50 درصد تخفیف تابستانه سبزلرن رو از دست نده از دستش نمیدم!
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

تکنیک های سرچ حرفه‌ای در گوگل (2024)

محمد رحمانیان
1403/03/18
297
تکنیک های سرچ حرفه‌ای در گوگل (2024)

مهارت سرچ حرفه‌ای در گوگل یکی از مهارت‌های ضروری برای برنامه نویسان، پژوهشگران، تولید کنندگان محتوا و همه افرادی که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند، می‌باشد. با استفاده از این مهارت، افراد می‌توانند به سادگی به نتایج و داده‌های دلخواه خود دست پیدا کنند و روند کار خود را تسریع کنند. اما جستجوی حرفه‌ای در گوگل چگونه است و چطور می‌توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد؟

در این مطلب از وبلاگ سبزلرن، به آموزش جستجوی پیشرفته گوگل و ترفندهای مختلف آن می‌پردازیم و روش‌های مختلف این کار را بررسی می‌کنیم.

روش‌های جستجو در گوگل

1- نوشتن عبارت یا سوال موردنظر در کادر جستجوی گوگل و تایید آن برای دریافت نتایج!

این کاری است که تقریبا همه افراد انجام می‌دهند و متداول‌ترین روش سرچ در اینترنت محسوب می‌شود. در این روش، بسته به هدف شما از جستجو، نتایج در قالب‌های مختلفی به شما نمایش داده می‌شوند.

برای مثال، اگر کلمه تصویر، نمونه یا مدل را قبل از عبارت موردنظرتان قرار دهید، گوگل به صورت خودکار تصاویری را در ابتدای صفحه نتایج نمایش می‌دهد و اینطور برداشت می‌کند که شما به دنبال دیدن تصاویر مرتبط با عبارت کلیدی که جستجو کرده‌اید، هستید.

2-  استفاده از عملگر یا اپراتورهای (Operators) مختلف در نوار جستجو است. به این صورت که از عملگرهای خاصی در عبارت جستجو شده خود استفاده می‌کنید و به گوگل می‌فهمانید که نیازمند دریافت نتایج خاصی هستید. هرکدام از این علائم، دارای مفهوم خاصی نزد گوگل هستند و فیلترهای مشخصی را روی نتایج اعمال می‌کنند. همچنین امکان استفاده از آنها به صورت ترکیبی و چند باره درون یک جستجو نیز وجود دارد!

3- یکی از روش‌هایی که کمتر مورداستفاده قرار گرفته، استفاده از قابلیت Advanced Search در گوگل است. در این روش، باید وارد آدرس Google.com/Advanced_search شوید تا پنل مربوط به جستجوی پیشرفته برای شما نمایش داده شود. در این قسمت، تمام کارهایی که با استفاده از عملگرها درون کادر جستجو امکان‌پذیر بود، قابل دسترسی است.

از آنجایی که بخش Google Advanced Search نیاز به آموزش خاصی ندارد و توضیحات هرکدام از بخش‌های آن، در همان قسمت توسط گوگل ارائه شده، در ادامه تنها به آموزش سرچ حرفه‌ای در گوگل با استفاده از اپراتورها می‌پردازیم.

آموزش جستجوی حرفه‌ای در Google

تعداد زیادی از علائم در جستجوی حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما بسیاری از آنها کاربرد زیادی ندارند و ممکن است هیچ وقت به کار نیایند. در نتیجه، تصمیم گرفتیم تعداد این علائم را کاهش داده و تنها به مهمترین آنها بپردازیم. تصویر زیر، این علائم را همراه با نحوه کار آنها نمایش می‌دهد. می‌توانید این تصویر را دانلود کنید و هرزمان که نیاز داشتید، از آن استفاده کنید.

سرچ حرفه ای در گوگل

نکته مهم این است که در برخی نتایج، ممکن است گوگل به دلیل عدم وجود منابع و اطلاعات کافی یا مشکلاتی که با زبان فارسی دارد، نتایج دقیق و مناسبی را ارائه ندهد. در نتیجه، یا بهترین نتیجه ممکن را به شما نمایش داده یا باید با تغییر عبارت جستجو شده و جابجایی کلمات آن، به محتوای موردنظرتان برسید.

تمام صفحات ایندکس شده یک سایت

در مشاغلی نظیر سئو (SEO) مهم است بتوانید صفحات ایندکس شده سایت‌ها را مشاهده کنید. صفحات ایندکس شده، صفحاتی هستند که ربات‌های گوگل، آنها را بررسی کرده و به اصطلاح، در آنها خزیده‌اند. این صفحات در نتایج (ممکن است در صفحه اول نتایج نباشند) قابل مشاهده هستند.

