۱ تا ۴ خرداد یک پیشنهاد شگفت انگیز داریم! مشاهده دوره ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

Doctype چیست؟ اهمیت DOCTYPE در html

زهرا سپنج پور
1402/09/18
161
Doctype چیست؟ اهمیت DOCTYPE در html

جواب سوال DOCTYPE چیست؟ در عین اهمیت، کاملا ساده ست!

با یه سوال شروع کنیم. فکر می کنید دلیل اینکه با هر مرورگری یک صفحه وب رو باز می کنید، شکل و شمایل اون تقریبا یکسان هست چیه؟! فارغ از اینکه فایرفاکس باشه یا کروم یا اپرا…

مرورگر از کجا متوجه میشه استاندارد هر صفحه چی هست و بر چه اساسی باید کدهای HTML اون صفحه رو تفسیر کنه؟ از کجا بدونه کدوم نسخه HTML استفاده شده تا بر اساس قابلیت های اون نسخه محتوارو نمایش بده؟ یا اصلا از کجا متوجه بشهHTML  هست یاXHTML ؟

شاید براتون جالب باشه که تمام اینها کار یه کلمه هست و اون هم چیزی نیست جز DOCTYPE که به ازای هر نسخه یا نوع صفحه با یک خط کد تمام این موارد رو پوشش میده. در ادامه هویت و  نقش این کلمه کلیدی در کدهای HTML رو باهم بررسی خواهیم کرد.

DOCTYPE  چیست؟ چرا یادگیری اون مهمه ؟

What is DOCTYPE? Why is it important to learn it?

DOCTYPE  از لحاظ لغوی مخفف عبارت Document Type به معنی “نوع سند” هست که توسط کنسرسیوم جهانی وب (W3C) به عنوان یک دستورالعمل معرفی شد. اکثر افراد به اشتباه این عبارت رو به عنوان تگ معرفی میکنن در حالی که مشخصات تگ رو نداره و بنابراین تگ محسوب نمیشه.

DOCTYPE ابتدای کدهای یک صفحه وب قرار میگیره و به مرورگر اطلاع میده که از کدوم نسخه HTML یا XHTML برای نمایش صفحه جاری استفاده شده. در واقع وقتی یک مرورگر صفحه وب رو باز میکنه، اول DOCTYPE کدهای صفحه رو میخونه و بعد بر اساس اون، صفحه رو تفسیر و نمایش میده. این نوع دیتاها برای استانداردسازی وبسایت ‌ها در سطح وب اهمیت بالایی داره.

به این ترتیب مرورگر اطلاعات دقیقی در مورد ساختار و محتوای صفحه دریافت کرده و بر اساس اون، رفتار صفحه در مرورگر رو تنظیم خواهد کرد.

اموزش html

یه مثال ساده اینکه DOCTYPE در HTML5 به صورت <!DOCTYPE HTML> استفاده میشه. این نوع تعریف به مرورگر اطلاع میده که در این صفحه از ورژن HTML5 استفاده شده و باید صفحه رو بر اساس استانداردهای HTML5 نمایش بده. تا اینجا احتمالا جواب سوال DOCTYPE چیست؟ رو گرفتید حالا وقتشه که در مورد این عبارت کوچیک اما مهم بیشتر بدونید.

اهمیت یادگیری DOCTYPE

Importance of learning DOCTYPE

برای اینکه بهتر به اهمیت یادگیری DOCTYPE و کاربرد اون پی ببرید، در ادامه مهمترین دلایل رو براتون لیست می کنیم تا بدونید این موضوع چقدر در عملکرد صفحات وب موثر هست.

  • تضمین تطابق صفحه با استانداردها
  • ایجاد ساختار صحیح HTML
  • جلوگیری از مشکلات ناشی از نمایش نادرست صفحات در مرورگرها
  • افزایش سازگاری و قابلیت دسترسی صفحات در مرورگرهای مختلف
  • بهره مندی از مزایای و ویژگی‌های ورژن‌های جدید HTML

تأثیر DOCTYPE بر مرورگرها و رفتار صفحات وب

DOCTYPE'S INFLUENCE ON BROWSER AND WEB PAGE BEHAVIOR

نوع DOCTYPE که در ابتدای کدها تعیین می‌کنیم، بر قابلیت هایی که مرورگرها پشتیبانی میکنن و رفتار اونها با صفحات، تاثیر مستقیمی داره. یعنی عدم استفاده یا استفاده اشتباه از DOCTYPE ممکنه به نوعی باعث بشه که مرورگرها بعضی از ویژگی‌ ها رو به درستی پشتیبانی نکنن یا نمایش صفحه رو به درستی انجام ندن!

