50 درصد تخفیف تابستانه سبزلرن رو از دست نده از دستش نمیدم!
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی + مزایا و معایب

محمد رحمانیان
1403/04/08
113
بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی + مزایا و معایب

بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی کدام هستند؟ در پلتفرم یوتیوب، می‌توان هر نوع ویدیویی را پیدا کرد. اصلا مهم نیست موضوع ویدیو یا جستجوی شما چه مفهومی داشته باشد؛ تنها کافیست آن را در Youtube جستجو کنید و چند صد ویدیو درباره آن پیدا کنید. از آنجایی که ویدیوها، محبوب‌ترین رسانه برای یادگیری برنامه نویسی هستند، طبیعی است کانال‌های زیادی برای آموزش این مهارت، ایجاد شده باشند.

در ادامه در وبلاگ سبزلرن به معرفی 10 مورد از بهترین کانال‌های آموزش برنامه نویسی یوتیوب به زبان فارسی و انگلیسی را همراه با دوره‌های منتشر شده در آنها به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین کانال های یوتیوب برای یاگیری برنامه نویسی

بهترین کانال‌های یوتیوب خارجی برای یادگیری برنامه نویسی

در ادامه 10 تا از بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی به زبان فارسی و انگلیسی را برای شما آماده کرده‌ایم! می‌توانید با توجه به مباحث  تدریس شده در کانال‌ها و همچنین نحوه تدریس مدرس، بهترین کانال را برای خود انتخاب کنید! همچنین برای مشاهده خلاصه‌ای از کانال‌های معرفی شده، از جدول زیر استفاده کنید!

نام کانال یوتیوب تعداد مشترکین
Programming with Mosh 3.88 میلیون مشترک
Net Ninja 1.43 میلیون مشترک
Traversy Media 2.22 میلیون مشترک
Tech with Tim 1.49 میلیون مشترک
Programming Knowledge 1.74 میلیون مشترک
Hitesh Choubhary 897 هزار مسترک
Academind 909 هزار مشترگ
DevelopedByEd 918 هزار مشترک
Jadi Mirmirani 62 هزار مشترک
Kalagar 14 هزار مشترک

کانال Programming with Mosh

یکی از مشهورترین و بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی، کانال Programming with Mosh است که متعلق به مشفق همدانی (Moshfegh Hamedani) برنامه نویس ایرانی‌الاصل ساکن استرالیا است. در کانال Mosh ویدیوهای بسیار زیادی برای آموزش زبان‌های برنامه نویسی مختلف تولید و منتشر شده که به تنهایی، برای یادگیری برنامه نویسی از سطح مقدماتی تا پیشرفته، کفایت می‌کند.

یکی از دلایل شهرت این کانال و اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده آن را در رتبه اول بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی قرار دهیم، تدریس یک زبان یا فریمورک در یک ویدیوی طولانی است. این ویدیوهای 1 تا 4 ساعته، بازدید بسیار زیادی دارند و طی آن، مدرس یک زبان برنامه نویسی یا یک فریمورک را به طور کامل تدریس می‌کند. این آموزش‌ها برای افرادی که می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی به یک زبان برنامه نویسی مسلط شوند و از قبل، دانش کافی در زمینه برنامه نویسی دارند، مناسب هستند.

در زیر، برخی از زبان‌ها، ابزارها و فریمورک‌هایی که در کانال Programming with Mosh آموزش داده شده‌اند را می‌بینید:

جاوا اسکریپت 4 ساعت و 30 دقیقه Docker 33 دقیقه
پایتون بیش از 6 ساعت MySQL 3 ساعت و 10 دقیقه
تایپ اسکریپت 1 ساعت Xamarin 1 ساعت و 10 دقیقه
اکما اسکریپت 6 50 دقیقه Angular 3 ساعت و 30 دقیقه
جاوا حدود 4 ساعت React 3 ساعت و 45 دقیقه
C++ 1 ساعت و 22 دقیقه Node.js حدود 2 ساعت و نیم
C# 5 ساعت Django
1 ساعت
Git 1 ساعت و 10 دقیقه React Native
2 ساعت و 6 دقیقه

