پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت – بررسی پیش نیاز های لازم برای شروع جاوا اسکریپت

محمدامین سعیدی راد
1400/06/16
60
پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت – بررسی پیش نیاز های لازم برای شروع جاوا اسکریپت

اگر دنبال پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت هستید، جای خیلی خوبی اومدید. چون اینجا قرار نیست با یک مقاله ترجمه شده یا جملات دهن پرکن، اطلاعاتمون رو به رخ شما بکشیم و آخرش هم متوجه نشید نحوه یادگیری قدم به قدم جاوا اسکریپت به چه شکل هست! حالا که به این مقاله سر زدید احتمالا قبل از اون مقاله جاوا اسکریپت چیست رو مطالعه کردید و اطلاعات کاملی از اون پیدا کردید اما اگر اینطور نیست توصیه میکنیم حتما این مقاله که پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت رو گفته میشه مطالعه کنید تا با شناخت کامل و دید باز روند یادگیری رو شروع کنید. که میتونید از دوره آموزش جاوا اسکریپت نیز استفاده کنید .

آموزش جاوا اسکریپت

واقعیت اینه که در حال حاضر جاوا اسکریپت به عنوان یه زبان فول استک و همه کاره در دنیا جا افتاده و از طراحی سایت و اپلیکیشن گرفته تا سیستم رزرواسیون و اینترنت اشیاء (IoT) با جاوا اسکریپت قابل پیاده سازی هست. برای هرکدوم از این زمینه ها، فریم ورک ها و کتابخانه های مخصوص وجود داره اما تا وقتی به صورت پایه ای پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت رو آموزش نبینید، نمیتونید از این امکانات حرفه ای هم استفاده کنید. بنابراین خیلی مهمه که از پایه و صفر اصولی آموزش ببینید تا با تلاش و پیگیری بتونید به اکثر فریم ورک های جاوا اسکریپت مسلط و به یک برنامه نویس فول استک تبدیل بشید.

پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت چه زبان هایی است ؟ 

طبق معمول در ادامه به شما میگیم که در این مقاله چه چیزهایی گفته میشه تا ذهنیت خوبی نسبت به کل محتوا پیدا کنید و مسئله محور بریم جلو :

  • آشنایی با HTML
  • آشنایی با CSS
  • مفاهیم پایه جاوا اسکریپت
  • آشنایی با محیط توسعه (IDE) یا همون محیط برنامه نویسی
  • محبوب ترین کتابخانه ها و فریم ورک های جاوا اسکریپت
  • منابع آموزشی انگلیسی و فارسی

آشنایی با HTML

اکثر شما میدونید که HTML  چی هست و در ادامه هم تگ های پرکاربردش رو براتون لیست می کنیم اما اگه موافقید اول ببینیم چرا باید html رو قبل از جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

1 – پایه اصلی ساختار صفحات وب:

HTML زبان اصلی برای ساختاردهی صفحات وب محسوب میشه. در قدیم که صفحات وب ایستا بودن ، کاربرد HTML  به درج متون، لینک ها، تصاویر و … محدود بود و تکنولوژی Flash وظیفه پویا کردن صفحات رو به عهده داشت اما به مرور و با اومدن HTML5  ورق برگشت و فلش هم کم کم با وب خداحافظی کرد.

در بین برنامه نویسان HTML به اسکلت انسان تشبیه میشه که ساختار اصلی صفحه وب رو تشکیل میده . بنابراین ورود به برنامه نویسی تحت وب و به خصوص جاوا اسکریپت بدون یادگیری HTML ممکن نیست.

2 – تعامل با المان‌های پویا

گفتیم که با استفاده از انواع تگ های HTML که جلوتر مهمترین اونهارو بررسی میکنیم، می‌تونید المان‌های مختلف مثل متن، تصاویر، لینک‌ها، فرم‌ها و غیره به صفحات وب اضافه کنید که استاتیک محسوب میشن اما با استفاده از جاوا اسکریپت میتونید به اونها ویژگی‌های پویا و تعاملی اضافه کنید. در هر صورت برای تغییر استایل، کنترل رویدادها و ایجاد عملکرد دلخواه، نیاز به آشنایی با HTML دارید.

