بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت در کوتاهترین زمان با بهترین کیفیت

زهرا آقاخانی
1348/10/11
164
بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت در کوتاهترین زمان با بهترین کیفیت

سلام خدمت همراهان همیشگی سایت سبزلرن. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت صحبت کنیم. جاوا اسکریپت یکی از خارق‌العاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است که ابتدا به عنوان یک راهکار ساده برای دستکاری صفحات در مرورگر ارائه شد و امروزه به محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی دنیا تبدیل شده است.

این زبان در حال حاضر کاربردهای گسترده‌ای چه در زمینه‌ی طراحی وب و چه در حوزه برنامه نویسی موبایل و همچنین در چندین حوزه دیگر دارد. پیدا کردن سریع‌ترین نحوه‌ یادگیری جاوا اسکریپت می‌تواند شما را هر چه زودتر برای رسیدن به بازار کار و کسب درآمد از این طریق آماده کند. به شرطی که بهترین راه برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت را پیدا کنید.

در این مقاله به شما می‌گوییم بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت از مرحله‌ی ابتدایی تا پیشرفته چیست و چطور می‌تواند در این راه موفق شوید. پس با ما همراه باشید.

بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت

انتخاب بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت یکی از چالش‌هایی است که هر برنامه نویس مبتدی در شروع کار با آن مواجه می‌شود. شما باید قبل از هر چیز یک نقشه راه برای خودتان ترسیم کنید و برای هر فاز یادگیری جاوا اسکریپت یک مدت زمان مشخص و البته منطقی تعیین کنید.نحوه آموزش سریع جاوا اسکریپت می‌تواند زمان یادگیری شما را کمتر کند.

آموزش جاوا اسکریپت

به طور کلی بهترین راه یادگیری جاوا اسکریپت به شما کمک می‌کند تا تمامی مباحث زیر در جاوا اسکریپت را یاد بگیرید (این مباحث به ترتیب نیستند):

  1. شناخت مبانی جاوا اسکریپت
    • ساختار واژگانی جاوا اسکریپت
    • شناخت دستورات
    • انواع داده‌ای
    • متغیرها
    • عملگرهای ریاضی
    • توابع
    • حلقه‌ها
    • الگوریتم‌ها
  1. آبجکت‌ها
    • تاریخ
    • آبجکت‌های ریاضی
    • آبجکت‌های رشته‌ای و آرایه‌ای
  1. برنامه نویسی نامتقارن یا آسنکرون
    • برنامه نویسی آسنکرون و کال بک‌ها
    • تایمرها
    • پرامیس‌ها
    • Async و  Await
  1. ایونت‌ها
    • حلقه‌های ایونت
    • رویدادها
  1. مباحث پیشرفته
    • برنامه نویسی تابعی
    • لودینگ موثر با کمک defer و async
    • CORS
    • Closures
    • عبارات Regular
    • یونیکد
  1. ساختارهای داده
    • نقشه‌ی ساختار داده
    • تنظیم ساختار داده
  1. طراحی پلتفرم وب
    • طراحی یک ساختار وب با تمامی جزییات نظیر کوکی، لوکال استوریج، هیستوری و…

یادگیری جاوا اسکریپت چقدر زمان نیاز دارد؟

یادگیری جاوا اسکریپت مثل یادگیری html و Css نیست. اینجا شما باید یک زبان برنامه نویسی واقعی را یاد بگیرید؛ البته یکی از راحت‌ترین زبان‌ها را.  در طی یادگیری این زبان برنامه نویسی بیشتر وقت شما صرف یاد گرفتن نحوه‌ی فکر کردن درباره‌ی این زبان برنامه نویسی به عنوان یک برنامه نویس می‌شود. یعنی شما باید برای حل مسائل این زبان، تفکر جاوا اسکریپتی پیدا کنید.

اگر شما بیشتر وقت خود را صرف یادگیری این زبان برنامه نویسی کنید؛ تقریبا نه ماه طول می‌کشد که یک برنامه نویس جاوا اسکریپت شوید. ولی اگر نحوه آموزش سریع زبان جاوا اسکریپت را برای خودتان پیدا کنید، می‌توانید این زمان را تا شش ماه کاهش دهید. و اگر موفق شوید بهترین روش برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت را به کار بگیرید، با سرمایه‌گذاری زمانی و مالی درست حتی می‌توانید در عرض 15 هفته این زبان را یاد گرفته و به ساخت نمونه کارهای خود بپردازید.