کانال Net Ninja

کانال یوتیوب Net Ninja یکی دیگر از کانال‌های یوتیوب آموزش برنامه نویسی است که به طور تخصصی، در زمینه آموزش توسعه وب فعالیت می‌کند. در این کانال می‌توانید بیش از 2 هزار ویدیو آموزشی برای یادگیری فریمورک‌ها و زبان‌های برنامه نویسی مورداستفاده در توسعه وب را به صورت رایگان فرا بگیرید. تنوع فریمورک‌های آموزش داده شده در این کانال، مهمترین مزیت آن نسبت به سایر کانال‌های مشابه است. البته در سال‌های اخیر، این کانال وارد حوزه‌های دیگری از برنامه نویسی نظیر توسعه برنامه‌های Native و کراس پلتفرم نیز شده و آموزش‌های جامع و کاربردی در این زمینه منتشر کرده است.

برخی از مهمترین دوره‌های آموزش‌های برنامه نویسی منتشر شده در این کانال را می‌بینید:

جاوا اسکریپت 4 ساعت و 50 دقیقه Node.js 4 ساعت و 40 دقیقه
تایپ اسکریپت 1 ساعت و 25 دقیقه React حدود 4 ساعت
PHP و MySQL 6 ساعت و 20 دقیقه Vue 6 ساعت و 20 دقیقه
دارت 1 ساعت و 50 دقیقه Angular 3 ساعت و 15 دقیقه
فلاتر 5 ساعت و 25 دقیقه React Native 5 ساعت و 10 دقیقه
Next.js 1 ساعت و 45 دقیقه ManguDB 2 ساعت و 50 دقیقه
Tailwind 1 ساعت و 45 دقیقه Bootstrap 2 ساعت و 45 دقیقه
GraphQL 1 ساعت و 25 دقیقه Firebase 1 ساعت و 25 دقیقه

کانال Traversy Media

یکی از قدیمی‌ترین کانال‌های این لیست، کانال Traversy Media است که بالغ بر 15 سال از تاسیس آن می‌گذرد. طی این مدت، این کانال نزدیک به 100 ویدیو منتشر کرده و به طور کلی به آموزش برنامه نویسی وب در سمت فرانت اند و بک اند پرداخته است. در این کانال، می‌توان ویدیوهای جامع و کاملی برای آموزش پایتون، جاوا اسکریپت، React، زبان‌های Html و CSS و سایر فناوری‌های محبوب در توسعه وب را پیدا کرد. جدول زیر، خلاصه‌ای از مهمترین دوره‌های تدریس شده در این کانال را نمایش می‌دهد:

پایتون حدود 7 ساعت Vue 3 ساعت و 15 دقیقه
جاوا اسکریپت بیش از 40 ساعت Angular 2 ساعت و 10 دقیقه
PHP 6 ساعت و 30 دقیقه MangoDB 32 دقیقه
Ruby on Rails 2 ساعت و 5 دقیقه Git 32 دقیقه
SQL&MySQL 2 ساعت و 10 دقیقه Laravel 4 ساعت و 20 دقیقه
Html&CSS 2 ساعت و 25 دقیقه Django 7 ساعت و 10 دقیقه
React 3 ساعت و 5 دقیقه Json 25 دقیقه

کانال Tech with Tim

این کانال تمرکز زیادی روی پایتون و اندکی هم زبان برنامه نویسی JS دارد و به تشریح کاربردها و استفاده‌های آنها در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گرفته تا توسعه وب با ترکیب پایتون و فریمورک‌های جاوا اسکریپت؛ همه این موارد را می‌توانید در کانال Tech with Tim مشاهده کرده و یاد بگیرید. ویدیوهای پربازدید این کانال، عمدتا مربوط به سال‌های 2019 تا 2021 هستند؛ در نتیجه نسبت به بسیاری از کانال‌های مشابه به‌روزتر بوده و کاملا شایسته قرارگیری بین بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی است.

با توجه به پراکندگی بالای موضوعات ویدیوهای منتشر شده در این کانال، بهتر است خودتان سری به آن بزنید و در صورت نیاز، از محتوای آن استفاده کنید.

کانال Programming Knowledge

گول نام این کانال را نخورید؛ زیرا تماما به برنامه نویسی و آموزش زبان‌ها و فریمورک‌های مختلف نمی‌پردازد و فراتر از آن را ارائه می‌دهد. با استفاده از ویدیوهای کانال Programming Knowledge می‌توانید در ابتدا مبانی کامپیوتر و سیستم عامل‌های مختلف نظیر لینوکس یا ویندوز را فرا بگیرید و در ادامه، بسته به نیاز خود، یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید. جاوا، C و ++C و پایتون، از پربازدیدترین آموزش‌های این کانال هستند.

