سریع‌ترین و بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت

ارمیا مزرعه
1402/12/11
143
سریع‌ترین و بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت

برای افرادی که شوق و هیجان زیادی در ابتدای مسیر آموزش جاوا اسکریپت دارند، سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت چیست؟ چگونه میتوانم جاوا اسکریپت را سریع یاد بگیرم؟ در جواب باید به شما بگم که یادگیری هر زبان برنامه نویسی مراحل و چارچوب‌های خودش را دارد و با کمک این مراحل شما میتوانید در سریع ترین راه یادگیری جاوا اسکریپت را طی کنید.

در این مقاله بهترین راه های یادگیری جاوا اسکریپت را قدم به قدم به شما معرفی خواهیم کرد تا در مسیر یادگیری جاوا اسکریپت به بهترین و سریع ترین شکل این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت

1 | یادگیری مقدمات زبان جاوا اسکریپت

اولین قدم در یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت آشنایی با مقدمات و موارد ابتدایی این زبان است که شامل درک ماهیت زبان جاوا اسکریپت، کاربردهای آن و همینطور بررسی تاریخچه و علت پیدایش آن است.

آشنایی شما با این موارد به این دلیل مهم است که مطمئن شوید در مسیر درستی قرار دارید و جاوا اسکریپت نیازهای شما را برطرف می‌کند؛ به این نتیجه برسید که با چه هدفی می‌خواهید ان را یاد بگیرید.

ممکن است پس از این مرحله متوجه شوید که جاوا اسکریپت مناسب شما نیست و قادر به پیاده سازی ایده‌هایتان با آن نباشید و نیاز به انتخاب زبان برنامه نویسی دیگری پیدا کنید؛ در نقططه مقابل این این حرف‌ها اگر جاوا اسکریپت انتخاب شما باشد متوجه خواهید شد توانایی فعالیت در چه زمینه‌هایی دارید و آینده پیش روی شما چگونه خواهد بود و حتی مسیر مالی خود را برای سال‌های آینده پیش بینی کنید.

به طور کلی این مرحله از مسیر یادگیری جاوا اسکریپت از اهمیت زیادی دارد و برای بررسی این سوالات و موارد مطرح شده در این بخش به شما پیشنهاد می‌کنم مقاله « جاوا اسکریپت چیست؟ » را مطالعه کنید.

2 | یادگیری اصول اولیه زبان جاوا اسکریپت

در قدم دوم؛ بهترین راه های یادگیری جاوا اسکریپت، تسلط به اصول اولیه آن است؛ این مرحله پایه‌ای‌ترین و مهم‌ترین قدم شما به شمار می‌رود، شما با تسلط بر مباحث پایه این قدرت را پیدا می‌کنید که با مسائل پیچیده‌تر به سادگی برخورد کنید و چالش‌های پیش رو را راحت‌تر حل کنید؛ در ادامه به معرفی اصول اولیه یادگیری جاوا اسکریپت می‌پردازیم:

  • متغییرها
  • حلقه‌ها
  • دستورات
  • عملگرها
  • توابع
  • آرایه‌ها

همچنین یادگیری ساختار و نوع کدنویسی در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد.

فرض کنید وارد زمینی می‌شوید که قرار است در آن ساختمانی بنا شود؛ مرحله اول که قبل‌تر راجب آن صحبت کردیم، حکم بازدید از زمین را دارد و چشم اندازی از آن ساختمانی که قرار است ساخته شود به ما می‌داد؛ حال مرحله دوم، حکم اسکلت بندی و شروع به ساخت و ساز در آن زمین را دارد. در واقع شما با طی کردن این مرحله و تسلط به مفاهیم اولیه این زبان باید سعی کنید، مهارت‌های پایه‌‌ای خودتان را تقویت کنید تا در مسیر پیش رو به بهترین شکل پیشرویی کنید.

این مرحله نیاز به تمرین و کسب تجربه زیادی دارد و نباید به سرعت از آن عبور کنید؛ هر مقدار زمانی که نیاز دارد به آن اختصاص دهید.

بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت

بهترین راه برای یادگیری جاوا اسکریپت و تقویت مهارت‌های پایه و حتی پیشرفته خودتان بهتر است از کمک یک مدرس باتجربه استفاده کنید تا از پشتیبانی تمام وقت برخورددار باشید و سریع ترین راه برای یادگیری جاوا اسکریپت را طی کنید؛ اما نگران نباشید شما برای اینکه در کنار یک مدرس یادگیری خودتان را شروع کنید مجبور به پرداخت هزینه‌های گران نیستید؛ شما می‌توانید به‌صورت کاملا رایگان در کنار تیم سبزلرن آموزش صفر تا صد جاوا اسکریپت را شروع کنید و از پشتیبانی تمام وقت برخوردار باشید تا در سریع ترین زمان به جاوا اسکریپت تسلط پیدا کنید.

آموزش جاوا اسکریپت

3 | یادگیری آبجکت ها و انواع داده ها

پس طی کردن قدم‌های ابتدایی و تسلط به مباحث پایه، وقت آن است که یادگیری مباحث آبجکت‌ها و انواع داده‌ها را شروع کنید؛ که در ادامه مباحثی که در این راستا با آنها مواجه می‌شوید را بررسی خواهیم کرد تا یک دیدگاه کلی نسبت به مسیر پیش رو داشته باشید.

مباحث polyfill

در اصل polyfill مجموعه‌ای از کدهای جاوا اسکریپت هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قابلیت‌های جدیدی به مرورگر اضافه کنید.

در برخی مواقع ممکن است به دلیل قدیمی بودن مرورگر برخی از امکانات اجرا نشوند؛ در این شرایط با استفاده از کدهای polyfill امکانات و ویژگی‌های مدنظر خودتان را به مرورگرهای مختلف اضافه کنید؛ تا بتوانید به نتیجه دلخواه خودتان برسید.

مباحث symbol

سیمبل مانند اعداد و رشته‌ها یک متغییر است، اما با این تفاوت که symbol دارای یک «  identifier » خاص می‌باشد؛ به زبان ساده‌تر وقتی یک متغییر از نوع symbol وجود داشته باشد ، اطمینان خواهیم داشت که هیچ متغیر دیگری مثل آن وجود ندارد. در طی فرایند آموزش خود به طور کامل با مفاهیم مربوط به سیمبل ها، نحوه ساخت آنها، « well-known symbols » و « shared symbol » و همینطور مواردی از این قبیل آشنا خواهید شد.  در حال حاضر اگر این مفاهیم به گوشتان نخورده، نیازی نیست سردرگم شوید و صرفاً باید بدانید که چنین مراحلی در فرایند بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت وجود دارد.

مباحث garbage collection

در زبان جاوا اسکریپت عملیات مدیریت حافظه با استفاده از فرایند garbage collection صورت می‌گیرد. به زبان ساده می توانیم بگوییم که این فرایند حکم یک ماشین جمع آوری زباله یا یک جاروبرقی را دارد. شما با استفاده از آن می توانید به منظور مدیریت حافظه موارد بلا استفاده و کم اهمیت موجود در پروژه های مختلف خود را جمع آوری کرده و از بین ببرید.

مباحث constructor

در شرایطی که قصد داشته باشیم چند المان مختلف را طراحی کنیم، باید یک به یک و دستی هر کدام از آنها را بسازیم.

در این شرایط زمان زیادی از ما گرفته خواهد شد و در واقع این شیوه روش منطقی و بهینه ای به حساب نمی آید. به همین دلیل در چنین شرایطی ما از « constructor » که نوعی تابع است استفاده می کنیم. اینها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم یک طرح کلی از المان مورد نظر خود را طراحی کرده و با استفاده از آن چند المان مختلف را با صرف زمان کمتری طراحی کنیم.

به طور کلی در مسیر یادگیری جاوا اسکریپت شما با انواع آبجکت ها و کاربردهای آنها آشنا خواهید شد که در این بخش ما چند نمونه شاخص از آنها را مثال زدیم.

