0
سبد خرید من 0 دوره
سبد خرید شما خالیست :(

آموزش خرید هاست و دامنه

محمد رحمانیان
1402/12/24
967
آموزش خرید هاست و دامنه

در زمان راه اندازی یک وبسایت، باید فضایی برای میزبانی و اتصال سایت به اینترنت پیدا کنیم. برای این کار، نیاز به یک کامپیوتر قدرتمند با قدرت پردازشی بالا و اتصال کامل به اینترنت پرسرعت و برق به صورت 24 ساعته داریم. علاوه بر این، سایت ما باید با استفاده از یک آدرس منحصر به فرد در اینترنت قابل دسترسی باشد. این دو پیش‌نیاز برای راه اندازی سایت، به ترتیب هاست و دامین نام دارند.

در ادامه این مطلب از سایت سبزلرن، به معرفی هاست و دامین، انواع آنها و آموزش خرید هاست و دامین مناسب برای سایت می‌پردازیم و سعی می‌کنیم به زبان ساده، شما را با مفاهیم و پیش‌نیازهای این کار آشنا کنیم.

آموزش خرید هاست و دامین

هاست یا فضای میزبانی چیست؟

قبل از پرداختن به نکات مهم در خرید هاست و دامین برای سایت، باید با تعریف هاست و دامین آشنا شویم.

هاست یا فضای میزبانی (Host) به بخشی از سرور گفته می‌شود که سایت روی آن قرار گرفته و به اینترنت متصل می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود که هر قسمت به عنوان یک هاست مورداستفاده قرار بگیرد. به این ترتیب، این سرور می‌تواند به طور همزمان از ده‌ها یا صدها سایت میزبانی کند. در حالتی دیگر، یک هاست می‌تواند از چندین سرور مختلف در نقاط مختلف جهان تشکیل شده باشد. این مورد برای میزبانی از سایت‌ها و پلتفرم‌های بزرگ صدق می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، به مثال‌های زیر توجه کنید:

1| یک شرکت کوچک در زمینه تعمیر سخت افزار کامپیوتر، دارای 6 کارمند است و خدمات خود را در یک شهر کوچک ارائه می‌دهد. این شرکت نیازی به یک ساختمان بزرگ و مجهز ندارد و می‌تواند یک واحد از یک آپارتمان را تبدیل به دفتر خود کند (هاست می‌تواند بخشی از سرور باشد).

2| فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه دارای صدها شعبه در سرتاسر کشور هستند. این شرکتذنیاز به دفاتر مرکزی در شهرهای بزرگ دارد تا با استفاده از آنها، شعب خود در شهرتان‌های مختلف را به بهترین شکل مدیریت کند (هاست می‌تواند شامل چندین سرور باشد).

آموزش خرید هاست و دامین

دامین یا Domain چیست؟

تمامی صفحات اینترنتی، دارای یک آدرس نشانی یکتا به نام URL هستند که با وارد کردن این نشانی در یک مرورگر، می‌توان به آن صفحه دسترسی پیدا کرد. در سایت‌ها، این نشانی منحصر به فرد با نام دامنه شناخته می‌شود که از 2 بخش به نام‌های TLD و SLD تشکیل شده است.

TLD مخفف عبارت Top-Level Domain است و به بخش انتهایی دامین اشاره دارد. این بخش با استفاده از نقطه از نام اصلی دامین جدا می‌شود و دارای مقادیر از قبل تعریف شده‌ای است که با نام پسوند دامین شناخته می‌شوند. همچنین TLDها به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • gTLD یا Generic Top-Level Domain که شامل پسوندهای بین المللی و بدون توجه به موقعیت جغرافیایی است؛ نظیر .com یا .net یا .org
  • ccTLD یا Country Code Top-Level Domain که شامل پسوندهای مختص یک کشور است؛ نظیر .ir برای ایران، .jp برای ژاپن، .uk برای انگلیس و .fr برای فرانسه

در طرف دیگر، نام اصلی دامنه سایت را داریم که با نام SLD شناخته می‌شود. برای ثبت یک SLD محدودیت‌هایی نظیر مقادیر تعریف شده وجود ندارد و آزادی بیشتری برای تعیین آن خواهیم داشت. البته محدودیت‌های خاص دیگری در این زمینه وجود دارد:

1| قبلا توسط شخص دیگری رزرو نشده باشد. البته امکان استفاده از نام‌های مشابه برای TLDهای مختلف به شرط رزرو نبودن آنها وجود دارد.

2| حداقل 3 و حداکثر 63 کاراکتر داشته باشد.

3| امکان استفاده از اعداد و خط تیره «-» وجود دارد؛ به شرطی که SLD با خط تیره شروع یا تمام نشود.

4| امکان استفاده از Space یا فضای خالی وجود ندارد.

انواع هاست

برای آموزش خرید هاست و دامین مناسب، اولین قدم این است که با انواع هاست آشنا شویم. به طور کلی، هاست‌های مختلف به 4 دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند.