نکته مهم این است که اکثر ویدیوهای آموزش زبان‌های برنامه نویسی در این کانال، قدیمی هستند و ممکن است با استفاده از آنها، اطلاعات بروز و مهمی را از دست بدهید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از ویدیوهای جدیدتر این کانال استفاده کنید! در جدول زیر، مهمترین آموزش‌های منتشر شده در این کانال را برای شما آورده‌ایم:

 C&++C حدود 31 ساعت پایتون بیش از 200 ساعت
جاوا اسکریپت 2 ساعت و 45 دقیقه Ruby حدود 7 ساعت
Excell 10 ساعت و 20 دقیقه Git و Github 3 ساعت و 20 دقیقه
Java 9 ساعت و 20 دقیقه React Native بیش از 40 ساعت
Django 25 ساعت و 40 دقیقه React حدود 38 ساعت
کاتلین حدود 15 ساعت Vue.js 2 ساعت و 30 دقیقه

کانال Hitesh Choudhary

یکی از مشکلاتی که در سال‌های اخیر به دفعات مشاهده شده، این است که بسیاری از کانال‌های یوتیوب برای برنامه نویسی که در کشورهای اروپایی و انگلیسی‌زبان در حال فعالیت هستند، تمرکز خود را به طور کامل روی ارائه آموزش‌های مبتدی گذاشته‌اند. در این کانال‌ها، می‌توانید یک زبان برنامه نویسی را در حدودا 2 ساعت در سطح مقدماتی فرا بگیرید؛ اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که برای مشاهده آموزش‌های سطح متوسط یا پیشرفته، با انتخاب‌هایی محدود و بعضا قدیمی مواجه می‌شوید. از طرفی، ممکن است کانال موردنظر، این دوره‌ها را به صورت غیررایگان در پلتفرم Udemy قرار داده باشد؛ و همه ما، از مشکلات پرداخت بین المللی در ایران خبر داریم!

کانال‌های یوتیوب هندی، این مشکل را حل کرده‌اند؛ آنها تمرکز خود را روی ارائه راه حل‌های مختلف در برنامه نویسی به صورت ویدیویی می‌گذارند و بدون توجه به مقدار درآمدی که می‌توانند از ارائه محتواهای غیررایگان بدست آورند، ویدیوهای آموزشی جدیدی تولید می‌کنند. کانال Hitesh Choudhary نمونه بارز یک کانال یوتیوب آموزشی است که به دلیل ارائه آموزش‌های متفاوت و پروژه‌های کاربردی، لایق قرارگیری در لیست بهترین کانال‌های یوتیوب خارجی برای یادگیری برنامه نویسی است.

برخی از مهمترین مباحث تدریس شده در این کانال عبارتند از:

جاوا اسکریپت 10 ساعت و 40 دقیقه React Native 14 ساعت و 30 دقیقه
تایپ اسکریپت 3 ساعت Git 3 ساعت و 40 دقیقه
Go 9 ساعت و 10 دقیقه Next.js حدود 5 ساعت
React 1 ساعت و 20 دقیقه Docker 3 ساعت و 20 دقیقه

کانال Academind

چنل Academind یکی دیگر از کانال‌های آموزش برنامه نویسی در یوتیوب است که آموزش‌های جامع و کاربردی در موضوعات مختلف منتشر کرده است. وجه تمایز محتوای این کانال با رقبا، ارائه ویدیوهای مقایسه بین فریمورک‌ها و فناوری‌های محبوب در زمینه برنامه نویسی است که می‌تواند کمک زیادی به افراد تازه‌کار و علاقمند به یادگیری برنامه نویسی کند.

از مهمترین دوره‌های آموزشی که در کانال Academind ارائه شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایتون 4 ساعت و 20 دقیقه React 3 ساعت و 50 دقیقه
جاوا اسکریپت 5 ساعت Next.js 3 ساعت و 15 دقیقه
تایپ اسکریپت و ES6 4 ساعت و 30 دقیقه Angular 2 ساعت
VSCode 33 دقیقه MangoDB 40 دقیقه
Dart و Flutter حدود 9 ساعت Django 4 ساعت

علاوه بر موارد بالا، تعداد زیادی ویدیوهای آموزشی کوتاه متناسب با هر زبان و فریمورکی نیز در این کانال منتشر شده که می‌تواند در بهبود مهارت کدنویسی و همچنین، افزایش دانش شما کمک کننده باشد!

