آینده برنامه نویسی در 10 سال آینده

محمد رحمانیان
1403/04/30
188
آینده برنامه نویسی در 10 سال آینده

نیازی به تحقیق یا استناد به آمار خاصی برای اثبات اینکه آینده برنامه نویسی بسیار روشن و پررونق است، وجود ندارد؛ صرفا با نگاهی به تعداد آگهی‌های شغلی برای استخدام توسعه دهندگان شاخه‌های مختلف، می‌توان به این نتیجه رسید که برنامه نویسی تبدیل به یکی از گسترده‌ترین مشاغل در جهان خواهد شد.

به همین بهانه، این مطلب از سبزلرن را به بررسی آینده برنامه نویسی در شاخه‌های مختلف و عواملی که بر آن تاثیر قابل توجهی دارند، اختصاص دادیم.

آینده برنامه نویسی چگونه خواهد بود؟

پیشرفت‌های متعدد در تکنولوژی و به وجود آمدن ابزارها و راهکارهای جدید در زمینه برنامه نویسی، باعث ایجاد تغییرات زیادی در این شغل می‌شود. همچنین با توجه به محبوبیت روز افزون این مهارت، دور از ذهن نیست که تعداد توسعه دهندگان طی چند سال آینده تا 2 برابر رشد داشته باشد.

تصویر زیر، خلاصه‌ای از مهمترین پیش‌بینی‌های انجام شده از اینده برنامه نویسی است که در ادامه به صورت مجزا، هرکدام را تشریح می‌کنیم.

برنامه نویسی سریع و انتزاعی‌تر

متخصصان حوزه برنامه نویسی پیش‌بینی کرده‌اند در آینده، برخی زبان‌های برنامه نویسی قدیمی به طور کامل منسوخ شده و جای خود را به زبان‌های جدیدتر می‌دهند. این زبان‌های جدید ممکن است سطح جدیدی از زبان‌های برنامه نویسی انتزاعی که کاملا مشابه زبان انگلیسی باشند را ارائه دهند. علاوه بر این، بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی کنونی نظیر پایتون نیز با استقبال بیشتری مواجه شده و کاربردهای گوناگونی پیدا می‌کنند.

همچنین پیش‌بینی شده استفاده از فناوری‌های جدید مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در زمینه آموزش و درک بهتر برنامه نویسی مورداستفاده قرار بگیرند و توسعه دهندگان بتوانند با استفاده از آنها، سرعت یادگیری و بازدهی خود را بالاتر ببرند.

هوش مصنوعی در برنامه نویسی

هوش مصنوعی در خدمت توسعه دهندگان؛ اما نه در همه چیز!

طی حدود دو سالی که از ارائه هوش مصنوعی به صورت عمومی گذشته، ابزارهای مبتنی بر AI زیادی برای برنامه نویسی و کمک به توسعه دهندگان به وجود آمده‌اند. همین الان هم استفاده از این ابزارها تبدیل به یک عادت شده و افراد زیادی برای بهبود عملکرد خود و کدهایشان، از آنها استفاده می‌کنند. در آینده، ممکن است استفاده از هوش مصنوعی جنبه‌های بیشتری را دربرگیرد و توسعه دهندگان مختلف، تمرکز اصلی خود را روی ایجاد راه حل‌های خلاقانه و جدید برای حل مشکلات بگذارند.

البته اینطور نیست که هوش مصنوعی بتواند صفر تا صد یک پروژه را به طور کامل ایجاد کند و تغییرات را به سادگی و بدون مشکل، طبق خواسته توسعه دهنده اعمال کند؛ بلکه می‌تواند به عنوان یک دستیار کاربلد و ابزار همه‌کاره، برنامه نویسان و شرکت‌ها را برای کاهش هزینه‌ها و بهبود برنامه‌هایشان پشتیبانی کند.

یکی از نگرانی‌ها بابت آینده برنامه نویسی و استفاده از هوش مصنوعی در آن، این است که AI بتواند جای برنامه نویسان را بگیرد! هوش مصنوعی همین الان هم باعث شده بسیاری از برنامه نویسان، شغل خود را از دست بدهند؛ تعدیل نیرو شرکت‌های بزرگی نظیر IBM و مایکروسافت، به همین دلیل اتفاق افتاده است. با این حال، هیچگاه هوش مصنوعی نمی‌تواند به طور کامل جایگزین برنامه نویسان باشد؛ زیرا این برنامه نویسان هستند که با استفاده از روش‌های خلاقانه و جدید، برنامه‌ها و سیستم‌های پیچیده را توسعه می‌دهند. در نهایت نیز هوش مصنوعی به کدهای نوشته شده توسط انسان‌ها برای یادگیری بیشتر محتاج است و نمی‌تواند بدون یادگیری، چیزی را ارائه دهد! پس از این بابت نگران نباشید و تمرکز خود را روی یادگیری اصولی و عالی برنامه نویسی بگذارید.