برای اینکه بتوانیم همه صفحات ایندکس شده یک سایت را مشاهده کنید، از اپراتور «:site» استفاده می‌کنیم. برای مثال، دستور site:sabzlearn.ir تمام صفحات ایندکس شده سایت سبزلرن را نمایش می‌دهد.

فایل با فرمت خاص

در مواردی، ممکن است نیاز به یافتن فایل‌های PDF یا PSD و خلاصه، فایل‌هایی با فرمت خاص داشته باشید. برای این کار، باید از اپراتور «:filetype» استفاده می‌کنیم. این مورد خصوصا برای یافتن کتاب‌های دیجیتالی و یا مقالات منتشر شده به صورت PDF، بسیار کاربردی هستند.

جستجوی پیشرفته تصاویر

یکی دیگر از روش‌های سرچ حرفه‌ای در گوگل، جستجوی تصاویر است. تصور کنید به دنبال یک نسخه باکیفیت از یک عکس هستید یا عکسی از یک بنای تاریخی دارید اما نمی‌دانید متعلق به چه کشور یا شهری است. می‌توانید وارد Google Image شده و به دو صورت؛ عکس موردنظرتان را جستجو کنید.

روش اول، اپلود کردن عکس از دستگاه خودتان است که در صورتی که تصویر مربوطه را دانلود کرده‌اید، می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر تصویر را دانلود نکرده و فقط لینک آن را دارید، با وارد کردن URl آن تصویر، می‌توانید به اطلاعات مختلف آن دسترسی داشته باشید.

وجود عبارت خاص درون URL

یکی از کاربردی‌ترین مواردی که به جستجوی پیشرفته و حرفه‌ای شما کمک می‌کند، این است که عباراتی که درون آدرس صفحه یا URL آن بکار رفته را جستجو کنید. معمولا بسیاری از سایت‌ها، آدرس صفحات خود را به صورت فارسی تعیین می‌کنند و برای دسترسی سریع به آنها، نمی‌توان آنها را تایپ کرد.

برای مثال، اگر بخواهید در نتایج جستجوی شما، تنها صفحاتی نمایش داده شوند که در آدرس آنها کلمه آموزش پایتون استفاده شده باشد، باید از اپراتور allinurl: استفاده کنید و کلمه موردنظرتان را وارد کنید. برای تک کلمات هم می‌توانید از inurl: اتفاده کنید.

وجود کلمات خاص درون نتایج

یکی دیگر از اپراتورهای کاربردی در جستجوی حرفه‌ای در گوگل، پیدا کردن نتایجی با کلماتی خاص در آنها است. در مواردی ممکن است به دنبال نتایجی باشید که در آنها، از یک یا چند کلمه خاص استفاده شده باشد. در این صورت، باید آن کلمات را درون دابل کوتیشن ” قرار دهید. برای مثال، ممکن است به دنبال آموزش رایگان جاوا اسکریپت باشید و نمی‌خواهید سایت‌هایی که آموزش آنها به صورت غیررایگان منتشر شده، درون نتایج نمایش داده شوند. برای این کار، کلمه رایگان را به صورت “رایگان” بنویسید.

وجود یک کلمه در عنوان یا محتوای صفحه

در موارد مشابه نکته قبل، ممکن است به دنبال نتایجی باشید که کلمه‌ای خاص در عنوان یا محتوای صفحه آنها وجود داشته باشد. برای این کار، دو دستور وجود دارد:

  • دستور intitle: برای جستجوی کلمات در عنوان صفحات
  • دستور intext: برای جستجوی کلمات در محتوای صفحه

نکته مهم این است که اگر قصد دارید بیشتر از یک کلمه کلیدی را در عنوان یا محتوای یک صفحه جستجو کنید، باید به ترتیب از دستورات allintitle و allintext استفاده کنید.

سرچ یک کلمه خاص در صفحه

عدم وجود یک کلمه خاص

در مواردی، ممکن است نیاز به جستجوهایی داشته باشید که موارد نامرتبطی را به شما نمایش دهند. برای مثال، قصد دارید مشخصات یک گوشی را به صورت کامل مشاهده کنید؛ اما صفحات خرید این گوشی به شما پیشنهاد می‌شوند. برای اینکه بتوانید صفحات موردنیازتان را مشاهده کنید، باید عباراتی نظیر خرید یا قیمت را از نتایج حذف کنید. این کار با استفاده از علامت منفی – انجام می‌شود. کافیست کلماتی که نمی‌خواهید در جستجوهای شما نمایش داده شوند را بعد از این علامت قرار دهید.