کانال developedbyed

اما آخرین کانال خارجی که تصمیم گرفتیم در بین بهترین کانال‌های یوتیوب برای آموزش برنامه نویسی قرار دهیم، کانال Developed By Ed است که توسط یک توسعه دهنده و طراح اهل رومانی اداره می‌شود. این کانال در سال 2018 ایجاد شده و آموزش‌های آن، نسبت به بسیاری از کانال‌هایی که قبل‌تر معرفی کردیم، جدیدتر و بروزتر هستند. نکته مهم این است که این کانال علاوه بر تدریس مباحث و زبان‌های برنامه نویسی در زمینه توسعه وب، به مباحث مربوط به طراحی UI و UX نیز پرداخته و یک فهرست پخش قابل توجه را به آن اختصاص داده است!

دوره‌های مهمی که در این کانال تدریس شده‌اند را در زیر می‌بینید:

Html & CSS حدود 4 ساعت پایتون 2 ساعت و 50 دقیقه
جاوا اسکریپت بیش از 27 ساعت React بیش از 28 ساعت
UI & UX Design 4 ساعت و 10 دقیقه

بهترین کانال‌های یوتیوب فارسی برای یادگیری برنامه نویسی

تمام کانال‌های یوتیوبی که تا اینجا معرفی کردیم، بهترین کانال‌های یوتیوب جهان برای برنامه نویسی بودند؛ بنابراین طبیعی است محتوای همه آنها به زبان انگلیسی باشد و برای استفاده از آنها، نیاز به تسلط به زبان انگلیسی داشته باشید! افرادی که تسلط بالایی به زبان انگلیسی ندارند و می‌خواهند مفاهیم برنامه نویسی را به زبان فارسی یاد بگیرند، باید از کانال‌های یوتیوب فارسی برای آموزش برنامه نویسی استفاده کنند. در ادامه، دو مورد از بهترین کانال‌های یوتیوب فارسی برای آموزش برنامه نویسی را برای شما آماده کرده‌ایم که نست به سایر رقبا، دارای محتوای قوی‌تر و فعالیت بیشتری هستند.

کانال Jadi Mirmirani

جادی میرمیرانی، یکی از بهترین و محبوب‌ترین مدرسان برنامه نویسی ایران است که دوره‌های زیادی را در سطح اینترنت منتشر کرده و چهره شاخصی در برنامه نویسی ایران محسوب می‌شود. جادی در کانال خود به توضیح و تشریح مباحث مختلف برنامه نویسی می‌پردازد و به دلیل توضیحات جامع و ساده خود، محبوبیت زیادی در یوتیوب کسب کرده است.

از جمله مشهورترین دوره‌های Jadi Mirmirani در یوتیوب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم عامل لینوکس
  • درک شبکه
  • درک برنامه نویسی
  • آموزش هک و امنیت
  • آموزش برنامه نویسی بلاکچین و رمزارزها

ممکن است تصور کنید این مباحث، حجم کمی از برنامه نویسی را درون خود جای داده‌اند و بیشتر تمرکز آن بر آموزش‌های مبتنی بر شبکه و هک و امنیت است. این موضوع تا حد زیادی درست است؛ زیرا جادی به عنوان یک مهندس نرم افزار و کارشناس هک و امنیت فعالیت می‌کند و طبیعی است مانور زیادی روی این موضوع بدهد. از طرفی، در دوره درک برنامه نویسی از زبان برنامه نویسی پایتون برای آموزش استفاده شده و طرفداران زیادی را هم به خود جلب کرده است؛ در نتیجه دوره درک برنامه نویسی جادی، نقطه شروع مناسبی برای علاقمندان به پایتون محسوب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

کانال Kalagar

کانال کلاگر، توسط یک مهندس نرم افزار ایرانی ساکن آلمان به نام منصور کلاگر و در سال 2021 تاسیس شده است. منصور کلاگر در این کانال درباره برنامه نویسی، نحوه کار با ابزارهای مهم برنامه نویسی، استخدام برنامه نویسان و مهارت‌های نرم صحبت می‌کند و یک مرجع مناسب برای افرادی است که می‌خواهند با یادگیری برنامه نویسی، آن را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنند و به عنوان دومین مورد از بهترین کانال یوتیوب فارسی برای یادگیری برنامه نویسی در این لیست قرار گرفته است.