این نکته را در نظر داشته باشید که هرگز خود را به خاطر صرف زمان بیشتر برای یادگیری جاوا اسکریپت نباید سرزنش کنید. در واقع هر چقدر وقت که شما درگیر یادگیری این زبان باشید؛ البته یادگیری مفید، در واقع نوعی سرمایه‌گذاری برای شما محسوب می‌شود.

بهترین راه برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت

 

نحوه یادگیری جاوا اسکریپت با سرعت زیاد

بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت یادگیری قدم به قدم این زبان برنامه نویسی است. اینکه شما از پله اول بخواهید به پله آخر بپرید اصلا کار درستی نیست و بهتر است مباحث را قدم به قدم جلو ببرید. قبل از هر چیز شما باید دانش خوبی از کامپیوتر داشته باشید و با زبان‌های html و  Css آشنا باشید. اگر شما این دو زبان را بلد باشید، زمان مورد نیاز شما برای یادگیری جاوا اسکریپت کمتر می‌شود.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی راه‌های زیادی برای نحوه یادگیری سریع جاوا اسکریپت وجود دارد که شما می‌توانید بدون داشتن مدرک تحصیلی خاصی از آن‌ها برای پیشرفت در این حوزه استفاده کنید. در ادامه به بررسی نحوه آموزش سریع جاوا اسکریپت با 5 روش عالی را برای شما توضیح می‌دهیم:

روش خودآموزی

اینترنت یک مخزن عالی از دانش است و شما می‌توانید در آن بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت را دنبال کنید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که سر کلاس تمرکز ندارید یا فرصت شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارید، می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید و نحوه‌ یادگیری جاوا اسکریپت را به شیوه‌های خودآموز دنبال کنید.

دوره‌های آموزشی زیادی به زبان‌های فارسی و انگلیسی در اینترنت وجود دارد که شما می‌توانید برای یادگیری و تسلط روی این زبان برنامه نویسی از آن‌ها استفاده کنید. ضمن اینکه برخی از این دوره‌ها نیز رایگان هستند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که رایگان بودن یا پولی بودن یک دوره، الزاما به معنای بهتر بودن نیست و قبل از خرید بهتر است با بررسی نظرات و بازخوردها از پشتیبانی درست و  کیفیت آموزش دوره‌ها اطمینان پیدا کنید.

ما در سایت سبزلرن دوره‌ی آموزش صفر تا صد جاوا اسکریپت را به صورت رایگان با کیفیت بالا و  پشتیبانی کامل برای شما علاقمندان به این زبان برنامه نویسی آماده کرده‌ایم که نحوه آموزش سریع جاوا اسکریپت را به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید با کمک آن در کمترین زبان به یک برنامه نویس جاوا اسکریپت تبدیل شوید.

آموزش جاوا اسکریپت

چنانچه در زبان انگلیسی تبحر دارید نیز می‌توانید با استفاده از منابع آموزشی خارجی مثل آموزش‌های سایت‌های udemy و FreeCodeCamp آموزش‌های خود را تکمیل کنید. برای تمرین مباحث نیز سایتی مثل w3chool یکی از بهترین منابع آموزشی اینترنتی محسوب می‌شود. از دیگر وبسایت‌های آموزشی خارجی می‌توان به Khan Academy، MDN و Codecademy اشاره کرد.

استفاده از کتاب

بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت وقتی که هنوز به تثبیت مطالب خوانده شده شک دارید، خواندن کتاب در این زمینه است. هنوز هم یادگیری از طریق مطالعه یکی از بهترین شیوه‌هاست و برای جاوا اسکرپیت هم شما می‌توانید با مطالعه‌ی کتاب‌های آن یادگیری خود را به سرعت بهبود دهید. ضمن اینکه در کتاب‌ها به کاربردها و نکاتی اشاره می‌شود که شاید در هیچ دوره و وبسایتی قبلا با آن‌ها برخورد نکرده باشید.

