50 درصد تخفیف تابستانه سبزلرن رو از دست نده از دستش نمیدم!
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت کدام است؟

محمد رحمانیان
1403/04/09
115
بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت کدام است؟

یکی از مهمترین نکات در زمان مهاجرت، دانستن بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت به آن کشور است. این زبان‌ها براساس بازارکار آن کشور تعیین می‌شوند و ممکن است در همه کشورها، یکسان نباشند؛ برای مثال، ممکن است کشور X به برنامه نویسان اندروید نیاز داشته باشد اما کشور Y در زمینه توسعه هوش مصنوعی ضعیف باشد و توسعه دهندگان این حوزه را راحت‌تر پذیرش کند!

به هر حال، در ادامه در وبلاگ سبزلرن به معرفی 13 مورد از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت به اروپا و سایر کشورها می‌پردازیم.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت کدام است؟

هرکدام از زبان‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، دارای ویژگی‌ها و کاربردهایی مختص به خود هستند. برخی از آنها ممکن است در چند شاخه برنامه نویسی مورداستفاده قرار بگیرند؛ برای مثال، زبان برنامه نویسی پایتون را می‌توان در توسعه هوش مصنوعی، توسعه وب، توسعه نرم افزارهای دسکتاپ، اینترنت اشیا و حتی هک و امنیت سایبری مورداستفاده قرار داد. بنابراین مهم است شاخه تخصصی خود را به عنوان یک توسعه دهنده مشخص کنید و تنها در همان حیطه فعالیت کنید! می‌توانید از جدول زیر برای آشنایی سریعتر با این زبان‌ها استفاده کنید.

نام زبان برنامه نویسی دشواری یادگیری پیچیدگی جامعه کاربری و اکوسیستم
پایتون اسان متوسط بزرگ و در حال پیشرفت
R نسبتا آسان بالا کوچک و فعال
جاوا اسکریپت آسان متوسط بسیار بزرگ و فعال
تایپ اسکریپت متوسط متوسط بزرگ و فعال
Lua آسان کم کوچک و نسبتا پراکنده
گولنگ (Go) متوسط متوسط متوسط
Swift متوسط متوسط متوسط و فعال
Dart متوسط متوسط نسبتا کوچک
Java متوسط نسبتا بالا بزرگ و فعال
PHP متوسط بالا بزرگ، فعال و متنوع
Kotlin متوسط بالا نسبتا فعال، در حال پیشرفت
C و ++C سخت بالا بسیار بزرگ
#C متوسط متوسط بزرگ

در ادامه نیز می‌توانید 13 مورد از بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت که بازار کار مناسبی در کشورهای خارجی دارند را مشاهده کنید.

معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون، گل سرسبد زبان‌های برنامه نویسی است که تقریبا در هر حوزه‌ای کاربرد دارد. همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، تقریبا در هرجایی که فکرش را کنید، امکان استفاده از این زبان برنامه نویسی وجود دارد. در زبان برنامه نویسی پایتون، کدها شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارند؛ همین موضوع باعث شده که یادگیری آن برای افراد تازه‌کار بسیار آسان‌تر از دیگر زبان‌های برنامه نویسی باشد! شما می‌توانید با استمرار و تمرین کافی، در 3 تا 6 ماه به سطح مقدماتی این زبان مسلط شوید!

خبر خوب این است که استفاده از پایتون در جهان در حال افزایش است و به لطف قدرت بالا و استفاده گسترده از آن در امور مختلف، نیاز به توسعه دهندگان حرفه‌ای پایتون در تمام کشورها وجود دارد! آمریکا، کانادا و انگلیس، از محبوبترین مقاصد برنامه نویسان پایتون هستند.

اما یک سوپرایز برای شما داریم! دوره جامع آموزش پایتون در آکادمی سبزلرن یک دوره مقدماتی تا پیشرفته و کاملا رایگان برای یادگیری این زبان برنامه نویسی محبوب است! این دوره بیش از 70 ساعت آموزش صفر تا صد پایتون را در خود جای داده و به همراه پشتیبانی تخصصی توسط مدرس دوره به شما ارائه می‌شود. حتی اگر هیچگونه آشنایی با برنامه نویسی ندارید، می‌توانید در این دوره شرکت کنید؛ تمام مباحث اولیه و پیش‌نیازهایی که برای درک برنامه نویسی لازم است، در فصل اول این دوره تدریس شده!

