50 درصد تخفیف تابستانه سبزلرن رو از دست نده از دستش نمیدم!
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

هوش مصنوعی چیست؟ مفهوم هوش مصنوعی به زبان ساده

محمد رحمانیان
1403/04/14
118
هوش مصنوعی چیست؟ مفهوم هوش مصنوعی به زبان ساده

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که کاربران مختلف در اینترنت جستجو می‌کنند. هوش مصنوعی یکی از داغ‌ترین اصطلاحات در علوم کامپیوتر محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به طور ویژه، مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، رشته هوش مصنوعی که یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر محسوب می‌شود، بیشتر بر تولید و توسعه سیستم‌های هوشمند برای انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوش انسانی دارند، تمرکز دارند. در سال‌های اخیر، با انتشار و دسترسی عمومی به هوش مصنوعی، بسیاری از کاربران عادی به این حوزه علاقه نشان داده و علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره آن هستند.

این مقاله از وبلاگ سبزلرن به موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع هوش مصنوعی و مزایا و معایب آن اختصاص دارد.

هوش مصنوعی یا AI چیست؟

به ساده‌ترین زبان ممکن، می‌توان هوش مصنوعی را به این شکل توصیف کرد:

«یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر و یکی از فناوری‌های پیشرفته در چند دهه اخیر است که امکان تفکر، یادگیری و تصمیم‌گیری را برای سیستم‌های کامپیوتری فراهم می‌کند؛ به طوری که انسان در فرآیند تصمیم‌گیری دخالتی نداشته باشد!»

اما در تعریف جامع‌تر برای سوال هوش مصنوعی چیست، هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence که با نام اختصاری AI نیز خطاب می‌شود، به کامپیوترها یا ماشین‌ها کمک می‌کند قدرت تفکر و یادگیری کسب کنند. این جمله تا حدودی گنگ و نامفهوم است؛ بنابراین اجازه دهید آن را با ذکر یک مثال ساده، تشریح کنیم.

یک شخص عادی را درنظر بگیرید که قصد دارد نحوه رانندگی با خودرو را یاد بگیرد. این شخص در ابتدا باید تحت آموزش قرار گرفته و مفاهیمی نظیر دنده و کلاچ، گاز، ترمز، ایمنی در رانندگی، علائم رانندگی و تابلوها، نحوه تعامل با دیگر رانندگان، قوانین راهنمایی و رانندگی و دیگر مفاهیم مربوط به رانندگی با خودرو را یاد بگیرد. بعد از آشنایی با مفاهیم، این فرد باید نحوه استفاده از مفاهیم را کسب کند؛ یعنی بداند خودرو چطور حرکت می‌کند، چطور باید خودرو را به حرکت درآورده و متوقف کند و در شرایط خاص نظیر بارندگی و یخبندان، چطور رانندگی کند. دانستن این موارد به فرد کمک می‌کند در زمان رانندگی با توجه به آموخته‌های خود، تصمیم‌گیری کند.

در بحث یادگیری توسط ماشین‌ها نیز همین رویه وجود دارد. کامپیوترها با استفاده از داده‌های مختلف، تحت آموزش قرار گرفته و الگوهای موجود در داده‌ها را درک می‌کنند. سپس مدل‌هایی را می‌سازند و از آنها برای تصمیم‌گیری در شرایط مختلف و از قبل تععیین نشده استفاده می‌کنند!

در نتیجه می‌توان گفت به انجام کارهای هوشمندانه توسط کامپیوتر و ماشین‌های ساخته شده به دست انسان که انسان هیچ دخالت مستقیمی در تصمیم‌گیری آنها ندارد، هوش مصنوعی گفته می‌شود. اما در ادامه، می‌خواهیم Artificial Intelligence را از نظر معنایی مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم مفهوم هوش مصنوعی دقیقا چیست؟

مفهوم هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence به چه معناست؟

خب همانطور که مشخص است، عبارت Artificial Intelligence از دو کلمه Artificial به معنی مصنوعی یا چیزی که طبیعی نبوده و توسط انسان خلق شده و Intelligence که معادل فارسی آن، هوش یا توانایی یادگیری است، تشکیل شده است.