بهترین راه برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت از طریق کتاب‌ها، مطالعه منابع خارجی معتبر است که مباحث را کامل و جامع تشریح کرده‌اند. اما کتاب‌های فارسی نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در مقاله‌ی کتاب آموزش جاوا اسکریپت ما به شما چند منبع عالی برای یادگیری سریع جاوا اسکرپیت را به همراه سرفصل‌های آموزشی برای شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

شرکت در بوت کمپ‌های برنامه نویسی

شاید برای شما هم روش خودآموزی یا مطالعه‌ی کتاب بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت نباشد و یادگیری گروهی را ترجیح دهید. یا اینکه در طول آموزش نیاز به راهنمایی دارید. اگر اینطور است پس بهتر است در بوت‌ کمپ‌های برنامه نویسی شرکت کنید تا مهارت‌های برنامه نویسی را به سرعت به دست آورده و وارد بازار کار شوید.

معمولا این بوت‌کمپ‌ها بدون نیاز به زمان و هزینه‌ی زیادی برگزار می‌شوند و به طور متوسط بین چند هفته تا نهایتا چند ماه طول می‌کشند. می‌توان گفت برای اغلب افراد بهترین نحوه آموزش سریع جاوا اسکریپت همین روش است. در طی سال‌های 2017 تا 2019، محبوبیت این روش تقریبا 49 درصد افزایش پیدا کرده و اغلب شرکت‌کنندگان معتقدند بازدهی این شیوه، بیشتر از 70 درصد بوده است.

کافیست یک بوت کمپ چالش برانگیز یادگیری جاوا اسکریپت را پیدا کنید و با شرکت در آن مهارت‌هایتان در این زمینه را ارتقا داده و سریعا جذب بازار کار شوید.

سمینارها و رویدادها

استفاده از هر دو روش آنلاین و حضوری بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت است. شما هم باید به صورت خودآموز یادگیری جاوا اسکریپت را دنبال کنید و هم نحوه آموزش سریع جاوا اسکریپت با شرکت در برنامه‌های حضوری یا مجازی را به کار بگیرید. امروزه کارآگاه‌ها و سمینارهای زیادی از سوی گروه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها برای برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت ارائه می‌شود که می‌توانید برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت به کار ببرید.

این سمینارها هم به شکل مجازی و هم حضوری هستند که هر کدام مزیت‌های خودشان را دارند. شرکت در این سمینارها این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که از تجربیات افرادی که در زمینه‌ی جاوا اسکریپت سابقه‌ی طولانی دارند استفاده کنید و گفتگویتان را با آن‌ها حتی پس از پایان سمینار یا ورکشاپ ادامه دهید. هرگز فکر نکنید که در مسیر یادگیری جاوا اسکریپت از کمک دیگران بی‌نیاز هستید.

برعکس شما می‌توانید با راهنمایی‌های مربیان و افراد باتجربه نحوه یادگیری جاوا اسکریپت را از همان ابتدا به شکل حرفه‌ای دنبال کنید و سرعت پیشرفتتان هم خیلی بیشتر خواهد بود. این را هم در نظر داشته باشید که گاهی کاوش دانسته‌های دیگران در دنیای واقعی بیشتر از مطالعه چندین کتاب می‌تواند به شما در مسیرتان کمک کند.

پروژه نویسی

اگر فکر می‌کنید که تا تکمیل شدن آموزشتان نباید دست به کد شوید، بدانید که هرگز قرار نیست شما برنامه نویس شوید. شما باید پروژه‌ی خودتان را شروع کنید تا بفهمید به چه چیزهایی نیاز دارید و دنبال چه چیزهایی باشید تا بتوانید در ادامه‌ی مسیر یادگیری جاوا اسکریپت با سرعت بیشتری جلو بروید. بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت، یادگیری توام با تمرین است و چه چیز بهتر از پروژه‌ی خودتان.

شما می‌توانید یک پروژه را از صفر شروع کنید و قدم به قدم یادگیری‌تان را به جلو ببرید. در واقع باید کمی پایتان را از گلیمتان درازتر کنید تا فرصتی برای پیشرفت و خلاقیت برای خودتان بسازید. قرار نیست یک پروژه‌ی عظیم تعریف کنید که از پس آن برنیایید و دغدغه‌ی آن کل مسیر یادگیری را منحرف کند. در عوض با یک پروژه‌ی مینیمال شروع کنید و با یادگیری هر مطلب به آن پر و بال بدهید و در پایان ببینید که یک پروژه‌ی عظیم را با دستان خودتان ساخته‌اید.