پیشنهاد دوره: اموزش پایتون

زبان برنامه نویسی R

یکی دیگر از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت که تقاضای زیادی در کشورهای اروپایی دارد، زبان R است. این زبان، در علوم داده و برای تحلیل‌های آماری و تجزیه آنها کاربرد دارد که عملکرد فوق العاده‌ای در این زمینه از خود نشان داده است. شرکت‌های خارجی زیادی علاقمند به استخدام توسعه دهندگان مسلط به این زبان برنامه نویسی هستند و در صورت یادگیری و کسب مهارت در این زبان، موقعیت‌های شغلی زیادی در سرتاسر اروپا کسب خواهید کرد.

یادگیری این زبان نسبت به پایتون سخت‌تر است؛ اما آینده روشنی دارد و شرکت‌های بزرگی نظیر توئیتر، گوگل و حتی Bing در حال استخدام توسعه دهندگان R هستند. این زبان در زمینه تحلیل‌های آماری، تجزیه و تحلیل داده‌ها، امور مالی در سطح کلان و یادگیری ماشین (Machine Learning) کاربرد دارد.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

یکی از شاخه‌های محبوب در برنامه نویسی، توسعه وب یا Web Development است که به جرئت می‌توان گفت بیشترین تعداد برنامه نویس در سرتاسر جهان را دارد! این حوزه از دو بخش تشکیل شده: سمت کاربر (Front-end) و سمت سرور (Back-end)!

برای طراحی فرانت اند، انتخاب اول و آخر برنامه نویسان، زبان جاوا اسکریپت است! در واقع انتخاب دیگری در این زمینه وجود ندارد و این زبان، تنها زبان برنامه نویسی برای توسعه فرانت اند محسوب می‌شود. JavaScript برای چندین سال، محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در جهان بوده و بعید است حداقل تا 10 سال آینده، رقیب قدرتمندی که بتواند او را از جایگاهش پایین بکشد، ظهور کند. همین موضوع، JS را تبدیل به یک زبان برنامه نویسی خوب برای مهاجرت به کشورهای دیگر کرده است.

کاربردهای جاوا اسکریپت شامل طراحی وب (هم front-end و هم Back-end)، توسعه نرم افزار، توسعه بازی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، هک و امنیت، توسعه اپلیکیشن‌های اندروید و حتی واقعیت مجازی یا VR می‌شود. یادگیری این زبان نسبت به پایتون، دارای پیچیدگی‌های بیشتری است اما باز هم برای مبتدیان مناسب است!

پیشنهاد دوره: اموزش رایگان جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت

زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت، یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه front-end است که از زبان جاوا اسکریپت نشات گرفته و به نوعی، نسخه‌ای پیشرفته و با امکانات بیشتر نسبت به JS شناخته می‌شود. تایپ اسکریپت توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده و دارای سینتکس (نحو یا نحوه نوشتن کدها) مشابه جاوا اسکریپت است؛ با این تفاوت که برخی امکانات پیشرفته‌تر در آن تعبیه شده که می‌تواند در عملکرد پروژه تاثیرگذار باشد!

هدف اصلی از توسعه این زبان، کاهش خطاهای احتمالی در زمان توسعه پروژه‌ها بود. زبان جاوا اسکریپت در زمینه خطایابی و دیباگ کردن کدها، نسبت به زبان‌هایی نظیر جاوا و #C مشکلاتی دارد؛ همین موضوع باعث شد مایکروسافت دست به توسعه Type Script زند که علاوه بر از بین بردن این مشکلات، سرعت و یکپارچگی بیشتری در زمان توسعه ایجاد کند.

پیشنهاد دوره: اموزش تایپ اسکریپت

معرفی بهترین زبان های برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی Lua

یکی از زبان‌های برنامه نویسی جذاب و نسبتا جدید که در حال پیشرفت در جهان است، زبان برنامه نویسی Lua است. این زبان برنامه نویسی می‌تواند در هرجایی که پایتون قابل استفاده باشد، نوشته شده و اجرا شود و از این نظر، یک برتری عالی نسبت به بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت دارد.

این زبان در ابتدا به عنوان یک زبان Embeded برای اضافه کردن ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتر در برنامه‌های نوشته شده به زبان C و ++C ساخته شد؛ اما کمی بعد توانست جای خود را به عنوان یک زبان برنامه نویسی منحصر به فرد و خاص در بین برنامه نویسان باز کند. موقعیت‌های شغلی زیادی برای استخدام توسعه دهندگان Lua وجود دارد که این زبان را به یک انتخاب خوب برای مهاجرت به عنوان برنامه نویس تبدیل می‌کند.