ترکیب این دو کلمه به سادگی هرچه تمام‌تر، عبارت هوش مصنوعی را می‌سازد و تعریف لغوی آن، چیزی شبیه به تعریف زیر خواهد بود:

هوش مصنوعی، چیزی است که طبیعی نیست و توسط انسان خلق شده؛ اما توانایی تفکر و یادگیری براساس تجربه و اطلاعات قبلی را دارد و می‌تواند به صورت مستقل درباره مسائل مختلف، تصمیم‌گیری کند!

پیشنهاد مطالعه: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی را می‌توان به دو روش دسته بندی کرد: یکی براساس قابلیت‌ها و دیگری، براساس عملکرد! در ادامه انواع هوش مصنوعی را با توجه به این دو معیار معرفی کرده‌ایم.

انواع هوش مصنوعی چیست

انواع هوش مصنوعی از نظر قابلیت

دسته بندی هوش مصنوعی براساس قابلیت، با توجه به قدرت مانور هوش مصنوعی و کارکردهای آنها انجام می‌شود و در سه دسته به نام‌های هوش مصنوعی محدود یا ضعیف (Narrow AI)، هوش مصنوعی عمومی (General AI) و اَبَر هوش مصنوعی (Super AI) خلاصه می‌شود.

هوش مصنوعی محدود یا Narrow AI چیست و چه کاربردی دارد؟

این نوع هوش مصنوعی که با نام هوش مصنوعی ضعیف یا Weak AI نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر متداول‌ترین نوع هوش مصنوعی براساس قابلیت‌ها است؛ البته این موضوع که تنها هوش مصنوعی دردسترس در زمان فعلی است نیز تاثیر زیادی در این موضوع دارد!

این نوع هوش مصنوعی، صرفا بر کارکرد خاصی تمرکز دارد و نمی‌توان از آنها برای اهدافی فراتر از کارکردشان استفاده کرد. این نوع هوش مصنوعی به لطف پیشرفت فناوری‌های دیگری نظیر یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، بسیار فراگیر شده و در بخش قابل توجهی از کارها به انسان کمک می‌کنند. می‌توان از ابزارهای زیر به نمونه‌هایی از این نوع هوش مصنوعی نام برد:

  • دستیارهای صوتی هوشمند نظیر Siri و Cortana
  • مترجم گوگل
  • فیلترهای اسپم
  • الگوریتم‌های توصیه‌گر نظیر اکسپلور در اینستاگرام
  • الگوریتم‌های SEO در موتور جستجوی گوگل
  • هوش مصنوعی کاراکترهای بازی
  • خودروهای خودران
  • سیستم‌های تشخیص چهره یا تشخیص پلاک خودرو
  • سیستم‌های احراز هویت

پیشنهاد دوره: اموزش پایتون

هوش مصنوعی عمومی یا General AI چیست؟

این نوع هوش مصنوعی که با نام هوش مصنوعی قوی یا Strong AI نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از انواع هوش مصنوعی است که می‌تواند هرگونه کارکرد هوشمندانه انسانی را درک کرده و با یادگیری آن، در شرایط مختلف از آنها استفاده کند. این نوع هوش مصنوعی می‌تواند مهارت‌های مختلف در زمینه‌های مختلف را فرا گرفته و از دانش خود در شرایط مختلف استفاده کند و در واقع، ماشین‌ها را به معنای واقعی کلمه، هوشمند کند.

ربات‌های موجود در فیلم سینمایی Blade Runner 2049، نمونه جالبی از هوش مصنوعی عمومی هستند که غیر از احساسات، تقریبا تمام جنبه‌های انسانی را درون یک ربات، یا بهتر است بگوییم یک ساخته دست بشر، قرار داده است!