تبدیل شدن برنامه نویسی به یک اصل اساسی در سیستم آموزشی

طی سال‌های اخیر، برنامه نویسی در رشته‌های مختلف دانشگاهی نظیر مکانیک، برق، پزشکی، عمران و معماری و طیف بزرگی از رشته‌های دانشگاهی گنجانده شده است. برای مثال، در سال‌های اخیر، رشته شیمی نیز به آن دسته از رشته‌های دانشگاهی تبدیل شد که دانشجویان آن، نیاز به یادگیری یک زبان برنامه نویسی برای ثبت و دسته بندی اطلاعات دارند.

طبق پیش‌بینی‌ها و روندی که موسسات آموزشی در پیش گرفته‌اند، به زودی همه دانشجویان و دانش آموزان، یک برنامه درسی کاربردی برای یادگیری برنامه نویسی خواهند داشت. یادگیری مهارت برنامه نویسی به متخصصان مختلف کمک می‌کند علاوه بر دسته بندی و تحلیل بهتر داده‌ها، از یادگیری ماشین و شبیه‌سازی به کمک داده‌ها نیز برای توسعه و تحقیقات خود استفاده کنند. این کار موجب کاهش هزینه‌ها و نیاز به آزمایشات می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: بازار کار برنامه نویسی

افزایش پروژه های شخصی

منظور از پروژه‌های شخصی، دو دسته پروژه است:

  1. پروژه‌هایی که متعلق به یک نفر بوده (نه یک شرکت یا تیم) و به توسعه دهندگان سپرده می‌شوند.
  2. پروژه‌هایی که متعلق به خود برنامه نویسان هستند.

برنامه نویسان از ابتدای آشنایی با برنامه نویسی، علاقمند به ایجاد و توسعه یک پروژه شخصی بوده و دوست دارند به جای توسعه نرم افزارها و پروژه‌های شرکت‌های مختلف، روی پروژه خودشان تمرکز کنند. در سال‌های اخیر، فریمورک‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی به وجود آمده‌اند که امکان تحقق این رویا را فراهم کرده‌اند. برای مثال، با استفاده از فریمورکی نظیر VueJS امکان توسعه سایت‌های بزرگ و حرفه‌ای با همان قدرت و سرعت فریمورک بزرگ Angular اما با حجم کم و سادگی بیشتر وجود دارد!

بسیاری از شرکت‌ها و تیم‌های برنامه نویسی در سرتاسر جهان، در حال توسعه فریمورک یا تکنولوژی‌های سبک‌تر و سریعتر برای جایگزینی فریمورک‌های فعلی هستند. پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش تعداد این ابزارهای بهینه و کاربردی در آینده‌ای نزدیک است.

گسترش زبان‌ها و فناوری‌ها در توسعه وب

در بالا به همین موضوع اشاره کردیم که تکنولوژی‌ها، کتابخانه‌ها و فریمورک‌های برنامه نویسی زیادی در سال‌های آینده به جهان معرفی می‌شوند که هرکدام دارای مزایای زیادی نسبت به نسل قبلی فریمورک‌ها هستند.

شاید بزرگترین تغییر، در توسعه فرانت اند باشد؛ جایی که به سلطه تقریبا ده ساله فریمورک‌های React و Angular و کتابخانه JQuery بر این شاخه از بین برود و فریمورک‌های بهتر و جدیدتر، جای آنها را بگیرند. به هر حال باید صبر کرد و دید آینده برنامه نویسی وب به کدام سو کشیده می‌شود.

آینده شاخه‌های مختلف برنامه نویسی چگونه خواهد بود؟

هر شاخه از برنامه نویسی، سرنوشت و تغییرات متفاوتی را نسبت به سایر شاخه‌ها تجربه می‌کند و آینده متمایزی در انتظار هرکدام از آنها خواهد بود. برخی از شاخه‌ها ممکن است محبوبیت خود را از دست بدهند یا رشد چند برابری را تجربه کنند. در ادامه به بررسی پیش‌بینی‌ها از آینده برنامه نویسی در برخی از شاخه‌ها صحبت می‌کنیم.