شاید مهمترین و اصلی‌ترین ویدیوی منتشر شده در این کانال، مربوط به آموزش جاوا اسکریپت در 4 ساعت باشد که می‌تواند یک دید کلی برای برنامه نویسان تازه‌کار از این زبان را ارائه دهد. در این ویدیو طی 4 ساعت با مبانی اولیه و مقدماتی جاوا اسکریپت آشنا می‌شوید و با مهمترین دستورات و عناصر برنامه نویسی با جاوا اسکریپت کار می‌کنید. البته یک دوره تقریبا 50 قسمتی نیز برای آموزش جاوا اسکریپت منتشر شده که می‌تواند برای آشنایی با این زبان تا سطح متوسط مفید باشد.

از دیگر مباحث آموزش داده شده در کانال Kalagar می‌توان به معرفی زبان‌های برنامه نویسی مختلف در توسعه وب، شروع توسعه نرم افزار و همچنین فهرست ابزارهای برنامه نویسی اشاره کرد.

یادگیری برنامه نویسی در یوتیوب بهتر است یا شرکت در دوره؟

بیایید برخی از ویژگی‌های تمام کانال‌هایی که تا الان معرفی کردیم را بررسی کنیم. تقریبا همه آنها، یک یا چند ویدیوی چند ساعته برای آموزش یک زبان برنامه نویسی یا یک فریمورک داشته‌اند؛ همگی دارای چندین فهرست پخش از ویدیوهای مربوط به برنامه نویسی و آموزش آن بوده‌اند. موضوع مهم بعدی، قدمت بالای ویدیوها است؛ جایی که در برخی موارد، ویدیوهایی مربوط به 8 تا 10 سال قبل به عنوان ویدیوهای آموزش برنامه نویسی در این کانال‌ها وجود دارند که برخی از مباحث تدریس شده در آنها، منسوخ شده و در زمان فعلی قابل استفاده نیستند!

علاوه بر این غیر از یکی، هیچکدام پروژه‌های عملی خاصی را برای تسلط بهتر دانشجویان به مباحث تدریس شده ارائه نمی‌دهند و در اکثر مواقع، به همان آموزش ویدیویی بسنده می‌کنند. استفاده از پروژه‌های تمرینی در زمان یادگیری برنامه نویسی بسیار مهم است و به یادگیری بهتر و تسلط روی آنها کمک می‌کند.

نکته مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که یوتیوب اصلا و ابدا پلتفرم بدی برای یادگیری برنامه نویسی نیست و می‌توانید به سادگی از آن استفاده کنید؛ اما نباید انتظار یادگیری عمیق و تسلط بر مباحث تنها بعد از مشاهده ویدیوها را داشته باشید. دنیای برنامه نویسی یک دنیای پویا و فعال است که هر روزه، تغییرات زیادی در آن رخ می‌دهد. استفاده از ویدیوهایی که متعلق به چندین سال قبل‌تر هستند، نه تنها کمک زیادی به شما نمی‌کند، بلکه ممکن است شما را با مباحث منسوخ شده‌ای آشنا کند که هیچ زمان به کار نخواهند آمد.

مورد بعدی مربوط به پشتیبانی و پرسش و پاسخ است؛ چیزی که به عنوان یکی از بزرگترین نقاط ضعف یوتیوب برای آموزش درنظر گرفته می‌شود. صاحبان کانال نمی‌توانند به هزاران سوالی که به صورت روزانه از آنها پرسیده می‌شود، پاسخ دهند؛ در نتیجه دانشجویان دوره‌های یوتیوبی مجبور به مطرح کردن سوالات خود در انجمن‌های برنامه نویسی نظیر StackOverFlow هستند.

بهترین کار این است که در کنار یک دوره آنلاین یا حضوری آموزش برنامه نویسی، از یوتیوب برای یادگیری چیزهای بیشتر استفاده کنید!