اَبَر هوش مصنوعی یا Super AI چیست؟

هوش مصنوعی برتر یا همان Super AI یکی دیگر از انواع هوش مصنوعی تلقی می‌شود که در حال حاضر، وجود آن تنها در حد فرضیه‌ای بسیار دور است! این نوع هوش مصنوعی فراتر از انسان عمل کرده و علاوه بر هوش و دانش بالاتر نسبت به انسان‌ها، می‌تواند تقریبا هرکاری را بهتر از ما انجام دهد. پژوهشگران اعتقاد دارند این نوع هوش مصنوعی، صرفا نوعی شبیه‌سازی از رفتارهای انسان نخواهد بود و قابلیت‌هایی همچون احساسات، تصمیمات کاملا مستقل، نیازها و باورهای مختلف و حتی آرزو می‌شود!

انواع هوش مصنوعی از نظر عملکرد

به یکی از مهمترین بخش‌های این مطلب رسیدیم. در تعریف عملکرد در هوش مصنوعی و معیار این دسته بندی، می‌توان گفت نوع عملکرد ماشین و اقدامات آن، مهمترین معیارهایی هستند که در این دسته بندی لحاظ شده است. در ادامه با مهمترین انواع هوش مصنوعی از نظر عملکرد آشنا می‌شویم.

ماشین واکنشی

ماشین‌های واکنشی Reactive Machine یا ماشین انفعالی، یکی از اشکال اولیه هوش مصنوعی است که امکان ذخیره و استفاده از تجربه‌های قبلی خود را نداشته و تنها می‌تواند از داده‌هایی که در همان لحظه به او داده شده، استفاده کند. این موضوع، باعث شده نتایج این نوع هوش مصنوعی تا حد زیادی قابل اعتماد باشد؛ زیرا فاقد جهت‌گیری یا استفاده از تجربیات قبلی است و صادقانه‌ترین و بی‌طرف‌ترین خروجی را به کاربر نمایش می‌دهد.

حافظه محدود

هوش مصنوعی Limited Memory یا همان حافظه محدود، نمونه دیگری از هوش مصنوعی است که می‌تواند از داده‌های گذشته خود یاد بگیرد و تصمیمات بهتری اتخاذ کند. این نوع هوش مصنوعی، دارای حافظ نسبتا کوتاهی هستند و تنها می‌توانند داده‌ها را در یک بازه زمانی معین ثبت کنند؛ همچنین مجاز به ذخیره داده‌ها در بایگانی خود نیستند و نمی‌توانند داده‌هایی خارج از بازه زمانی تعریف شده را درون حافظه خود نگه دارند.

از این نوع هوش مصنوعی در تولید خودروهای خودران استفاده شده که می‌توانند با توجه به اطلاعات دریافت شده در بازه زمانی مثلا 1 روزه، مسیریابی و رانندگی متفاوتی را ارائه دهند.

نظریه ذهن

سومین نوع هوش مصنوعی براساس عملکرد، نظریه ذهن نام دارد که در حال حاضر، صرفا در حد تئوری و نظریات است. این نوع هوش مصنوعی یکی از کلاس‌های پیشرفته در حوزه Artificial Intelligence محسوب می‌شود که بر درک احساسات، عواطف و افکار توسط هوش مصنوعی تمرکز دارد. این نوع هوش مصنوعی، با توجه به اطلاعات دریافت شده، فکر کرده و تصمیم‌گیری‌ها و کارهای لازم را انجام می‌دهد.

ربات سوفیا (Sophia) مثال خوبی از تلاش محققان هوش مصنوعی برای ساخت یک هوش مصنوعی مبتنی بر نظریه ذهن است!

خودآگاهی

اما آخرین نوع از هوش مصنوعی، خودآگاهی یا Self Awareness بوده که در حد فرضیه و رویا است! چنین ماشین‌هایی توانایی دارند احساسات انسانی را به خوبی درک کرده و فراتر از آن، ویژگی‌ها، شرایط درونی و حالت‌های خود را نیز درک می‌کنند! مسلما چنین سیستمی، قدرتمندتر از ذهن یک انسان خواهد بود و به نوعی، مشابه اَبَر هوش مصنوعی که در بخش‌های قبلی معرفی شد، عمل می‌کند؛ تا جایی که ممکن است اعتقادات و نیازهای خاص خودش را داشته باشد!