زبان برنامه نویسی Go

زبان برنامه نویسی گو که نام کامل آن، Golang است، یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و قدرتمند است که در سال 2007 توسط شرکت گوگل توسعه و در سال 2012 منتشر شد. این زبان از سال 2009 به عنوان یک زبان متن باز شناخته می‌شود و مهندسان و توسعه دهندگان مختلف، می‌توانند کدهای هسته آن را به دلخواه خود ویرایش کنند. طبق گفته توسعه دهندگان Go، این زبان برای رفع مشکلات مربوط به مدیریت کدها در ++C ساخته شد و توانست در مدت زمان کوتاهی بعد از انتشار عمومی، جای خود را در دل توسعه دهندگان باز کند و به عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی آینده‌دار شناخته شود.

از زبان گو در بخش‌های مختلفی نظیر توسعه سرویس‌های ابری، توسعه بازی، توسعه سرویس‌های استریم و پخش زنده، توسعه پیام‌رسان‌ها و همچنین هک و امنیت سایبری استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی Swift

هفتمین مورد از لیست بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت، زبان برنامه نویسی سوئیفت است که توسط شرکت اپل و برای توسعه برنامه‌های نرم افزاری محصولات اپل ساخته شده است. این زبان به طور گسترده برای توسعه اپلیکیشن و نرم افزارهای کاربردی برای سیستم عامل‌های iOS، MacOS، iPadOS و tvOS مورداستفاده قرار می‌گیرد و جایگزین زبان قدیمی این شرکت یعنی Objective-C شده است.

البته طبق گفته سایت رسمی این زبان، سوئیفت به عنوان جایگزینی مطمئن برای زبان‌های مبتنی بر C شناخته می‌شود که سرعت و امنیت بالایی را ارائه می‌دهد؛ بنابراین استفاده از آن محدود به محصولات شرکت اپل نیست. اگر تمایل به فعالیت به عنوان توسعه دهنده اپلیکیشن‌های iOS هستید، سوئیفت تنها انتخاب شما برای ورود به این بازار کار پررونق خواهد بود!

زبان برنامه نویسی Dart

زبان برنامه نویسی دارت، یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی گوگل در این لیست است که در سال 2011 منتشر شد. این زبان، یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا و همه منظوره است که به عنوان ابزاری برای توسعه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تعاملی در پلتفرم‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. در واقع، با استفاده از Dart می‌توانید ظاهر پروژه‌های خود را توسعه دهید و آنها را برای هر پلتفرمی منتشر کنید؛ دسکتاپ، موبایل یا تحت وب!

البته این زبان به تنهایی، محبوبیت زیادی ندارد و بخش قابل توجهی از بازار کار آن در همه کشورها، با یادگیری مشهورترین فریمورک آن، یعنی فلاتر قابل دسترسی است.

پیشنهاد مطالعه: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

 فریمورک Flutter

فریمورک فلاتر، مشهورترین فریمورک زبان برنامه نویسی دارت است که به جرئت می‌توان گفت از Dart مشهورتر است! این فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل مورداستفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن، می‌توان اپلیکیشن‌هایی را برای دو سیستم عامل اندروید و iOS توسعه داد. این فریمورک برای استفاده در مقیاس متوسط و کوچک مناسب است و برای توسعه برنامه‌های بزرگ، با محدودیت‌های شدیدی مواجه می‌شود.

با این وجود، یادگیری اصولی و تسلط به این فریمورک می‌تواند به شما برای مهاجرت کمک کند؛ زیرا کشورهای زیادی به توسعه دهندگان مسلط به فلاتر نیاز دارند و تعداد توسعه دهندگان این فریمورک، نسبت به زبان‌های دیگر، کمتر است.

معرفی و بررسی بهترین زبان های برنامه نویسی برای مهاجرت

زبان برنامه نویسی کاتلین

در ابتدا، شرکت JetBrain که یکی از بزرگترین شرکت‌های نرم افزاری در جهان است، زان برنامه نویسی کاتلین را به عنوان جایگزینی برای جاوا در توسعه اندروید و Objective-C برای توسعه iOS معرفی کرد. این زبان توانست در مدت زمان کوتاهی توسط توسعه دهندگان اندروید مورداستفاده قرار بگیرد و در حال حاضر، در بازار اندروید سهم بیشتری نسبت به جاوا دارد.

با توجه به تعداد زیاد گوشی‌های اندرویدی و وجود شرکت‌های متعدد در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، مسلما کاتلین می‌تواند به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت مورداستفاده قرار بگیرد.