3 – نقش مهم در مرورگرها

میدونید که تمام صفحات وب با استفاده از مرورگرها نمایش داده میشن و اولین چیزی که خونده میشه HTML هست. یعنی مرورگرها HTML  رو تفسیر میکنن و اون رو به صورت صفحه وب نمایش میدن. بنابراین بدون یادگیری HTML، نمی‌تونید صفحات خودتون رو به درستی در مرورگرها نمایش بدید و ممکنه کل ساختار به هم ریخته بشه.

4 – تاثیر در روند توسعه وب

زمانی که شما به مرحله توسعه پیشرفته تر ورود می کنید، به مفاهیمی مثل طراحی رسپانسیو و سئو می رسید که آشنایی با HTML برای موفقیت در اون ها خیلی ضروری هست. هر تگ HTML که کمتر یا بیشتر تعریف میشه میتونه تاثیرات منفی و مثبت زیادی در بهینه سازی صفحات و کسب رتبه گوگل بشه!

بنابراین اغراق نکردیم اگر بگیم HTML اساسی‌ترین بخش توسعه وب هست و بدون اون قطعا دچار مشکل میشید.

مهمترین تگ ها یکی از پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت

<script>‌

این تگ برای تعریف کدهای جاوا اسکریپت در صفحه استفاده میشه. یعنی شما باید کدهای جاوا اسکریپت خود رو ‌بین این تگ قرار بدید تا مرورگر بتونه اون هارو تشخیص بده

<head>

داخل این تگ می‌تونید کدهای مربوط به صفحه رو ‌قرار بدید اما کدهای جاوا اسکریپت مستقیماً در این بخش نوشته نمیشن.

<body>‌

این تگ بخش بدنه صفحه رو ‌تعریف می‌کنه. تمام المان‌های قابل مشاهده مثل متن و عکس و … صفحه داخل این تگ قرار می‌گیرن. معمولاً کدهای جاوا اسکریپت هم در همین تگ نوشته میشن.

<div>

‌این تگ برای تعریف یک بخش (فضا) در صفحه استفاده میشه می‌تونید به وسیله اون بخش‌بندی و ساختاردهی صفحه رو انجام بدید و تعیین کنید هرچیزی در کجا قرار بگیره و با چه ابعادی!

<button>

‌این تگ همونطور که از اسمش پیداست برای ایجاد یک دکمه در صفحه استفاده میشه. بعد از اون هست که می‌تونید با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت به دکمه‌ها، عملکردهایی اختصاص بدید تا در زمان کلیک کاربر روی اون، عملیات موردنظر انجام بشه.

<input>

این تگ برای ایجاد فیلد ورودی در صفحه استفاده میشه و می‌تونید از این تگ برای دریافت اطلاعات از کاربر استفاده کنید، مثل ورودی متن، گزینه‌های چندگانه یا کلمات عبور.

<p>

این تگ که مخفف پاراگراف هست برای نمایش یک پاراگراف متن در صفحه استفاده میشه.

<select>

کاربرد این تگ برای ایجاد یک فهرست انتخاب در صفحه هست. یعنی می‌تونید انواع گزینه‌ها رو ‌درون این تگ تعریف کنید و با استفاده از جاوا اسکریپت، اطلاعات انتخاب شده رو ‌بررسی و استفاده کنید.

<canvas>‌

این تگ برای رسم و تعامل با نقاشی و گرافیک در صفحه کاربرد داره و شما می‌تونید با استفاده از جاوا اسکریپت و کتابخانه‌های گرافیکی، تصاویر، نمودارها و اشکال متنوع رو ‌درون این تگ رسم کنید.

‌<event>‌

این تگ برای ارتباط دادن رویدادها (event) به المان‌های صفحه استفاده میشه.بنابراین با استفاده از جاوا اسکریپت می‌تونید رویدادهایی مثل کلیک، بارگیری صفحه، حرکت ماوس و غیره رو ‌شناسایی و برای اونها واکنش دلخواه تعریف کنید.