تا اینجا دانستیم هوش مصنوعی چیست و چه انواعی دارد. در بخش بعد به معرفی مهمترین شاخه‌های هوش مصنوعی می‌پردازیم و نمونه‌هایی از هرکدام را معرفی می‌کنیم.

شاخه های هوش مصنوعی چیست

مهمترین شاخه‌های هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی دارای شاخه‌های مختلفی است که هرکدام بر یکی از جنبه‌های هوش مصنوعی تمرکز دارند. در ادامه به صورت جامع شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی را معرفی کرده‌ایم. علاوه بر این، خلاصه‌ای از آن چه در ادامه خواهید خواند را آورده‌ایم تا سریعتر به پاسخ سوال مهمترین شاخه هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ برسید!

شاخه هوش مصنوعی تعریف ساده
یادگیری ماشین یا Machine Learning یادگیری از داده‌ها و ثبت تجربیات برای استفاده مجدد
یادگیری عمیق یا Deep Learning از زیرشاخه‌های یادگیری ماشین؛ درک الگوها مشابه مغز انسان
رباتیک یا Robotics ترکیب علم مکانیک و علوم کامپیوتر برای استفاده از هوش مصنوعی
پردازش زبان طبیعی یا NLP درک و تعامل کامپیوترها با زبان‌های انسانی
داده کاوی یا Data Mining استخراج اطلاعات از حجم بزرگی از داده‌ها
منطق فازی یا Fuzzy Logic پیش‌بینی یک احتمال
سیستم‌های خبره یا Expert Systems دسترسی به منابع بزرگی از اطلاعات در یک موضوع و امکان ارائه استدلال در آن
علم داده یا Data Science جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها برای حل مسائل مختلف
بینایی کامپیوتر یا Computer Vision درک و استخراج اطلاعات از تصایر و ویدیوها

تشخیص گفتار در هوش مصنوعی چیست؟

تشخیص گفتار در هوش مصنوعی، یکی از شاخه‌های مهم و کاربردی است که همین الان هم بسیاری از مردم در حال استفاده از آن هستند! تشخیص گفتار به کامپیوترها و ماشین‌ها این امکان را می‌دهد که با تحلیل گفتار و صدای انسان‌ها، آنها را درک کنند. در واقع، در صورتی که بتوانید با ماشین از طریق صدا ارتباط برقرار کنید، می‌توانیم بگوییم که آن سیستم از تشخیص گفتار استفاده می‌کند. دستیارهای صوتی هوشمند، ترجمه صوت و تبدیل گفتار به متن، نمونه‌هایی از هوش مصنوعی در زمینه تشخیص گفتار هستند.

برای درک بهتر این شاخه و کاربردهای آن، دستیار هوشمند Siri را درنظر بگیرید. فرض کنید می‌خواهید با یکی از دوستان خود به اسم حسام تماس بگیرید. برای این کار، چیزی شبیه به این جمله را می‌گویید:« هی سیری! شماره حسام رو برام بگیر»!

حالا فرآیند انجام این کار به شکل خیلی ساده، به این صورت است:

1| هوش مصنوعی Siri درخواست شما را به متن تبدیل می‌کند

2| آن را با استفاده از الگوریتم‌های خود تجزیه و تحلیل می‌کند.

3| کلمات کلیدی مهم در جمله را پیدا می‌کند و ارتباط بین آنها و سایر کلمات را بررسی می‌کند.

4| با توجه به برداشت خود، درخواست شما را اجرا می‌کند.

نکته جالب این است که این دستیار هوشمند، از زبان کشورهای مختلف پشتیبانی می‌کند و این کار، با استفاده از علم آمار امکان‌پذیر است. پژوهشگرانی که روی توسعه Siri کار کرده‌اند، با استفاده از اطلاعات آماری، این هوش مصنوعی را با زبان‌های مختلف داده‌اند. این کار، اصطلاحا یادگیری آماری یا Statistical Learning نام دارد و یکی از روش‌های آموزشی مورداستفاده برای تعلیم مدل‌های تشخیص گفتار محسوب می‌شود.