پیشنهاد مطالعه: بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع

مزایا و معایب یادگیری برنامه نویسی در یوتیوب

یوتیوب به عنوان یک مخزن عظیم از ویدیوهای آموزشی در زمینه برنامه نویسی، تبدیل به یکی از پلتفرم‌های محبوب برای یادگیری این مهارت شده است. همانطور که در بالا مشاهده کردید، ده‌ها کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی به زبان فارسی و انگلیسی وجود دارد که می‌توانید بسته به نیاز خود، از محتوای آنها استفاده کنید.

مزایای یادگیری برنامه نویسی از یوتیوب

در زیر، مهمترین مزایا و معایب یادگیری برنامه نویسی با یوتیوب آورده شده است.

  • یوتیوب تنها با اتصال به اینترنت و بدون محدودیت جغرافیایی دردسترس است.
  • کاملا رایگان است.
  • کانال‌های آموزشی یوتیوب تمرکز و زمان زیادی روی بهبود محتوای خود و تعامل بصری با کاربران می‌کنند.
  • سرفصل‌های دوره‌های یوتیوب بسیار گسترده و مفصل هستند.
  • به سادگی می‌توانید به آموزش‌های مختلف در هر سطح دسترسی داشته باشید!
  • مدرسان فعال در یوتیوب معمولا از روش‌های جالب و جذاب‌تری برای آموزش استفاده می‌کنند.
  • می‌توان آموزش ابزارها و فریمورک‌های مورداستفاده در زبان‌های برنامه نویسی مختلف را در یوتیوب پیدا کرد.

معایب یادگیری برنامه نویسی از یوتیوب

اما برخی موارد در یادگیری برنامه نویسی از یوتیوب وجود دارند که می‌توانند تاثیر منفی بر فرآیند یادگیری داشته باشند. برخی از مهمترین معایب یادگیری برنامه نویسی با یوتیوب عبارتند از:

  • برنامه درسی ساختاریافته‌ای در یوتیوب وجود نداشته و ترتیب خاصی برای انتشار ویدیوها وجود ندارد.
  • در برخی موارد، تفاوت کیفیت زیادی بین محتواهای یک کانال دیده می‌شود.
  • امکان تعامل دوطرفه مدرس و دانشجویان وجود ندارد.
  • وجود تبلیغات متعدد باعث حواس پرتی و عدم تمرکز می‌شود.

ویژگی‌های بهترین کانال‌های یوتیوب برای برنامه نویسی

اما یک کانال Youtube باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که امکان قرارگیری در لیست بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی را داشته باشد؟ در ادامه، به صورت کامل مهمترین ویژگی‌های یک کانال آموزشی خوب را بررسی می‌کنیم.

آموزش جامع و کامل یک مبحث

زمانی که مدرس دوره به سراغ یک مبحث رفته و در حال تشریح و توضیح آن است، باید مبحث موردنظر را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و به زبان ساده یا متناسب با سطح مخاطبان ویدیو، آن را توضیح دهد. در ویدیو باید به صورت جامع به مبحث موردنظر پرداخته شده و ضمن کامل و مفید بودن ویدیو، از اضافه‌گویی و ارائه نکات غیرضروری خودداری کرده باشد. البته جامع بودن ویدیوها، دلیل بر این نیست که اگر یک کانال ویدیوهای طولانی‌تری را منتشر کرده، پس مباحث را کامل توضیح می‌دهد!

وجود مسیر آموزشی

این مورد یکی از مباحث مهم در انتخاب بهترین کانال یوتیوب برای برنامه نویسی است. در بسیاری از کانال‌ها، شاهد وجود چند ویدیو آموزشی پایه از یک زبان برنامه نویسی هستیم که اتفاقا بازدیدهای خوب و زیادی را دریافت کرده؛ اما صاحب کانال به هر دلیل، ویدیویی برای توضیح مباحث دیگر منتشر نکرده و دوره را در همان سطح به اتمام رسانده است. در نتیجه امکان یادگیری فراتر از مباحث ارائه شده در آن کانال وجود ندارد و به ناچار، مجبور به تغییر کانال موردنظر و یادگیری سایر مباحث از دیگر کانال‌ها هستیم.

به همین دلیل، بهتر است در زمان انتخاب کانال یوتیوب مناسب، به وجود مسیر آموزشی برای یادگیری برنامه نویسی در سطوح دیگر دقت کنید. این کار با مراجعه به بخش Playlists در کانال یوتیوب موردنظر، امکان‌پذیر است.