آشنایی با CSS در پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت

طبق توضیحات قبلی اگر HTML رو اسکلت یه صفحه وب بدونیم، CSS حکم اعضای بدن و ظاهر اون رو داره و رنگ و لعاب صفحات رو میتونید با اون متحول کنید. در ادامه دلایلی که باعث میشه یادگیری CSS رو به عنوان یکی از مهمترین پیش نیازهای یادگیری جاوا‌اسکریپت بدونیم، مطالعه می کنید.

طراحی رابط کاربری (UI) وب سایت

CSS مسئول اصلی استایل و ظاهر صفحات وب هست که با یادگیری اون می‌تونید طراحی زیبایی رو صفحات سایت انجام بدید. همچنین، با استفاده از CSS می‌تونید تنظیماتی مثل رنگ‌ها، فونت‌ها، حاشیه‌ها و فضاها رو به صورت مستقل از جاوا اسکریپت تعریف کنید. اما وقتی اون رو با جاوا اسکریپت ترکیب کنید، قابلیت های اون چندین برابر بیشتر میشه.

جداکردن استایل از ساختار (HTML)

یکی از اصول مهم توسعه وب، جداکردن استایل (CSS) و ساختار (HTML) است. با استفاده از  CSS، می‌تونید استایل‌ها رو جدا از ساختار صفحه و در یک فایل مخصوص بنویسید. این کار به شما کمک میکنه که استایل‌های مختلف رو بر روی صفحات متعدد استفاده کنید و به راحتی اون هارو تغییر بدید. یعنی با یک بار طراحی چندین بار قابل استفاده خواهد بود.

طراحی واکنش گرا (Responsive)

طراحی وبسایت‌های واکنش گرا یا رسپانسیو در حال حاضر یک ضرورت انکارنشدنیه چون به قدری تنوع مانیتورها، تلویزیون ها و صفحه نمایش گوشی ها و تبلت ها متنوع شده که اگر این اتفاق صورت نگیره، هرچه طراح زحمت کشیده بود به باد خواهد رفت و وب‌سایت بهم‌ریخته نشون داده میشه.

راه حل این موضوع هم استفاده از CSS  و مدیا کوئری اون هست که میتونید با رسپانسیو کردن استایل‌ها، ظاهر صفحه رو بر اساس مشخصات دستگاه تغییر بدید و تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم کنید.

انیمیشن و تجربه کاربری پویا

یکی از نتایج ترکیب CSS و جاوا اسکریپت، امکان ایجاد انیمیشن‌ها و تغییرات پویا در صفحات وب هست که جلوه‌های زیبا و جذابی برای کاربران ایجاد میکنه. هرچیزی شبیه به این در فضای مجازی می بینید دستپخت این دو بزرگواره!

بازی با المان‌ها

با CSS می‌تونید ویژگی‌های تعاملی مثل رنگ تغییر موس، تعویض تصاویر، پوشاندن و پاک کردن المان‌ها رو به صورت پویا (دینامیک) اعمال کنید. این کار باعث میشه که صفحه اصطلاحا زنده باشه و کاربران تعامل بیشتر و راحت تری با اون داشته باشن.

طرح‌ بندی مشبک (Grid Layout)

طرح‌بندی مشبک یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های CSS هست که به شما کمک میکنه المان‌های صفحه رو بر اساس یک شبکه توری مانند تنظیم کنید. با استفاده از Grid Layout می‌تونید المان‌ها رو در سطرها و ستون‌های مشخصی قرار بدید، فضاها رو تعیین کنید و طرح‌بندی پیچیده‌ رو دقیق تر پیاده سازی کنید چون اندازه گیری فاصله ها و اندازه ها خیلی راحت تر خواهد بود.

آموزش جاوا اسکریپت

مفاهیم برنامه نویسی در جاوا اسکریپت

در ادامه معرفی پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت قصد داریم اطلاعاتی در مورد ساختارهای زیر بهتون بدیم تا به زبان ساده با ساختار و نحوه کدنویسی جاوا اسکریپت آشنا بشید.