آینده برنامه نویسی وب

در بخش‌های قبلی مقداری درباره آینده برنامه نویسی وب و تغییراتی که ممکن است در آن به وجود بیاید، صحبت کردیم؛ اما بیایید کمی جزئی‌تر به آن نگاه کنیم.

در توسعه فرانت اند، حدودا 30 سال است که زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت مورداستفاده قرار می‌گیرد. ما کاری به جاوااسکریپت نداریم و امیدواریم تا 30 سال دیگر نیز پرقدرت به کار خود ادامه دهد؛ اما فریمورک‌های آن؟ بعید است! در حال حاضر 4 فریمورک در توسعه فرانت اند به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ بوت استرپ، انگولار، VueJS و React! از بین این 4 فریمورک، VueJS دارای آینده درخشان و پتانسیل تصاحب بازار توسعه فرانت اند در 10 سال آینده است. از سوی دیگر، فریمورک بوت استرپ نیز در حال از دست دادن محبوبیت خود بوده و احتالا تا چند سال آینده، منسوخ شود.

در حال حاضر نیز فریمورک ری‌اکت بهترین انتخاب برای یادگیری است و آینده شغلی برنامه نویسی React تا حد زیادی تضمین شده است. البته این در شرایطی است که فریمورک قدرتمند دیگری وارد صحنه نشده و قصد رثابت با انگولار، Vue و React را نداشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

در توسعه بک اند، زبان‌های پایتون و جاوااسکریپت دارای آینده درخشان‌تری هستند. زبان PHP در حال منسوخ شدن است اما در عین حال که آینده شغلی مطمئنی ندارد، کاربرد گسترده خود را در توسعه بک اند حفظ کرده است. می‌توانید برای شروع برنامه نویسی بک اند، از این فریمورک شروع کنید و به مرور، به زبان‌ها و فریمورک‌های دیگر سوئیچ کنید.

اینده برنامه نویسی وب

آینده شغلی برنامه نویسی موبایل

تا زمانی که گوشی‌های موبایل در جهان حضور دارند و افراد مختلف از آنها استفاده می‌کنند، آینده برنامه نویسی موبایل روشن خواهد بود. با توجه به معرفی مدل‌های جدید تلفن‌های همراه و طراحی‌های مفهومی، بعید به نظر می‌رسد بازار موبایل‌های هوشمند قصد افول داشته باشد. اما تفاوت‌هایی نسبت به قبل در این حوزه ایجاد شده که دانستن آنها خالی از لطف نیست:

  1. زبان‌های برنامه نویسی اندروید از جاوا به کاتلین و در iOS از Objective-C به سوئیفت تغییر پیدا کرده‌اند.
  2. تکنولوژی‌های جدید در توسعه موبایل به وجود آمده‌اند.
  3. استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ها بسیار مرسوم شده.
  4. اپلیکیشن‌های PWA بسیار محبوب و رایج شده‌اند.

البته منظور از توسعه موبایل، تنها تلفن‌های همراه نیست؛ بلکه شامل گجت‌ها و دیگر تجهیزات دیجیتالی نیز می‌شود. ساعت و مچ‌بندهای هوشمند، تلویزیون هوشمند، ربات‌های هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین و انواع گجت‌های قابل حمل که دارای سیستم عامل و قابل اتصال به اینترنت هستند، در حال فراگیر شدن هستند و این فرصتی عالی برای توسعه دهندگان برای توسعه اپلیکیشن‌های متمایز و کاربردی است. شما می‌توانید علاوه بر توسعه اندروید و iOS، به توسعه برنامه برای سیستم عامل‌های مختلف که در گجت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند نیز بپردازید. خصوصا اپلیکیشن‌های ایرانی که در این زمینه، انگشت شمار هستند!

بنابراین می‌توان گفت اینده شغلی برنامه نویسی موبایل بسیار روشن بوده و بازار کار برخی از بخش‌های آن، بکر و دست نخورده است!

آینده برنامه نویسی امنیت سایبری

درباره خانه‌های هوشمند چیزی شنیده‌اید؟ خانه‌هایی که تمام امکانات و اتفاقات درون آن با استفاده از اینترنت و موبایل شما انجام می‌شود؛ این یعنی تمام بخش‌های خانه به یکدیگر متصل هستند. پیش‌بینی‌ها می‌گویند تا سال 2050 یعنی کمتر از 30 سال دیگر، اکثر خانه‌های نوساز در جهان به صورت هوشمند خواهند بود.