پردازش زبان طبیعی یا NLP چیست؟

یکی دیگر از شاخه‌های مهم در حوزه هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ه زبان ساده، پردازش زبان طبیعی یا Natural Language Processing که به اختصار NLP نامیده می‌شود، ترمزک خود را روی درک زبان انسان توسط کامپیوتر گذاشته است. در این حوزه، محققان با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین (که در ادامه به آن می‌پردازیم) سعی در آموزش کامپیوترها برای درک زبان انسانی دارند؛ به طوری که کامپیوتر بتواند برداشت‌های مختلفی از متن داشته باشد یا حتی به بازتولید آنها به شیوه‌های گوناگون بپردازد!

یکی از بهترین مثال‌ها برای هوش مصنوعی مبتنی بر پردازش زبان طبیعی، سیستم پیشنهاد کلمات یا ابزارهای ویراستاری هستند. در این ابزارها، با توجه به متن نوشته شده توسط کاربر، جایگزین‌هایی برای آنها ارائه می‌شود و حتی ممکن است برای ادامه متن نیز پیشنهادهایی ارائه شود.

پردازش زبان طبیعی یا NLP

بینایی کامپیوتر یا Computer Vision یعنی چه؟

کامپیوتر ویژن یا همان بینایی کامپیوتر، یکی از شاخه‌های جذاب در هوش مصنوعی محسوب می‌شود که امکان تجزیه و تحلیل تصاویر و فیلم‌ها با استفاده از هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. درواقع می‌توان گفت همانطور که چشم انسان، تنها وسیله‌ای برای دیدن است و درک تصاویر توسط مغز انجام می‌شود، دوربین‌های دیجیتالی نیز تنها برای ذخیره‌سازی تصاویر و ویدیوها استفاده می‌شوند و برای درک این اطلاعات توسط کامپیوترها، باید از الگوریتم‌ها و فناوری‌های خاصی استفاده کرد. این علم، بینایی کامپیوتر نام دارد.

شاید بهترین و ملموس‌ترین مثال در زمینه Computer Vision، خودروهای خودران باشند. این خودروها با استفاده از دوربین‌ها و سنسورهایی که در بخش‌های مختلف آنها قرار گرفته، وظیفه دارند اشیا و موانع موجود در اطراف را تشخیص داده و براساس این اطلاعات، مسیریابی کنند.

اما اهمیت بینایی کامپیوتر در هوش مصنوعی چیست؟ این شاخه تاثیر و اهمیت بسیار زیادی در توسعه شاخه رباتیک دارد. علاوه بر ان، از آن در توسعه سیستم‌های امنیتی برای تشخیص چهره استفاده می‌شود. حتی ربات‌های کاوشگر که در مریخ فعال هستند نیز با استفاده از Computer Vision محیط اطراف خود را آنالیز کرده و با توجه به این داده‌ها، به جمع‌آوری اطلاعات و کاوش می‌پردازد.

یادگیری عمیق یا Deep Learning در هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از زیرشاخه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق یا دیپ لرنینگ نام دارد. ساده‌ترین تعریف ممکن برای این شاخه از هوش مصنوعی، آموزش نحوه انجام کارهای مختلف به کامپیوتر با استفاده از مثال‌های آموزشی است! برای درک این شاخه از هوش مصنوعی، بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. تصور کنید می‌خواهید به کامپیوتر یاد بدهید گربه‌ها و سگ‌ها را در تصاویر تشخیص دهد. در اینجا دو راه حل وجود دارد:

1| راه حل قدیمی این است که با استفاده از کدنویسی، به کامپیوتر کمک کنید بخش‌های مختلف بدن این دو حیوان نظیر گوش، دم، موها، چشم، دست و پا و… را شناسایی کند.

2| راه حل مبتنی بر یادگیری عمیق، این است که تصاویری از گربه‌ها و سگ‌ها را بدون هیچگونه آموزش یا راهنمایی قبلی، به کامپیوتر نشان دهید و از آن بخواهید الگوهای مشترک بین تصاویر را پیدا کند. در این روش، هرچه تعداد تصاویری که هوش مصنوعی با استفاده از آنها آموزش می‌بیند، بیشتر باشد، دقت آن نیز بالاتر خواهد رفت.