  • متغیرها
  • عملگرها
  • توابع
  • شرط‌ها
  • حلقه‌ها

متغیرها

قوانین تعریف متغیر

  • متغیرها می‌تونن انواع مختلفی از داده هارو در خودشون نگهداری کنن، از جمله رشته‌ها (متن)، اعداد، بولین‌ها (true/false) و غیره.
  • متغیرها می‌تونن در هر زمانی که موردنظر ماست مقدار دهی بشن و طبق شرایط تعریف شده مقدارشون تغییر کنه
  • متغیرها هم میتونن با مقدار اولیه و هم موقتا بدون مقدار اولیه تعریف باشن.
  • نام متغیرها فقط میتونه شامل حروف کوچک (a-z) و حروف بزرگ (A-Z) و همینطور کاراکتر زیرخط یا همان Underline ( _ ). این کاراکتر هم میتونه اول باشه هم اخر و هم وسط اسم. به هر تعدادی که نیاز بود!

کلمات کلیدی تعریف متغیر

Var : این نوع تعریف قبلا رایج بوده و در ورژن‌های قدیمی جاوا اسکریپت استفاده میشد

Let : با ورود نسخه ES6 اضافه شد که قابلیت تغییر متغیر در محدوده مشخص رو ممکن میکنه

Const : مخصوص تعریف متغیرهای با مقدار ثابت هست که در طول برنامه تغییر پیدا نمیکنه

نوع متغیرهای قابل تعریف

  • رشته (String)

رشته‌ها، متون یا کاراکترهای متنی رو ‌نمایش میدن و بین علامت نقل قول تکی (”) یا دوتایی (“”) قرار می‌گیرن. به عنوان مثال:

"Hello, Sabzlearn!"
  • اعداد (Numbers)

اعداد در جاوا اسکریپت به صورت عدد صحیح (integer) یا عدد اعشاری (float) تعریف میشن . به عنوان مثال:

3.56  یا 24
  • بولین (Boolean)

بولین مقادیر منطقی برمیگردونه و برای بیان وضعیت‌های منطقی مثل شرط‌ها و تفسیر داده‌ها استفاده میشه. به عنوان مثال:

true, false
  • آرایه (Array)

آرایه مجموعه‌ای از مقادیر مرتبط با هم هست که با استفاده از ایندکس (شماره) به هر مقدار دسترسی داره. آرایه‌ها در جاوا اسکریپت با استفاده از [] تعریف میشن. به عنوان مثال:

 [1, 2, 3, 4]
  • شیء (Object)

شیء‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و روش‌ها هستن که یک موجودیت رو ‌مشخص می‌کنن. یعنی هر شیء دارای مجموعه ای از خصوصیات (properties) و متدها (methods) میتونه باشه و در جاوا اسکریپت با استفاده از {} تعریف میشن؛ به عنوان مثال:

{name: "Changiz", age: 74}
  • تعریف نشده (Undefined)

وقتی یک متغیر تعریف بشه اما به آن مقداری اختصاص داده نشه، مقدار اون اصطلاحا تعریف نشده (undefined) خواهد بود

  • (Null)

این نوع برخلاف قبلی مقدار داره و مقدار اون هیچ هست که معمولا برای ریست کردن مقدار متغیرها به این شکل عمل میشه.

عملگرها و انواع عملیات ممکن در جاوا اسکریپت

همونطور که در مقاله جاوا اسکریپت چیست بهتون گفتیم، عملگرها نماینده‌هایی هستن که برای انجام عملیات ریاضی، رشته‌ها، منطقی و دیگر عملیات‌های مشابه استفاده میشن. این عملگرها به برنامه‌نویس کمک میکنن تا تا داده‌ها رو پردازش کنه و بعد از انجام مقایسه‌ها، نتایج رو بدست بیاره یا نشون بده.

در ادامه، تعدادی از عملگرهای مهم در جاوا اسکریپت رو براتون لیست می کنیم تا هم بتونید با بقیه زبان ها مقایسه کنید و هم با ظاهر کدهای جاوا اسکریپت آشنا بشید چون قراره با همین زبون باهاش حرف بزنید!