البته این را هم در نظر بگیرید که تا زمانی که مبانی جاوا اسکریپت را یاد نگرفتید، سراغ پروژه نروید. شما باید با مباحث اولیه آشنا باشید تا بتوانید استارت کارتان را بزنید. جلوتر به شما گفتیم که مبانی اولیه جاوا اسکریپت چه چیزهایی هستند. چند پیشنهاد جالب برای تعریف پروژه‌ی جاوا اسکریپت:

  • ساخت درام کیت دیجیتالی با دکمه‌های کیبورد با استفاده از event-listeners، شناسایی کلیدها و همگام سازی جاوا اسکریپت با CSS.
  • ساخت بازی Tic-Tac-Toe.
  • ساخت ماشین حساب در HTML.

استفاده از فلش کارت‌های دیجیتالی

بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت و به خاطر سپردن توابع و عملیات در جاوا اسکرپیت استفاده از فلش کارت‌هاست. این ابزارهای بیشتر در مراحل ابتدایی یادگیری به شما کمک می‌کنند تا مبانی جاوا اسکریپت را سریعا به خاطر بسپارید و سرعت یادگیری شما را بالاتر می‌برند. فلش ‌کارت‌های یادگیری جاوا اسکریپت هم به صورت فیزیکی و هم دیجیتالی در دسترس هستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

فلش‌ کارت‌های دیجیتالی قابلیت دسترسی راحت‌تری دارند و بهتر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. معمولا این فلش‌ کارت‌ها هم به صورت پلتفرم آنلاین و هم برنامه‌ی موبایل طراحی شده‌اند و شما می‌توانید هر کجا  که هستید از آن‌ها استفاده کنید.

تمرین دستی

جالب‌ترین و سریع‌ترین نحوه یادگیری جاوا اسکریپت برای مبانی اولیه، تمرین دستی است. یعنی شما کدها را روی کاغذ بنویسید. شاید این روش زمان‌بر  باشد و کمی شما را خسته کند ولی بازدهی خیلی خوبی دارد. نوشتن کدها به شما کمک می‌کند که سریع‌تر دستورات را در ذهنتان بسپارید. این نکته را در نظر داشته باشید که این روش بهترین راه یادگیری سریع جاوا اسکریپت در مراحل اولیه است و فقط برای یادگیری مبانی ابتدایی جاوا اسکریپت کاربرد دارد.

 

بهترین روش برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت

نکاتی برای یادگیری سریع و موثر جاوا اسکریپت

نحوه آموزش سریع جاوا اسکریپت به شیوه‌های رایج ممکن است برای همه کاربردی نباشد و هر کس بسته به توانایی و پتانسیلی که دارد به شکلی متفاوت این زبان را یاد بگیرد. در واقع شما نباید تمام تمرکزتان را روی پیدا کردن بهترین روش برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت بگذارید و باید بیشتر روی یادگیری عمیق یا اصطلاحا جا افتادن مطالب این زبان برنامه نویسی برای خودتان باشید.

در واقع زمانی  نحوه‌ آموزش سریع جاوا اسکریپت برای شما مفید خواهد بود که یادگیری شما کامل انجام شود. روش‌هایی که در بالا گفتیم هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند؛ ولی بهترین راه برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت راهی است که به درد شما بخورد. به طور کلی برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

یک هدف برای خودتان مشخص کنید و تا انتهای مسیر روی همان تمرکز داشته باشید.

همانطور که میدانید جاوا اسکریپت کاربردهای مختلفی دارد؛ مثلا بک اند، فرانت اند، موبایل و… . در ابتدای کار یکی از حوزه‌های برنامه نویسی جاوا اسکریپت را برای خودتان انتخاب کنید و بعد از اتمام یادگیری آن حوزه اگر علاقه داشتید وارد زمینه‌های دیگر شوید.

یک برنامه‌ی آموزشی استاندارد برای خودتان پیدا کنید.

