Vue JS چیست ؟

محمد رحمانیان
1403/02/07
473

یکی از بخش‌های مهم در توسعه یک پروژه، نحوه تعامل کاربران با پروژه است؛ جایی که اهمیت طراحی رابط کاربری یا UI Design بیشتر به چشم می‌آید. در توسعه وب، از جاوا اسکریپت و CSS و ابزارهای قدرتمندی که برای این دو زبان توسعه داده شده، برای طراحی رابط کاربری سایت استفاده می‌شود. ویو جی اس یکی از قدرتمندترین و در عین حال، انعطاف‌پذیرترین فریمورک‌هایی است که برای طراحی رابط کاربری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه، قصد معرفی فریمورک Vue.js به طور کامل و جامع را داریم. جایی که با کاربردها و دلایل استفاده از این فریمورک آشنا شده و بازار کار آن را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، ویدیوی قرار گرفته در پایین، به مبحث «Vue.js چیست؟» می‌پردازید و بخشی از دوره جامع آموزش ویو جی اس است که می‌توانید آن را به صورت رایگان مشاهده کنید.

فریمورک ویو جی اس چیست؟

فریمورک Vue.js یک فریمورک متن‌باز و سبک برای توسعه رابط کاربری با استفاده از Js است. این فریمورک در سال 2013 توسط Evan You، یکی از توسعه دهندگان سابق گوگل منتشر شد و به سرعت تونست توجه توسعه دهندگان را به خود جلب کند.

هدف ایوان یو از توسعه این فریمورک، ایجاد یک جایگزین برای Angular.js بود؛ جایگزینی که بتواند پروژه‌ها را سبک نگه دارد، سرعت بالایی داشته باشد و علاوه بر مقیاس پذیری، انعطاف زیادی نیز داشته باشد. حاصل تلاش او و تیمی از توسعه دهندگان، تبدیل شد به فریمورکی که امروزه با نام Vue.js می‌شناسیم.

استفاده از Vue.js برای توسعه اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای (SPA)، طراحی سایت‌های ریسپانسیو و حتی پروژه‌های بزرگ تجاری یا سازمانی رایج است؛ اما چالش موجود، این است که تقریبا هیچ سازمانی، به طور رسمی از فریمورک Vue.js پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه سازمان‌های بزرگ و دولتی یا بین المللی سعی می‌کنند از فریمورک‌هایی با پشتیبانی قوی نظیر انگولار یا ری‌اکت استفاده کنند؛ اما این موضوع دلیلی بر قدرت پایین یا بی‌استفاده بودن ویو جی اس نیست!

آیا Vue.js واقعا یک فریمورک است؟

اصولا نحوه کار فریمورک‌ها، به این صورت است که نیازی به توسعه برنامه یا سایت از صفر نیست؛ یعنی فریمورک امکانات اولیه و پایه پروژه را به صورت خودکار برای شما ایجاد می‌کند. در نتیجه تنها کافیست بخش‌های موردنیاز خود را با استفاده از کتابخانه‌ها و بسته‌ها اضافه و شخصی‌سازی کنید یا آنها را از صفر توسعه دهید. حتی می‌توانید با استفاده از رابط خط فرمان یا CLI فریمورک موردنظر، یک اپلیکیشن یا سایت و سرور آن را با اجرای یک دستور ایجاد و اجرا کنید!

در مورد Vue.js این موضوع تا حدی صدق نمی‌کند؛ چرا که این فریمورک به صورت پیش‌فرض، هیچ تمپلیت یا قالب اولیه‌ای به شما ارائه نمی‌دهد. البته این موضوع می‌تواند به عنوان یکی از مزایای این فریمورک لقب بگیرد؛ چرا که کمک می‌کند در پروژه‌های خود به هر اندازه که نیاز داشتید، از Vue.js استفاده کنید. چه بخواهید تنها یک بخش از سایت خود را با استفاده از این فریمورک بسازید و چه کل پروژه را با آن توسعه دهید؛ در هر صورت، ویو جی اس بهترین خروجی خود را ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های ویو جی اس چیست؟

انتخاب‌های مختلفی برای توسعه یک رابط کاربری خوب وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی‌ها و برتری‌هایی نسبت به دیگری هستند. بنابراین اطلاع از ویژگی‌های یک فریمورک، می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه تاثیرگذار باشد. در ادامه به معرفی مهمترین ویژگی‌های فریمورک Vue.js می‌پردازیم.