4 | یادگیری مباحث وراثت و کلاس

پس از یادگیری مواردی که در بخش قبل به آن پرداختیم؛ وارد بخش پیشرفته‌تر جاوا اسکریپت می‌شوید. در این مرحله برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس جاوا اسکریپت سطح بالا باید مفاهیم مربوط به وراثت و استفاده از کلاس‌ها را به خوبی یاد بگیرید.

یادگیری این مباحث، علاوه بر بالا بردن سرعت شما در برنامه نویسی، مدیریت پروژه را برای شما  آسان‌تر می‌کند و همچنین توسعه پذیری پروژه را بالاتر می‌برد.

وراثت مفهوم گسترده و مهمی در برنامه نویسی است که نیاز به آموزش و بررسی تخصصی دارد. ولی به بیان ساده با استفاده از وراثت می توان کلاس مشخصی را ایجاد کرد که تمام ویژگی های یک کلاس دیگر را دارا باشد. در واقع با استفاده از قابلیت وراثت می توان با صرف زمان کمتری و به شیوه بهینه تر انواع کلاس های مختلف با ویژگی‌های مورد نظر را تعریف کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید کلاسی را تعریف کنید که در عین حال که ویژگی‌های کلاس دیگر را دارد، می توانید برخی از ویژگی های مورد نظر خود را در آن تغییر دهید.

مفاهیم کلاس و وراثت در هر زبان برنامه نویسی از قبیل جاوا اسکریپت اهمیت بسیار زیادی دارند و شما باید به خوبی آنها را درک کرده و با یادگیری اصولی این مفاهیم به مراحل پیشرفته‌تر یادگیری زبان برنامه نویسی وارد شوید.

5 | یادگیری مدیریت خطاها

در ادامه پس از تسلط به مباحث اصلی جاوا اسکریپت؛ قطعا تمرینات و پروژه‌های بزرگ‌تری خواهید داشت و با افزایش حجم پروژه احتمال بروز خطا نیز افزایش پیدا می‌کند.

شما در این مرحله به یادگیری روش‌های مدیریت خطاها خواهید پرداخت تا از به وجود آمدن خطاهای احتمالی جلوگیری کنید.

روش‌های مدیریت خطا را به‌صورت کامل در دوره آموزش جاوا اسکریپت سبزلرن هنگام طی کردن مراحل یادگیری خودتان یاد خواهید گرفت پس نگران این مرحله نباشید.

بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت

6 | آشنایی با Module و Generator

این مرحله یکی دیگر از مباحث پیشرفته جاوا اسکریپت است که به یادگیری مباحث مربوط به Generator و همینطور Module باید بپردازید.

در ادامه به معرفی مختصری از هرکدام از این مباحث خواهیم پرداخت:

مباحث Generator

با استفاده از Generator می‌توان تابع های مختلفی را ایجاد کرد تا بسته به نوع فراخوانی و دستورات اعمال شده، خروجی های متفاوتی را به ما بدهند.

به این منظور شما باید با تابع های تکرار کننده و مولدها آشنا شوید و بر آنها تسلط کافی پیدا کنید.

مباحث Module

ماژول از اصلی ترین و پرکاربرد ترین ویژگی های هر زبان برنامه نویسی مخصوصا جاوا اسکریپت است.

در این زبان برنامه نویسی هر ماژول مستقل ذخیره شده میتواند بدون محدودیت و مشکل به یک ماژول دیگر و همچنین به هسته برنامه مورد نظر اضافه شده یا از آن جدا شود.

اگر توضیحات کمی تخصصی است نیاز نیست نگران باشید این موارد فقط جهت آشنایی اولیه است؛ یادگیری و درک این موارد پس از طی کردن مباحث قبلی برای شما بسیار آسان خواهد بود.

بریم که قدم بعدی بهترین راه های یادگیری جاوا اسکریپت را که جذاب ترین بخش آن است بپردازیم.

7 | اصول و قواعد طراحی در جاوا اسکریپت

در این مرحله باید با اصول طراحی آشنا شوید؛ و ساختار یک صفحه وب را به خوبی درک کنید و با ابزارهای طراحی UI و طراحی انواع سیستم‌ها و کامپوننت‌ها و مواردی از این قبیل آشنا شوید و یادگیری آن را شروع کنید.