عملگرهای ریاضی

  • جمع (+)
  • تفریق (-)
  • ضرب (*)
  • تقسیم (/)
  • باقیمانده تقسیم (%)

عملگرهای منطقی

  • AND (&&)
  • OR (||)
  • NOT (!)

عملگرهای رشته‌ای

این عملگرها برای انجام عملیات روی رشته‌ها مانند اتصال (concatenation) و تکرار (repetition) استفاده میشن.

  • اتصال (+): برای اتصال دو رشته به یکدیگر.
  • تکرار (*): برای تکرار رشته.

عملگرهای مقایسه‌ای

این عملگرها برای مقایسه دو مقدار یا عبارت استفاده میشن و و نتیجه رو به صورت منطقی (صحیح یا غلط) برمی ‌گردونن.

  • برابری (==)
  • نامساوی (!=)
  • بزرگتری (>)
  • کوچکتری (<)
  • بزرگتر مساوی (>=)
  • کوچکتر مساوی (<=)

عملگرهای افزایش و کاهش

این عملگرها برای افزایش یا کاهش مقدار یک متغیر به کار میرن.

  • افزایش (++): برای افزایش مقدار یک متغیر.
  • کاهش (–): برای کاهش مقدار یک متغیر.

توابع (Functions)

برای تعریف توابع در جاوا اسکریپت از کلیدواژه ‌function‌ استفاده میشه. شما می‌تونید توابع رو ‌برای اجرای کد مشخصی تعریف کنید و  هر زمانی نیاز داشتید فراخوانی کنید (صداش کنید!)

شرط‌ها (Conditions)

شرط‌ها برای بررسی شرایط در جاوا اسکریپت از دستوراتی مثل  ‌if ‌، ‌ else if‌ وelse  استفاده میشه. این دستورات کمک میکنن تا در صورت برقرار بودن شرط‌های تعریف شده، بخش‌های مشخصی از کد اجرا بشه.

حلقه‌ها (Loops)

در جاوا اسکریپت، چندین نوع حلقه برای تکرار بخش‌هایی از کد وجود داره که در ادامه 3 نوع از پرکاربردترین اونهارو براتون لیست کردیم :

  • حلقه for

حلقه for برای تکرار کد به تعداد مشخصی مرتبط با شرایط خاص استفاده میشه.

  • حلقه while

حلقه while برای تکرار بخشی از کد تا زمانی که شرط برقرار باشه کاربرد داره. در این حلقه، شرط ابتدا بررسی شده و در صورت برقراری، بخش کد داخل حلقه اجرا میشه

  • حلقه ..while

حلقه do…while اجرای حداقل یک بار بخش کد داخلی رو ‌تضمین می‌کنه و بعد شرط رو دوباره ‌بررسی می‌کنه. تا زمانی که شرط برقرار باشه، حلقه مجددا اجرا میشه.

آشنایی با محیط توسعه (IDE) یا همون محیط برنامه نویسی

واقعیت اینه که پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت به مواردی که تا الان گفتیم محدود نمیشه و شما باید با ابزارها و اکوسیستم این زبان هم آشنا باشید تا بتونید با دید باز برای شروع یادگیری قدم بردارید

یکی از این موارد همین IDE هست که اسم یک نرم افزار خاص نیست و مخفف “Integrated Development Environment” به معنای محیط توسعه یکپارچه محسوب میشه.

این نرم افزارها تمامی ابزارها و ویژگی‌های مورد نیاز برای توسعه و برنامه‌نویسی بهتر رو یکجا دارن. مثل ویرایشگر کد، ابزارهای تست و خطایابی، تکمیل خودکار کد و کلی امکانات دیگه!

البته جاوا اسکریپت یک IDE اختصاصی تمام عیار نداره و اکثرا فقط ویرایشگر حرفه ای کد هستن اما با پلاگین های مختلف امکاناتی که توضیح دادیم رو به شما میدن. در ادامه به چندتا از اونها اشاره کردیم.

برای استفاده از این ابزارها باید مراحل زیر رو به ترتیب طی کنید:

انتخاب محیط توسعه

اول باید یک ویرایشگر متن رو ‌برای کدنویسی جاوا اسکریپت انتخاب کنید. نرم افزارهای زیادی برای این کار وجود دارن که در ادامه نمونه هایی از اونهارو براتون معرفی کردیم.