یادگیری ماشین یا Machine Learning چیست؟

بالاخره به شاخه یادگیری ماشین در هوش مصنوعی رسیدیم. این شاخه از هوش مصنوعی، در واقع به آموزش ماشین‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای برای تقلید رفتارهای هوشمندانه انسان‌ها اشاره دارد و به نوعی، شاخه اصلی بسیاری از موارد معرفی شده در بخش‌های قبلی است. برای مثال، یادگیری عمیق و بینایی کامپیوتر، دو مورد از زیرشاخه‌های مشترک بین هوش مصنوعی و Machine Learning هستند.

در یادگیری ماشین، توسعه دهندگان تلاش می‌کنند با استفاده از الگوریتم‌های خاصی، کامپیوتر را وادار به یادگیری و اقدام بدون نیاز به برنامه ریزی و تعیین شرایط کند. به این ترتیب، ماشین می‌تواند بدون نیاز به دخالت انسانی و بدون نیاز به اینکه بخواهیم هرچیزی را در آن با استفاده از برنامه نویسی تعریف کنیم، مباحث مختلف را یاد گرفته و براساس آن، اقداماتی را انجام دهد. برای این کار، به جای برنامه نویسی دقیق همه‌چیز، داده‌ها را به یک الگوریتم یادگیری ماشین می‌دهند. این الگوریتم با استفاده از داده‌هایی که دراختیار دارد، منطق خود را می‌سازد و از آن استفاده می‌کند.

یکی از بهترین مثال‌های یادگیری ماشین، پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا است. در این روش، داده‌های هواشناسی در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و الگوریتم با توجه به این اطلاعات و منطقی که در گذشته برای خود ایجاد کرده، به پیش‌بینی آب‌وهوا می‌پردازد.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف

تا اینجا با مفهوم هوش مصنوعی، انواع آن و برخی از مهمترین شاخه‌های این رشته پرطرفدار در علوم کامپیوتر آشنا شدیم. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف به صورت مختصر می‌پردازیم.

هوش مصنوعی در پزشکی

در صنعت پزشکی، استفاده زیادی از هوش مصنوعی می‌شود. این تکنولوژی به پزشکان کمک می‌کند روند درمان بهتری را برای بیماران تعریف کنند و در مدت زمان سریعتری، بیماری‌های افراد را تشخیص و برای درمان اقدام کنند. در زیر برخی از کاربردهای AI در پزشکی را می‌بینید:

  • تشخیص دقیق بیماری در کمترین زمان
  • روش‌های درمانی با توجه به وضعیت و شرایط بیمار
  • کمک به پژوهشگران برای تولید داروهای جدید
  • جراحی‌های پزشکی با ریسک پایین
  • مراقبت‌های تمام وقت
  • تحقیقات پزشکی
  • پشتیبانی و پاسخ به سوالات بیماران
  • سازماندهی داده‌ها
  • آموزش‌های پزشکی
  • تولید داروهای زیستی

هوش مصنوعی در کشاورزی

استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی هنوز جای پیشرفت زیادی دارد و تا حد مطلوب فاصله دارد؛ اما همین الان هم کشاورزان زیادی از راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

  • آبیاری هوشمند
  • کوددهی دقیق
  • کنترل آفات و بیماری‌های محصولات
  • پیش‌بینی آب و هوا
  • کشاورزی رباتیک
  • تحلیل وضعیت خاک
  • نظارت بر دام و طیور و نگهداری آنها

هوش مصنوعی در اکتشافات فضایی

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که بر اکتشافات و تحقیقات فضایی تمرکز دارند، همواره از بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌های ممکن استفاده می‌کنند. بنابراین طبیعی است هوش مصنوعی کاربرد ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد. در زیر، برخی از مهمترین کاربردهای Artificial Intelligence در اکتشافات فضایی را آورده‌ایم:

  • طراحی مأموریت
  • تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از فضا
  • ربات‌های کاوشگر مریخی
  • کنترل فضاپیما و سیستم پایش آنها
  • تعمیر و نگهداری تجهیزات در فضا
  • تلسکوپ‌های فضایی