نکته مهم: هر کلمه باید دارای یک علامت منفی جداگانه باشد!

پیشنهاد مطالعه: لینوکس چیست؟

اضافه کردن یک کلمه خاص

این مورد شباهت زیادی به ترفند حذف کلمات خاص از نتایج دارد؛ با این تفاوت که به جای علامت منفی، باید از علامت جمع + استفاده کنید. درست مانند روش قبل، باید برای هر کلمه، یک بار از علامت مثبت استفاده کنید.

جستجوی هشتگ‌ها

در شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌ها از اهمیت گسترده‌ای برخوردار هستند و تاثیر قابل توجهی بر دیده شدن پست‌ها و محتواهای شما می‌گذارند. همچنین این هشتگ‌ها از طریق گوگل قابل دسترسی هستند و می‌توانید با پیدا کردن آنها، مستقیما وارد صفحه مربوط به آن هشتگ در شبکه اجتماعی موردنظرتان شوید.

نحوه پیدا کردن آنها نیز کاملا شبیه به شبکه‌های اجتماعی است. کافیست علامت هشتگ # را قرار دهید و بعد، کلمه یا کلمات موردنظرتان را بنویسید و آنها را با استفاده از زیرخط _ از یکدیگر جدا کنید.

آخرین اخبار در یک موضوع خاص

در مورادی، ممکن است به دنبال آخرین اخبار درباره یک موضوع خاص بگردید. مثلا بخواهید آخرین اخبار مربوط به ایلان ماسک را بخوانید. برای این کار، باید اسم ایلان ماسک را جستجو کنید و با استفاده از نوار ابزاری که زیر کادر جستجو قرار گرفته، روی گزینه ابزارها بزنید. در اینجا چند امکان جالب وجود دارد که کاری با آنها نداریم و تنها به گزینه هر زمان یا Any Time نیاز داریم.

زمانی که روی این گزینه کلیک کنید، یک نوار باز می‌شود که بازه‌های زمانی خاصی را شامل می‌شود. روی بازه زمانی موردنظرتان کلیک کنید یا با کلیک روی گزینه بازه دلخواه یا Custom Range، بازه دلخواهتان را وارد کنید.

 

پیدا کردن موقعیت مکانی یا لوکیشن

یکی دیگر از ترفندهای مهم در سرچ حرفه‌ای در گوگل، دریافت موقعیت مکانی است. این مورد خصوصا برای افرادی که به دنبال کسب و کارهای فیزیکی هستند، بسیار کاربردی و هیجان انگیز خواهد بود. برای این کار، از «loc:» استفاده می‌کنیم که خلاصه شده کلمه Location است. برای مثال، اگر به دنبال نزدیکترین رستوران با ارائه چیزبرگر در شیراز هستید، می‌توانید دستور “چیزبرگر loc:shiraz” را در گوگل جستجو کنید.

پیدا کردن موقعیت مکانی در گوگل

وضعیت آب و هوا

یکی از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین ترفندهای سرچ حرفه‌ای در گوگل، اطلاع از وضعیت آب و هوایی منطقه موردنظرتان است. برای این کار، ابتدا نام شهر یا استان موردنظر را وارد کرده و کلمه weather را وارد می‌کنیم. یک فیچر جالب از گوگل نمایش داده می‌شود که اطلاعات مربوط به آب و هوا در همان ساعت را طبق گزارشات هواشناسی ارائه می‌دهد!

این ویژگی برای افرادی که دائما پیگیر وضعیت آب و هوا در روزهای مختلف هستند، بسیار عالی است و اطلاعاتی نظیر دمای هوا، وضعیت بارش، احتمال بارش و پیش‌بینی حجم باران یا برق را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی مطالب درباره سرچ حرفه‌ای در گوگل

افراد مختلف بسته به نیاز خود، ممکن است به نتایج خاصی نیاز داشته باشند. این افراد باید سرچ دقیق در اینترنت را یاد بگیرند و بتوانند با ترکیب موارد گفته شده، نتایج موردنظر خود را پیدا کنند. همانطور که در بخش‌های ابتدایی این مقاله گفتیم، تعداد ترفندهایی که در سرچ حرفه‌ای در گوگل مورداستفاده قرار می‌گیرند، بسیار زیاد است؛ به همین دلیل تنها برخی از مهمترین و عمومی‌ترین آنها را برای شما آماده کردیم.

نظرات
ثبت نظر جدید
radin01 | کاربر
1403/03/20

خوب بود برای دوره پایتون سیاه هم که اقای یلمه تاکید زیادی توی سرچ کردن داشتن و دارن ، کاربردی هست .
:)))))