در این مرحله به طور کامل شما با ساختار رابط کاربری و طراحی انواع المان های مختلف در یک صفحه آشنا می شوید تا با استفاده از قابلیت‌های زبان جاوا اسکریپت بتوانید آنها را پیاده سازی کنید.

همانطور که قبل‌تر اشاره کردم ممکن است برخی واژه‌ها مانند کامپوننت و… عجیب باشد و آن را الان درک نکنید اما در طی مسیر با تمام این موارد آَنا خواهید شد.

8 | ورود به مباحث فرانت اند

در این مرحله از بهترین راه های یادگیری جاوا اسکریپت که از قدم‌های نهایی محسوب می‌شود ورود به مباحث فرانت اند است.

در این بخش که به طور کامل به جاوا اسکریپت مسلط هستید باید بتوانید با دانش html و css و جاوا اسکریپت باید بتوانید بخش فرانت اند یک سایت را به خوبی پیاده سازی کنید. که در این مرحله با آشنایی با DOM و BOM قادر خواهید بود صفحات وب خود را پیاده سازی کنید.

توجه داشته باشید که این مباحث از فضای تئوری خارج هستند و بیشتر باید با پیاده سازی آن‌ها و کسب تجارب در این زمینه مهارت کافی را کسب کنید.

شما در این مرحله تمام مباحث مربوط به جاوا اسکریپت را یاد گرفته‌اید و اگر تمایل دارید مهارت‌های خود را به طور چشم گیری افزایش دهید باید مباحث فوق پیشرفته جاوا اسکریپت که یادگیری تکنولوژی‌های آن است بپردازید.

که در ادامه مقاله بهترین راه های یادگیری جاوا اسکریپت به این مورد نیز خواهیم پرداخت.

9 | مباحث پیشرفته جاوا اسکریپت

اگر تا این مرحله از مسیر یادگیری جاوا اسکریپت را با موفقیت پشت سر گذاشتید، شما به یک برنامه نویس نسبتا حرفه ای جاوا اسکریپت تبدیل شده اید و می توانید در حوزه فرانت اند مشغول به کار و کسب درآمد شوید.

حالا وقت آن است که برای ارتقای تجربه و مهارت های خود با بخشی از مفاهیم حوزه بک اند نیز آشنا شوید. در این مرحله که آخرین مرحله آموزش جاوا اسکریپت است شما باید تا حدودی با مفاهیم API و پراکسی، local storage و cookie آشنا شوید. بعد از یادگیری این مباحث نیز می توانید خود را یک برنامه نویس مسلط جاوا اسکریپت در حوزه فرانت اند بدانید به صورت حرفه‌ای در این زمینه مشغول به فعالیت شوید.

چگونه یادگیری جاوا اسکریپت را شروع کنم؟

با خواندن مقالات مختلف احتمالا بتوانید تا حدی به بخش‌های مختلف جاوا اسکریپت مسلط شوید اما قطعا بی‌برنامه بودن و اصولی نبودن مسیر یادگیری باعث می‌شود شما نسبت به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت دلسرد شوید یا اینکه آن را بصورت کامل یاد نگیرید؛ اما نگران این موضوع نباشید، تیم سبزلرن برای شما دوره آموزش صفر تا صد جاوا اسکریپت را به‌صورت کاملا رایگان قرار داده تا بتوانید به‌صورت اصولی و حرفه‌ای در زبان جاوا اسکریپت متخصص شوید. اما این همه ماجرا نیست!! این دوره علاوه بر رایگان بودن آن، دارای پشتیبانی انلاین نیز هست و هرکجا به هر مشکلی برخوردید، افراد متخصص در این زبان آماده پاسخگویی به اشکالات و سوالات شما هستند، چی بهتر از این؟ پس فرصت را غنیمت بشمرید و همین الان در این دوره شرکت کنید و بصورت تخصصی یادگیری خودتان را شروع کنید.

آموزش جاوا اسکریپت

نظرات
ثبت نظر جدید
Amin_asadi | کاربر
1402/11/11

عالی

محمدامین سعیدی راد | مدرس
1402/11/11

🙏❤️

آموزش جاوا اسکریپت