مستندات کامل و جامع

در سایت رسمی Vue.js اسناد و منابع آموزشی کاملی برای این فریمورک وجود دارد که بهترین منبع برای یادگیری محسوب می‌شود. تقریبا هر مبحثی که باید به عنوان یک توسعه دهنده فرانت اند برای کار با این فریمورک بدانید، در مستندات فریمورک ویو جی اس گنجانده شده است. از مباحث اولیه نظیر نحوه اضافه کردن Vue.js به پروژه گرفته تا مباحث پیشرفته نظیر استفاده از API و خطایابی در پروژه؛ همگی به طور کامل در مستندات ویو جی اس توضیح داده شده‌اند!

یادگیری آسان نسبت به React.js و Angular.js

برای توسعه دهندگانی که تجربه کار با جاوا اسکریپت را دارند و تسلط بالایی به این زبان دارند، یادگیری Vue.js کار چندان سختی نیست! با صرف چند ساعت زمان برای یادگیری اصول کار با این فریمورک، می‌توانید یک پروژه متوسط و کاربردی را توسعه دهید. این مورد خصوصا برای برنامه نویسان تازه‌کار، بسیار امیدوارکننده و هیجان انگیز است.

این موضوع یک برتری بزرگ برای فریمورک Vue.js در برابر رقبای قدرتمندی نظیر ری‌اکت و انگولار است؛ زیرا این دو فریمورک نیاز به تسلط بالایی بر جاوا اسکریپت دارند و یادگیری آنها، سخت‌تر از ویو جی اس است.

انعطاف و مقیاس پذیری

همانطور که در بخش‌های قلی گفته شد، امکان استفاده از فریمورک Vue.js در هر سطح و مقداری وجود دارد؛ چه بخواهید یک بخش کوچک از سایت خود را با این فریمورک پیاده کنید یا اینکه کل پلتفرم موردنظرتان را براساس ویو جی اس توسعه دهید. در هر صورت، می‌توانید از این فریمورک استفاده کنید. این موضوع، انعطاف پذیری بالای Vue.js را نشان می‌دهد.

بحث بعدی، مقیاس پذیری فوق العاده ویو جی اس است. چه بخواهید یک سایت شخصی کوچک و ساده ایجاد کنید یا پروژه بزرگ و معتبری را پیاده کنید؛ در هر صورت امکان استفاده از این فریمورک وجود دارد و کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد. برخلاف Angular که برای پروژه‌های کوچک مناسب نیست و React.js که نمی‌تواند برای پروژه‌های بسیار بزرگ، به خوبی انگولار عمل کند!

خوانایی کدها

یکی دیگر از مهمترین ویژگی‌های فریمورک ویو جی اس، خوانایی بالای کدها و ساده بودن آنها است. این موضوع باعث نوشتن کدهای تمیز و مرتب‌تری می‌شود که به نگهداری بهتر برنامه کمک می‌کند. به این ترتیب، هرزمان که نیاز به توسعه برنامه وجود داشته باشد، توسعه دهندگان می‌توانند به سادگی کدها را بخوانند و بخش موردنظر خود را بدون سردرگمی پیدا کنند.

حجم پایین و سرعت بالا

با توسعه روز افزون تکنولوژی‌ها و اضافه شدن قابلیت‌ها و امکانات جدید، حجم برنامه‌های توسعه یافته با این تکنولوژی‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث شده بسیاری از تیم‌ها و شرکت‌ها به عنوان ابزاری کم حجم و سبک برای ساخت برنامه‌های سبک‌تر باشند و ویو جی اس، به خوبی از عهده این کار برمی‌آید؛ زیرا حجم بسیار پایینی دارد و با سرعت بالایی اجرا می‌شود. اما منظور از سبک بودن فریمورک ویو جی اس دقیقا چیست؟

این فریمورک دارای دو نسخه است؛ نسخه فشرده و نسخه کامل! نسخه فشرده دارای حجمی تقریبا 30 کیلوبایتی است؛ برای اینکه بتوانید به عمق ماجرا پی ببرید، بهتر است بدانید هر ثانیه پیام صوتی یا Voice در تلگرام، حدود 20 کیلوبایت حجم دارد!