ارتباط این موضوع با شاخه هک و امنیت سایبری در برنامه نویسی، این است که در این خانه‌ها، شامل یک زنجیره بزرگ از ارتباطات هستیم! زمانی که همه تجهیزات و بخش‌های یک خانه با استفاده از اینترنت کنترل می‌شود، فرصتی عالی برای هکرها است که با نفوذ به سیستم نرم افزاری خانه شما، در آن اختلال ایجاد کرده یا اطلاعات مختلفی را از شما بزدند. برای مثال، ممکن است آنها بتوانند از طریق وبکم یخچال شما، تمام خانه یا آشپزخانه را تحت نظر داشته باشند!

اهمیت هک و امنیت در اینجا مشخص می‌شود؛ جایی که با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ظرفیت‌ها و قدرت‌های هکرها و خرابکاران، متخصصان امنیت نیز باید به دنبال راهکارهای جدید و مفیدتر باشند. پیش‌بینی شده تا سال 2030 درآمد متخصصین امنیت سایبری تا 2 برابر افزایش داشته باشد!

این خلاصه‌ای از آینده برنامه نویسی در 3 تا از محبوب‌ترین شاخه‌های برنامه نویسی بود. با همه این تفاسیر، بهترین زبان برنامه نویسی برای آینده کدام است و بهتر است روی کدام زبان، وقت بیشتری بگذاریم؟

بهترین زبان‌های برنامه نویسی در آینده

در بخش‌هی قبلی اشاره کردیم که طی چند سال آینده، ممکن است برخی از زبان‌های برنامه نویسی فعلی به طور کلی منسوخ شده و جایگزین‌هایی برای آنها به وجود بیایند. به همین دلیل، 12 مورد از بهترین زبان‌های برنامه نویسی آینده دار را در تصویر زیر برای شما قرار داده‌ایم که ارزش یادگیری بالایی داشته و بتوانند تا سال‌ها به عنوان یک زبان برنامه نویسی عالی، مورداستفاده قرار بگیرند.

بهترین زبان های برنامه نویسی در اینده

یک نکته مهم درباره بهترین زبان‌های آینده برنامه نویسی وجود دارد. ما تنها براساس اطلاعات و داده‌هایی که در حال حاضر داریم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم این زبان‌های برنامه نویسی، بازار کار و آینده شغلی درخشانی خواهند داشت. به همین دلیل در مورد زبان‌های برنامه نویسی که ممکن است در آینده به وجود بیایند، صحبت نمی‌کنیم. پس لطفا بیش از حد به اینکه کدام زبان را یاد بگیرم؟ بهترین زبان برنامه نویسی کدام است؟ و از این قبیل سوالات، فکر نکنید! هدفتان را مشخص کرده و یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید.

خلاصه هرچه در آینده برنامه نویسی رخ خواهد داد!

در این مطلب از وبلاگ سبزلرن، آینده برنامه نویسی و مواردی که در آن رخ خواهد داد، صحبت کردیم. اگر بخواهیم اشاره‌ای کوتاه به آنها داشته باشیم:

  1. برنامه نویسی بسیار سریع‌تر و انتزاعی‌تر خواهد شد.
  2. هوش مصنوعی تبدیل به دستیار دوست داشتنی برنامه نویسان می‌شود؛ اما جای آنها را نمی‌گیرد.
  3. برنامه نویسی تبدیل به یکی از بخش‌های جداناشدنی آموزش خواهد شد.
  4. پروژه‌های شخصی و کسب و کارهای تک نفره یا چند نفره افزایش پیدا می‌کنند.
  5. زبان‌ها و فناوری‌های توسعه وب افزایش چشمگیری پیدا می‌کنند
  6. برخی از زبان‌های برنامه نویسی امروزی به طور کامل کنار گذاشته می‌شوند.

از طرف دیگر، شاخه‌های برنامه نویسی نیز در حال تحول هستند. تقاضا برای برنامه نویسی موبایل با ظهور گجت‌های پوشیدنی و هوشمند افزایش پیدا کرده؛ جاوا اسکریپت در حال تبدیل شدن به زبان غالب توسعه وب است و آینده برنامه نویسی امنیت سایبری و هک نیز به دلیل افزایش خطرات سایبری، تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده و حقوق متخصصان این حوزه به طور قابل توجهی تا سال 2030 افزایش خواهد یافت. در کل، می‌توان گفت آینده شغلی برنامه نویسی روشن بوده و با یادگیری حداقل یکی از زبان‌های برنامه نویسی معرفی شده در این مقاله، در آینده برنامه نویسی و بازار کار بزرگ آن سهیم باشید!

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است