سابقه و تسلط مدرس بر مباحث

اما شخصی که در ویدیوهای یوتیوب به دیگران، برنامه نویسی را آموزش می‌دهد، باید دارای رزومه یا حداقل پیش‌زمینه‌ای در برنامه نویسی باشد. معمولا این افراد در سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر دیسکورد، تلگرام یا اینستاگرام فعال هستند و در مواردی، ممکن است دارای وب‌سایت باشند. می‌توانید با مراجعه به سایر حساب‌های اجتماعی آنها، علاوه بر اطلاع از نظرات افراد مختلف درباره نحوه فعالیت این کانال‌ها، از سازوکار یا پیشینه آنها نیز مطلع شوید!

بازدید بالای ویدیوها

اصولا ویدیویی که دارای کیفیت و محتوای مناسبی باشد، به هر طریقی در یوتیوب دیده می‌شود. کانال‌های برتر، دارای بازدیدهای زیادی برای ویدیوهای مهم خود هستند؛ برای مثال، اگر به زبان فارسی در یوتیوب، عبارت “آموزش پایتون” را جستجو کنیم، کانال‌هایی که دارای بازدیدهای چند ده‌هزارتایی هستند، اعتبار بالاتری نسبت به کانال‌هایی با 100 بازدید دارند. در نتیجه به تعداد بازدیدهای ویدیوهای کانال‌ها دقت کنید؛ زیرا اگر یک ویدیو بازدیدهای بالایی داشته باشد، در نتیجه به افراد بیشتری کمک کرده و به احتمال بالا، محتوای باکیفیت‌تری دارد!

یوتیوب یک مکمل عالی برای یادگیری برنامه نویسی است!

برای یادگیری برنامه نویسی، منابع زیادی وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایب خاصی هستند. استفاده از یوتیوب، یکی از روش‌های یادگیری برنامه نویسی است که در این مقاله به صورت مفصل درباره آن صحبت کردیم. همچنین برخی از بهترین کانال‌های یوتیوب برای برنامه نویسی را معرفی کردیم که می‌توانید از محتوای آنها استفاده کنید!

در دوره‌های آموزشی سبزلرن، مدرسان منابعی را به عنوان منابع مکمل معرفی می‌کنند که مباحث تدریس شده در هر قسمت را به صورت جامع و کامل در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر این، سورس کد هر قسمت از دوره‌ها نیز به صورت جداگانه برای شما قرار داده شده که می‌توانید از آنها به عنوان نمونه استفاده کنید و سازوکار آن مبحث را فرا بگیرید. پشتیبانی مادام العمر (حتی برای دوره‌های رایگان) در کنار ارائه نیمی از سرفصل‌های دوره‌های پولی به صورت رایگان، از دیگر مزایای سبزلرن محسوب می‌شوند!

زمان را از دست ندهید و همین امروز، اولین قدم برای یادگیری برنامه نویسی را با سبزلرن بردارید!

سوالات متداول بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی

بهترین کانال‌های انگلیسی برای یادگیری برنامه نویسی کدام است؟

بهترین کانال‌های انگلیسی در زمینه آموزش برنامه نویسی عبارتند از: ;کانال Programming with Mosh، کانال Net Ninja، کانال Academind، کانال Traversy Media، کانال Programming Knowledge و…

بهترین کانال‌های یوتیوب فارسی برای آموزش برنامه نویسی کدام است؟

در بین کانال‌های فارسی، کانال جادی و کانال Kalagar به صورت تخصصی در زمینه برنامه نویسی فعال هستند و به صورت جدی در این زمینه کار می‌کنند. این موضوع باعث تمایز این کانال‌ها و برتری آنها نسبت به سایر کانال‌های یوتیوب فارسی برای یادگیری برنامه نویسی شده است.

مزایای یوتیوب برای یادگیری برنامه نویسی چیست؟

دسترسی جهانی یوتیوب: اینترنت + بدون محدودیت
استفاده رایگان، محتوای باکیفیت و بصری، سرفصل‌های گسترده و مفصل، وجود آموزش در هر سطح و موضوع، تدریس خلاقانه و سرگرم‌کننده و یادگیری ابزارها و فریمورک‌های مشهور در هر حوزه، از مهمترین مزایای یادگیری برنامه نویسی با یوتیوب هستند.

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است