مراقب باشید دچار تله‌ی انتخاب بهتر نیفتید و از این شاخه به آن شاخه نپرید. بهترین راه برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت برای خودتان را پیدا کنید و فقط طبق همان شیوه‌ی خاص جلو بروید. اگر بخواهید دوره‌ها و آموزش‌هایتان را نیمه کاره رها کنید و سراغ برنامه‌ی آموزشی دیگری بروید، زمان یادگیری خود را بیشتر هم خواهید کرد.

با مبانی شروع کنید ولی مراقب  دام آموزش بی‌نهایت باشید.

منظور از دام آموزش بی‌نهایت این است که شما بخواهید اول جاوا اسکریپت را تمام و کمال یاد گرفته و بعد دست به آچار شوید. همانطور که گفتیم بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت ترکیب آموزش تئوری و عملی است. یعنی بعد از یادگیری مبانی اولیه که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سراغ پروژه‌ی خودتان بروید و آموزش را تکمیل کنید.

یاد بگیرید چطور راه‌حل‌ها را جستجو کنید.

حتی اگر سال‌های سال با بهترین نحوه‌ یادگیری جاوا اسکریپت این زبان را یاد گرفته باشید هم وقتی در حال کار روی یک پروژه باشید، به مشکل خواهید خورد. راه حل این است که مهارت حل مشکلات را پیدا کنید. از همین ابتدای کار یاد بگیرید چطور در گوگل یا stackoverflow با دوستانتان درباره‌ی حل مشکلات تبادل نظر کرده و از تجربیات سایرین استفاده کنید.

از داکیومنت‌های اینترنتی غافل نشوید.

در واقع برای درک بهتر موضوعات در جاوا اسکریپت می‌توانید از داکیومنت‌های منابع معتبر مثل موزیلا استفاده کنید. این داکیومنت‌ها اطلاعات دست اولی در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید. معمولا داکیومنت‌ها را طوری نوشته‌اند که برای افراد مبتدی هم قابل فهم باشد و مشکلی از بابت درک آن‌ها نخواهید داشت.

حرف آخر

گاهی اوقات در طول مسیر یادگیری جاوا اسکریپت به این فکر می‌کنید که بهترین روش برای یادگیری جاوا اسکریپت چیست و چطور می‌توانم بدون صرف زمان زیاد این زبان برنامه‌ نویسی را یاد بگیرم. روش‌های مختلفی را می‌توان به عنوان بهترین راه برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت معرفی کرد؛ ولی در نهایت همه چیز به خود و روحیاتتان بستگی دارد.

شاید شما با روش خودآموز بهتر موفق شوید یا شاید آموزش گروهی و طبق زمانبندی مشخص برای شما بهتر جواب دهد. در واقع همه ‌چیز به نحوه یادگیری جاوا اسکریپت توسط شما بستگی دارد و شاید نحوه آموزش سریع جاوا اسکریپت برای شما با هر شخص دیگری متفاوت باشد. در این مقاله برخی از روش‌های یادگیری سریع جاوا اسکریپت را با هم بررسی کردیم و گفتیم که برای سرعت بخشیدن به روند یادگیری جاوا اسکریپت باید چه نکاتی را در نظر داشته باشید.

آموزش جاوا اسکریپت

امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد. تجربه شما در این زمینه چیست؟ بنظرتان بهترین روش برای یادگیری سریع جاوا اسکریپت چیست؟

سوالات متداول

  • آیا می‌توان بدون استفاده از دوره‌های آموزشی و منابع دیگر زبان جاوا اسکریپت را یاد گرفت؟

شما می‌توانید به شکلی کاملا خودآموز و با کمک کتاب‌ها و سایت‌های آموزشی مثل w3school این زبان را یاد بگیرید، اما ممکن است کیفیت آموزشی این شیوه به خوبی استفاده از یک مربی باتجربه نباشد و زمان بیشتری از شما بگیرد.

 

  • آیا می‌توانیم بدون دانستن زبان html و css جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

نه اصلا این کار توصیه نمی‌شود. جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی است که همزمان با این دو زبان کاربرد دارد؛ بهتر است قبل از آن حتما این دو زبان فرانت اند را به خوبی یاد گرفته و حتی برای کسب تسلط عمیق و بیشتر نیز چندین پروژه خفن و قابل قبول بازار کار هم پیاده سازی کنید.

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

آموزش جاوا اسکریپت