نسخه کامل فریمورک Vue.js دارای حجم تقریبا 80 کیلوبایتی است و برخی امکانات اضافی را شامل می‌شود. البته دسترسی به این امکانات در نسخه فشرده نیز وجود دارد؛ اما در نسخه کامل، به صورت پیش‌فرض در اختیار شما قرار می‌گیرند.

دقت داشته باشید حجم‌های گفته شده، بدون لحاظ کردن کتابخانه‌های اضافی در ویو جی اس است و در صورت استفاده از این کتابخانه‌ها، حجم فریمورک شما افزایش پیدا می‌کند.

اکوسیستم فعال و قدرتمند

درست است که هیچ شرکت یا سازمان بزرگی از ویو جی اس پشتیبانی نمی‌کند، اما کاربران و توسعه دهندگانی که از این فریمورک استفاده می‌کنند، حسابی هوای یکدیگر را دارند. جامعه کاربری Vue.js یکی از بهترین جوامع کاربری در بین بهترین فریمورک‌های طراحی فرانت اند در حال حاضر است که علی رغم تعداد کاربران کمتر، فعالیت بالایی در سرتاسر دنیا دارند.

موارد استفاده از فریمورک ویو جی اس چیست؟

به طور کلی، این فریمورک در 6 بخش کاربرد دارد؛ البته استفاده‌های دیگر از فریمورک Vue.js بسته به توانایی‌های شما و نیازهای‌تان دارد.

در ادامه، درباره هر مورد از کاربردهای ویو جی اس که در این تصویر آورده شده، کمی توضیح داده‌ایم.

1| توسعه MVP

MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product به نسخه‌ای بسیار ابتدایی و اولیه از برنامه گفته می‌شود که جهت دریافت بازخورد تهیه می‌شود. می‌توانید از Vue.js برای توسعه سریع و کاربردی نسخه آزمایشی پروژه خود کمک بگیرید و آن را در کمترین زمان، توسعه دهید.

2| توسعه برنامه‌های تک صفحه‌ای (SPA)

یکی دیگر از موارد استفاده از Vue.js توسعه برنامه‌هایی است که بدون نیاز به رندرگیری و بارگزاری مجدد صفحه و به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌شوند. نمونه این پلتفرم‌ها، سایت دیجی‌کالا است که بدون نیاز به رفرش صفحه، اطلاعات صفحه را ویرایش و بروزرسانی می‌کند.

3| توسعه برنامه‌های PWA

برنامه‌های PWA به نوعی، شبیه به اپلیکیشن‌های موبایل هستند؛ با این تفاوت که نیازی به نصب از مارکت‌های نرم افزاری موبایل ندارند و در محیط مرورگر اجرا می‌شوند. به نوعی، نسخه تحت وب یک پروژه یا پلتفرم هستند.

4| توسعه عناصر تعاملی و انیمیشنی

فریمورک Vue.js قدرت زیادی در توسعه انیمیشن‌های مختلف برای افزایش جذابیت رابط کاربری دارد. همچنین سازگاری بالایی با کتابخانه‌های توسعه انیمیشن نظیر Vue.js Transitions و GSAP دارد.

5| توسعه رابط‌های کاربری پیچیده

یکی از دلایل محبوبیت Vue.js نزد توسعه دهندگان، این است که قدرت Angular را به همراه ویژگی‌هایی نظیر حجم کم و انعطاف پذیری بالا ارائه می‌دهد. استفاده از انگولار برای پروژه‌های پیچیده، کار منطقی است؛ اما وقتی پای مواردی مثل سبک بودن پروژه و حجم پایین وسط باشد، نه React و نه Angular به ویو جی اس نمی‌رسند!

6| سازگاری و ادغام پذیری

یکی از مهمترین مزایای Vue.js، سازگاری بالا با تکنولوزی‌های قدیمی‌تر است. برای مثال، تصور کنید قصد بهبود و بازطراحی بخش فرانت اند یک سایت را دارید؛ در حالی که باید از کدهای قدیمی نوشته شده در بک اند استفاده کنید. ویو جی اس به خوبی با کدهای قدیمی سازگار است و می‌تواند با آنها ادغام شود. علاوه بر این، برای استفاده در بخش کوچکی از یک پروژه که با تکنولوژی متفاوتی نوشته شده باشد نیز مناسب است.