  • Visual Studio Code

یک ویرایشگر متن‌باز و رایگان هست که قابلیت های قدرتمندی برای توسعه جاوا اسکریپت داره

  • WebStorm

یک نرم افزار تخصصی برای توسعه وب که به طور خاص برای جاوا اسکریپت و تکنولوژی‌های وابسته به اون طراحی شده.

  • Atom

یک ویرایشگر متن‌باز و قابل گسترش که با پلاگین‌های مختلف می‌تونید اون رو ‌برای جاوا اسکریپت سفارشی کنید.

  • Sublime Text

ویرایشگری متن‌باز و سبک هست که قابلیت های متنوعی برای توسعه جاوا اسکریپت داره.

دانلود و نصب جاوا اسکریپت 

بعد از انتخاب محیط توسعه، طبیعتا اون رو ‌دانلود و نصب می کنید. برای هر محیط توسعه، روند نصب ممکنه متفاوت باشه. در بیشتر موارد، میتونید نسخه مورد نظر رو ‌از وبسایت رسمی اون نرم افزار دانلود و نصب کنید.

پیکربندی قبل از شروع یادگیری 

پس از نصب کد ادیتور، ممکنه به تنظیمات اولیه نیاز پیدا کنه تا در بهترین حالت خودش استفاده بشه. بعضی از محیط‌های توسعه ممکنه نیاز به تنظیمات اضافی هم داشته باشن مثل تنظیم مسیرها یا افزونه‌ها

شروع کار جاوا اسکریپت

بعد از نصب و پیکربندی محیط توسعه، شما آماده شروع برنامه نویسی با جاوا اسکریپت خواهید بود و میتونید پروژه‌های جدید رو ‌ایجاد کرده و کدهای رو با همین نرم افزارها ویرایش کنید. امکاناتی مثل اشکال‌زدایی (debugging) و پیشنهادات خودکار کد یعنی suggestions code  رو ‌هم در کنار خودتون دارید تا در حین کار به مشکل بر نخورید.

بعد از اینکه تا حد قابل قبول تسلط پیدا کردید میتونید شروع به اضافه کردن پلاگین‌های مختلف کنید تا کار برنامه نویسی رو برای شما راحت تر و حرفه ای تر پیش ببرید.

آشنایی با کتابخانه ها و فریم ورک ها و انتخاب هدف اصلی

کتابخانه (Library)

کتابخانه یک مجموعه ای از کد‌ها و توابع آماده هست که به برنامه‌نویسان کمک می‌کنه کارهای خاصی انجام بدن به طوری که برای انجام کارهای تکراری و مشترک نیازی به کدنویسی از صفر نباشه. کتابخانه‌ها معمولاً دارای توابع، کلاس‌ها و روش‌هایی هستند که برنامه‌نویسان می‌توانند با فراخوانی از اون استفاده کنن

چندتا مثال از کتابخونه هم تو ذهنتون باشه

  • JQuery
  • Lodash
  • Moment.js
  • D3.js  (Data-Driven Documents)

فریمورک (Framework)

فریمورک ساختار کاملتر و جامع تری نسبت به کتابخونه داره که قواعد و الگوهای مشخصی رو برای توسعه در اختیار شما میگذاره. بنابراین بعد از اینکه با جاوا اسکریپت خام آشنا شدید برای توسعه تخصص و مهارتتون باید یکی از فریم‌ورک‌های حرفه ای جاوا اسکریپت رو برای ادامه کار انتخاب کنید .

فریمورک‌ها علاوه بر ارائه کتابخانه‌ها، معمولا الگوهای طراحی، ساختار فایل و ترتیب اجرای کد رو هم تعیین میکنن تا برنامه‌های پیچیده رو هم با ساختاری مرتب و منظم توسعه بدید. به طور کلی یادتون باشه فریمورک‌ها برای برنامه های بزرگ تر و پیچیده تر استفاده میشن

هرکدوم از این فریمورک ها کاربرد خودشو داره بنابراین اول ببینید خودتون به چی علاقه دارید یا چه تخصصی براتون اولویت داره بعد شروع به یادگیری فریم ورک مخصوص اون کار کنید. مثلا اگر هدف اصلیتون توسعه اپلیکیشن های موبایل هست باید به سمت React Native  برید.