هوش مصنوعی در اکتشافات فضایی

هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ها

در صنعت بازی‌های ویدیویی، از دوران قدیم استفاده از هوش مصنوعی رواج داشته است! از تعریف هوش مصنوعی دشمنان و شخصیت‌ها گرفته تا تعیین میزان سختی بازی برای بازیکنان! برای مثال، برخی از بازی‌هایی که بیش از 20 سال پیش ساخته شده‌اند، با توجه به میزان مهارت بازیکن، سطح بازی را سخت‌تر می‌کنند! در زیر، برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ها لیست شده:

  • تنظیم میزان سختی بازی
  • هوش دشمنان و عملکرد آنها
  • ارائه بازخورد به بازیکن
  • جلوگیری از تقلب در بازی (خصوصا بازی‌های آنلاین)
  • آموزش بخش‌های مختلف بازی
  • تحلیل داده‌ها و اطلاعات در بازی

هوش مصنوعی در آموزش

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی، در زمینه آموزش به افراد است که امکانات و کاربردهای مهمی را ارائه می‌دهد. در زیر، برخی از مهمترین و اصلی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش را آورده‌ایم.

  • شخصی‌سازی فرآیند یادگیری
  • مصورسازی داده‌های آموزشی
  • آزمون‌های آنلاین
  • بروزرسانی محتواهای آموزشی
  • کمک به معملمان برای انجام وظایف و افزایش بهره‌وری آنها
  • افزایش امنیت در آزمون‌های آنلاین
  • سیستم‌های آموزش مبتنی بر بازی
  • تجزیه و تحلیل داده‌های آموزشی
  • ارائه منابع و آموزش‌های ویژه به دانش آموزانی که شرایط ویژه‌ای دارند

هوش مصنوعی یک ابزار است؛ نه یک رقیب!

زمانی که حرف از هوش مصنوعی و جایگزینی بسیاری از مشاغل با این تکنولوژی به میان آمد، بسیاری از افراد تصور کردند قرار است شغل خود را به این تکنولوژی تقدیم کنند و به همین دلیل، از پذیرش آن خودداری کردند. به مرور برخی از افراد متوجه شدند که هوش مصنوعی حداقل تا یک دهه آینده نمی‌تواند رقیب آنها باشد؛ زیرا هنوز به بلوغ کافی نرسیده و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آن در سطح جهانی و گسترده وجود ندارد. با این وجود، افراد مختلف می‌توانند از هوش مصننوعی برای بهبود بهره‌وری و انجام سریعتر و بهتر کارهای خود استفاده کنند.

در همین زمینه، سم آلتمن، مدیرعامل شرکت OpenAI که یکی از بزرگترین شرکت‌های هوش مصنوعی و مالک هوش مصنوعی ChatGPT است، در مصاحبه با رسانه The Advocate گفت:

«هوش مصنوعی یک موجود نیست؛ بلکه یک ابزار است. اگر به انسان‌ها ابزارهای بهتری بدهید، خواهید دید که کارهای شگفت انگیزی انجام می‌دهند»

اگر بتوانید به ابزارهای هوش مصنوعی که در حوزه شغلی شما مورداستفاده قرار می‌گیرند، مسلط شوید و از آنها برای بهبود فرآیند کاری خود استفاده کنید، می‌توانید علاوه بر افزایش سرعت کارتان، زمان مفید بیشتری بدست آورید!

جمع‌بندی مطالب هوش مصنوعی چیست

در این مقاله به صورت کامل به هوش مصنوعی پرداختیم و به سوالاتی مانند هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ انواع هوش مصنوعی در دسته بندی‌های مختلف، مهمترین شاخه‌های رشته هوش مصنوعی و همچنین برخی از مهمترین کاربردهای آن در صنایع مختلف پاسخ دادیم. استفاده از AI در صنایع مختلف در حال افزایش است و دیر یا زود، مجبور به انتخاب خواهید بود؛ یا از آن استفاده نکنید و جایگاه شغلی فعلی‌تان را به خطر بیندازید و یا با بهره‌گیری درست از هوش مصنوعی، آن را به ابزاری کارآمد تبدیل کنید!

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است