کدام شرکت‌ها از Vue.js استفاده می‌کنند؟

تعداد از شرکت‌های چینی و شرق آسیا از فریمورک Vue.js برای توسعه بخخش فرانت اند سایت خود استفاده کرده‌اند؛ البته شرکت‌های بزرگ در زمینه تکنولوژی نیز در بخش‌هایی از پروژه‌های خود از این فریمورک استفاده کرده‌اند. لیست زیر، نشان دهنده برخی از مهمترین شرکت‌های استفاده کننده از فریمورک ویو جی اس است.

  • نینتندو
  • سایت لویی ویتون
  • Adobe
  • سایت BMW
  • Upwork
  • علی بابا
  • Gitlab
  • شیائومی
  • گوگل (بخش Careers)
  • اپل (بخش آموزشی)

بازار کار ویو جی اس و موقعیت‌های شغلی آن

وضعیت درآمد توسعه دهندگان فریمورک ویو جی اس در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ اما مقداری پایین‌تر از سایر فریمورک‌های مطرح در این زمینه است. در ایران، یک توسعه دهنده Vue.js بسته به توانایی‌ها و سطح تخصص خود بین 10 تا 40 میلیون تومان در ماه درآمد دارد. این مقدار، اندکی کمتر از دستمزد توسعه دهندگان ری‌اکت و انگولار است.

در کشورهای خارجی نیز این رویه تکرار شده و دستمزدها دریافت شده توسط توسعه دهندگان مسلط به Vue.js کمی پایین‌تر از توسعه دهندگان react و Angular است. در جدول زیر، درآمد توسعه دهنده مسلط به این فریمورک در برخی از کشورهای خارجی آورده شده است. ارقام نوشته شده به صورت تقریبی هستند.

آمریکا فرانسه آلمان انگلیس کانادا
111,400 دلار 56,600 یورو 71,600 یورو 60,600 پوند 91,400 دلار

پیش‌نیازهای یادگیری Vue چیست؟

از آنجایی که فریمورک ویو جی اس، یکی از فریمورک‌های طراحی فرانت اند و متعلق به زبان جاوا اسکریپت است، تسلط به موارد زیر برای یادگیری آن الزامی است. هرچه تسلط شما به این موارد بیشتر باشد، بهتر می‌توانید مفاهیم ویو جی اس را درک کنید.

1| زبان Html

2| زبان CSS

3| زبان جاوا اسکریپت

علاوه بر موارد بالا، تسلط بر اکما اسکریپت 6 نیز به عنوان یک برتری شناخته می‌شود که می‌تواند به شما در استفاده از آخرین قابلیت‌های زبان JS کمک کند.

Vue.JS؛ ترکیب قدرت انگولار و مقیاس پذیری React در یک فریمورک!

استفاده از فریمورک ویو جی اس مزایای متعددی را به همراه دارد؛ از قدرت و انعطاف پذیری بالا گرفته تا مقیاس پذیری، خوانایی بالای کدها، مستندات کامل و کاربرد گسترده در توسعه وب! اما برای یادگیری این فریمورک، باید در ابتدا تسلط مناسبی بر جاوا اسکریپت داشته باشید و از آموزش‌های اصولی و حرفه‌ای استفاده کنید.

دوره جامع متخصص Vue js سبزلرن، مسیر تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فرانت اند کاربلد را هموار کرده؛ جایی که مباحث مربوط به فریمورک ویو جی اس را به سادگی و همراه با پروژه‌های تمرینی مختلف یاد می‌گیرید و با انجام آنها، درک عمیقی از این فریمورک و نحوه کار آن پیدا می‌کنید. علاوه بر این، این دوره دارای پشتیبانی تخصصی و مادام العمر است که توسط مدرس دوره به شما ارائه می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که سبزلرن وجود دارد و دوره موردنظر در سایت قابل دسترسی است، می‌توانید از پشتیبانی آن استفاده کنید.

فرصت محدود برای شرکت در دوره جامع آموزش Vue.js به صورت رایگان را از دست ندهید!

نظرات
ثبت نظر جدید
علی صالحین | کاربر
1402/07/03

عالی