البته این رو بدونید که بعضی پلتفرم ها مثل React نه کتابخانه هستن و نه فریم ورک ولی برای درک بهتر ما به این شکل اونهارو معرفی می کنیم تا سردرگمی ایجاد نشه.

چندتا مثال هم از فریم‌ورک ها و کتابخانه های معروف و محبوب جاوا اسکریپت : (لینک داخلی بدید)

  • React native : فریم‌ورک مخصوص توسعه اپلیکیشن های موبایل
  • js : فریم‌ورک قدیمی تر و کمی کندتر از React  که هنوز هم کاربرد زیادی داره
  • js : کتابخانه نسبتا جدید و بی نظیر برای طراحی رابط کاربری (UI) مبتنی بر کامپوننت
  • js (Data-Driven Documents): کتابخانه ای برای تولید نمودار، نقشه و گرافیک های تعاملی
  • js : فریمورک قدرتمند برای ساخت اپلیکیشن وب تک صفحه‌ای و وب‌سایت های مقیاس پذیر
  • js : پلتفرم مخصوص برنامه نویسی سمت سرور که در سال های اخیر به محبوبیت بالایی رسیده

خوبه بدونید که React  و React Native توسط فیسبوک و Angular  و Node.js هم توسط گوگل توسعه داده شدن پس بدونید با فریم‌ورک های فوق حرفه ای و استاندارد سروکار دارید که امتحانشون در بالاترین سطح پس دادن!

منابع آموزشی پیش نیاز جاوا اسکریپت

برای اینکه بتونید پیش نیازهای یادگیری جاوا اسکریپت که در این مقاله به شما گفتیم رو اصولی بشناسید و یاد بگیرید، به منابع معتبر و کامل نیاز پیدا می کنید که شمارو از قدم صفرم و به زبان ساده راهنمایی کنن. در ادامه منابعی از زبان انگلیسی و فارسی برای شما لیست کردیم:

منابع آموزشی جاوا اسکریپت به زبان انگلیسی

MDN Web Docs به آدرس https://developer.mozilla.org  یکی از منابع اصلی و قابل اعتماد برای یادگیری جاوا اسکریپتهست که به صورت رایگان و با جزئیات بسیار زیادی در مورد مفاهیم جاوا اسکریپت، نحوه استفاده از توابع و متد‌ها، روش‌های اشکال‌زدایی و موارد دیگر، ارائه می‌دهد.

JavaScript.info به آدرس  (https://javascript.info) یکی دیگه از منابع آموزشی کامل در مورد جاوا اسکریپت هست که از مبتدی تا پیشرفته، مباحثی از قبیل تعریف متغیرها، توابع، شیء‌گرایی، DOM و بسیاری موارد دیگر رو ‌پوشش می‌دهد.

معرفی منابع آموزشی به زبان فارسی

  1. Eloquent JavaScript (https://eloquentjavascript.net): این کتاب آموزشی جاوا اسکریپت به صورت آنلاین در دسترس هست و بسیاری از مفاهیم جاوا اسکریپت رو ‌به صورت کامل توضیح می‌دهد. این منبع به صورت تفکر محور و تمرینات فعال به شما کمک می‌کنه تا تسلط بیشتری بر روی جاوا اسکریپت بدست آورید.

اگر هم دوست دارید به صورت ویدیویی، خودآموز و پروژه محور یاد بگیرید دوره x  سبزلرن با اساتید باسابقه و زبان ساده ای که دارن می تونن چراغ راه شما باشن تا به مرز تسلط با این زبان برسید همونطور که صدها نفر قبل از شما طی چندسال گذشته به برنامه نویسان فوق حرفه ای تبدیل شدن و در شرکت های بزرگ مثل x  و y مشغول شدن

آموزش جاوا اسکریپت

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

آموزش جاوا اسکریپت