زبان برنامه نویسی PHP

در معرفی جاوا اسکریپت، کمی درباره توسعه وب صحبت کردیم و گفتیم این زبان در توسعه Front-end کاربرد دارد؛ اما در سمت سرور یا همان Back-end، زبان برنامه نویسی PHP وجود دارد. این زبان به صورت خاص برای توسعه سمت سرور ساخته شده که همین موضوع، باعث محبوبیت آن در عمر تقریبا 30 ساله‌اش شده است.

یادگیری PHP نه تنها برای مهاجرت، بلکه به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای کار در ایران نیز مناسب است؛ زیرا هر سایت، نیاز به برنامه نویسی سمت سرور دارد. البته PHP در این زمینه رقابت سختی با Node.js که یک محیط اجرایی برای توسعه سمت سرور با استفاده از جاوا اسکریپت است، دارد و توسعه دهندگان وب، معمولا از یکی از این دو استفاده می‌کنند.

به هر حال، یادگیری PHP با توجه به نیازی که بازارهای جهانی به توسعه دهندگان حرفه‌ای آن دارند، می‌تواند برای مهاجرت از طریق برنامه نویسی به شما کمک کند.

زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، شی‌گرا و قدرتمند است که تقریبا در همه جا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این زبان، به عنوان زبان بومی سیستم عامل اندروید شناخته می‌شود و در حوزه‌های مختلفی نظیر امنیت سایبری، توسعه بازی، توسعه نرم افزار، علوم داده، توسعه پلتفرم‌های سازمانی و تجاری، اینترنت اشیا و ده‌ها حوزه دیگر از برنامه نویسی کاربرد دارد.

جاوا قدمت زیادی دارد و در برخی حوزه‌ها نظیر توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، در حال منسوخ شدن است؛ با این وجود همچنان به عنوان یک زبان برنامه نویسی با تقاضای بالا در کشورهای خارجی شناخته می‌شود. با توجه به این موضوع که در سال‌های اخیر، توسعه دهندگان مختلف به زبان‌هایی نظیر پایتون، جاوا اسکریپت و زبان‌های جدیدتر متمایل شده‌اند، موقعیت‌های شغلی خالی و بعضا پردرآمدی برای توسعه دهندگان جاوا ایجاد شده که فرصت مناسبی را برای مهاجرت فراهم می‌کند.

زبان برنامه نویسی C و ++C

زبان برنامه نویسی C به عنوان مادر زبان‌های برنامه نویسی شناخته می‌شود؛ زیرا تمام سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای امروزی، به نوعی از این زبان استفاده می‌کنند. این زبان در سال 1972 برای توسعه سیستم عامل یونیکس ساخته شد و از آن زمان تاکنون، کاربرد خود در را توسعه سیستم عامل و نرم افزارهای مختلف حفظ کرده است. این زبان دارای مشکلات مختلفی بود که باعث شد چند سال بعد، توسعه دهندگان زبانی با عنوان ++C را توسعه دهند. امروزه بازار کار سی‌پلاس‌پلاس بسیار گسترده است و با توجه به همه منظوره بودن این دو زبان، از آنها در حوزه‌های گوناگون استفاده می‌شود.

یادگیری این دو زبان چالش‌های خاص خود را دارد؛ اما اگر بتوانید به آنها مسلط شوید، مسیر راحت‌تری برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی مبتنی بر C نظیر جاوا اسکریپت و جاوا خواهید داشت.

زبان برنامه نویسی #C

آخرین مورد از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت، زبان برنامه نویسی #C است که در سال 2000 توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده و یک زبان قدرتمند برای توسعه نرم افزار است. از این زبان در توسعه نرم افزارهای دسکتاپ، توسعه بازی، توسعه وب (Back-end) و هک و امنیت استفاده می‌شود.

اگر بتوانید در یکی از حوزه‌های گفته شده با #C کار کنید و تجربه و مهارت کافی بدست آورید، می‌توانید به مهاجرت فکر کنید؛ زیرا موقعیت‌های شغلی زیادی برای توسعه دهندگان سی‌شارپ در کشورهای مختلف وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

جمع‌بندی مطالب بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت

در این مقاله سعی کردیم بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت را با دیدگاهی بی‌طرفانه به شما معرفی کنیم. نکته مهم این است که بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مشهور مانند C++، C، پایتون، جاوا اسکریپت، جاوا و PHP به دلیل محبوبیت بالا در جهان، در همه کشورها تقاضا دارند و زبان‌های قدرتمندی درزمینه‌های خودشان هستند. با این وجود، یادگیری برخی زبان‌های جدیدتر نظیر دارت و کاتلین به شما کمک می‌کند موقعیت‌های شغلی جدیدتری را پیدا کنید و حتی شانس بالاتری برای دریافت مجوزهای مربوط به مهاجرت خواهید داشت.

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است