همچنین استفاده از DOCTYPE مناسب به ویژه در HTML5 ، راه رو برای استفاده مرورگر و کاربران از ویژگی ‌ها و امکانات جدیدی که در این ورژن از HTML معرفی شدن، باز میکنه. این ویژگی‌ها میتونن شامل تگ‌ها و ویژگی‌های جدید، فرم‌های پیشرفته تر و ویژگی‌هایی برای بهبود کار با چندرسانه ها و … باشه.

بنابراین با استفاده صحیح از  DOCTYPE، میتونید مطمئن باشید که صفحات وب شما به درستی و بهینه در مرورگرها نمایش داده میشن و کاربران تجربه کاربری خوبی رو از وبسایت شما در ذهن خواهند داشت.

استفاده از ابزارها و فریمورک‌ هایی که به صورت خودکار DOCTYPE رو اضافه میکنن و یا ابزارهایی که اعتبارسنجی کد رو انجام میدن، میتونه به توسعه‌دهنده ها در استفاده صحیح از DOCTYPE کمک کنه.

نحوه استفاده از DOCTYPE در نسخه های مختلف HTML

How to use DOCTYPE in different versions of HTML

  • HTML 4.01 Frameset

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/HTML4/frameset.dtd">
  • HTML 4.01 Transitional

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/HTML4/loose.dtd">
  • HTML 4.01 Strict

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/HTML4/strict.dtd">
  • HTML5

<!DOCTYPE HTML>

نحوه استفاده از DOCTYPE در نسخه های مختلف XHTML

How to use DOCTYPE in different versions of XHTML

  • XHTML 1.0 Frameset

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xHTML1/DTD/xHTML1-frameset.dtd">
  • XHTML 1.0 Transitional

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xHTML1/DTD/xHTML1-transitional.dtd">
  • XHTML 1.0 Strict

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xHTML1/DTD/xHTML1-strict.dtd">
  • XHTML 1.1

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xHTML11/DTD/xHTML11.dtd">

چطور میتوانم یادگیری HTML را حرفه ای شروع کنم؟

DOCTYPE در HTML نقش خیلی مهمی رو بازی میکنه. همونطور که اشاره کردیم این عبارت، در ابتدای کد HTML قرار میگیره و به مرورگر اطلاع میده که چطور صفحه رو تفسیر کنه و از کدوم نسخهHTML  برای نمایش استفاده کنه. به همین خاطر انتخاب درست DOCTYPE ، تاثیر زیادی بر روی کیفیت نمایش صفحات وب داره. از اصلاح نحوه نمایش تا بهبود سازگاری با مرورگر و حفظ ساختار کلی صفحات. با این توضیحات، استفاده صحیح از اون میتونه در تضمین کیفیت تجربه کاربری موثر باشه.

اگر غیر از DOCTYPE چیست؟ سوالات و ابهامات دیگه ای در مورد HTML دارید، یه پیشنهاد ردنشدنی برای شما داریم.

خوبه بدونید در کنار منابع آموزشی بین المللی مثل w3school به عنوان یک رفرنس خارجی، سبزلرن به عنوان یک مرجع آموزشی باسابقه و متخصص برنامه نویسی در ایران، برای علاقه مندان به توسعه وب و به خصوص فرانت اند، خبرهای فوق العاده ای مثل رایگان شدن دوره آموزش صفر تا صد HTML رو داره که بهترین و ناب ترین فرصت برای ورود به دنیای پر رمز و راز توسعه وب هست.

اگر تا الان HTML رو شروع نکردید یا فکر می کنید به اندازه کافی مسلط نیستید، پیشنهاد می کنیم مثل هزاران دانشجوی قبلی تصمیم قاطعی بگیرید و اصلا این دوره های رایگان رو از دست ندید تا تفاوت و تمایز سبک آموزش سبزلرن رو با تمام وجود احساس کنید.

از اینکه تا انتهای این مقاله با دقت و حوصله همراه ما بودید متشکریم.

اموزش html

نظرات
ثبت نظر جدید
امیر حسین کلاری | کاربر
1402/09/21

تاحالا در مورد همچین داستانی مثل DOCTYPE حتی فکر هم نکرده بودم، خیلی مقاله‌ی مفیدی بود جدی:)
مرسیییی. خسته نباشید.

محمدامین سعیدی راد | مدرس
1402/09/21

❤️❤️