هاست اشتراکی

اگر منابع یک سرور به چندین بخش تقسیم بندی شود و هر بخش نیز منابع محدود و مناسب برای سایت‌های کوچک داشته باشد، هاست ارائه شده از نوع اشتراکی خواهد بود. معمولا در این نوع هاست، منابع بسیار پایینی برای سایت ارائه می‌شود که تنها کفاف سایت‌های کوچک را می‌دهد. اگر بخواهیم از یک مثال برای توضیح این نوع هاست استفاده کنیم، می‌توانیم یک ساختمان تجاری 3 طبقه را نام ببریم که در هر طبقه، 20 مغازه وجود دارد و هر مغازه، فضای اندکی داشته باشد.

استفاده از این نوع هاست دارای مزایا و معایب مختلفی است.

مزایای هاست اشتراکی:

  • قیمت مقرون به صرفه
  • راه اندازی آسان و بدون دردسر
  • مدیریت آسان فایل‌ها
  • ارائه پشتیبانی فنی توسط شرکت هاستینگ
  • امنیت قابل قبول
  • امکان ارتقای هاست در صورت نیاز به منابع بیشتر
  • مناسب برای سایت‌ها و وبلاگ‌های کوچک و متوسط

معایب هاست اشتراکی:

  • معمولا سرعت بالایی ندارند.
  • به دلیل میزبانی از صدها سایت، امنیت آنها تضعیف می‌شود. در صورتی که یکی از سایت‌ها هک شوند، باقی سایت‌ها نیز به خطر می‌افتند.
  • منابع محدود
  • امکان کنترل و مدیریت کامل هاست وجود ندارد.

هاست نیمه اختصاصی

هاست‌های نیمه اختصاصی، مشابه هاست اشتراکی هستند؛ با این تفاوت که تعداد محدودی سایت روی سرورهای آنها میزبانی می‌شوند. هاست‌های نیمه اختصاصی دارای امنیت و سرعت بالاتری نسبت به هاست‌های اشتراکی هستند؛ اما به نسبت هاست‌های اختصاصی، منابع و سرعت پایین‌تری دارند. میزبانی از تعداد سایت‌های کمتر در یک سرور، باعث افزایش امنیت سایت‌های میزبانی شده می‌شود و شرکت هاستینگ می‌تواند اقدامات امنیتی و بهینه‌سازی‌های بیشتری را برای این دسته از هاست‌ها اجرا کند.

برای درک بهتر این نوع هاست، همان ساختمان تجاری در مثال قبل را تصور کنید که هر طبقه از آن، یک شرکت یا شعبه‌ای از یک شرکت یا فروشگاه قرار گرفته باشد. به این ترتیب، به طور همزمان به بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری خدمات یا کالاهای موردنیاز خود را دریافت می‌کنند.

مزایای هاست نیمه اختصاصی:

  • سرعت بالاتر نسبت به هاست اشتراکی
  • امنیت مناسب
  • منابع بالاتر
  • مناسب برای سایت‌های متوسط و نسبتا پربازدید
  • ارائه پشتیبانی تخصصی توسط شرکت هاستینگ
  • امکان ارتقا به هاست اختصاصی (در برخی از شرکت‌ها)

معایب هاست نیمه اختصاصی:

  • هزینه بالاتر نسبت به هاست اشتراکی
  • منابع محدودتر نسبت به هاست اختصاصی
  • به دلیل میزبانی چندین سایت روی یک سرور، خطر هک شدن وجود دارد.

هاست اختصاصی

سومین نوع هاست که آشنایی با آن برای راهنمای خرید هاست و دامین مناسب سایت ضروری است؛ هاست اختصاصی است. این نوع هاست، منابع سرور را به طور کامل به یک سایت اختصاص می‌دهد. اگر سایت پربازدیدی داشته باشید و به صورت روزانه، میلیون‌ها نفر از سایت شما بازدید کنند، باید هاست اختصاصی برای سایت خود تهیه کنید. در این نوع هاست، یک سرور با قدرت پردازشی مشخص در اختیار شما قرار می‌گیرد و سایت شما، تنها سایت میزبانی شده در آن سرور خواهد بود. استفاده از این نوع هاست برای سایت‌های بزرگ و پربازدید پیشنهاد می‌شود و هزینه بالایی دارد.

استفاده از هاست اختصاصی، مثل اجاره کامل یک ساختمان بزرگ برای یک شرکت است؛ این شرکت می‌تواند از بخش‌های مختلف این ساختمان به هر شکلی که نیاز دارد، استفاده کند.

مزایای هاست اختصاصی:

  • قدرت پردازشی بالا
  • منابع سخت افزاری بالا و قابل ارتقا (در برخی موارد)
  • مناسب برای سایت‌های بزرگ و پربازدید
  • امکان کنترل و مدیریت کامل سرور
  • امنیت بالا
  • پایداری بالا به دلیل میزبانی از یک سایت

معایب هاست اختصاصی:

  • قیمت بسیار بالا
  • نیاز به دانش تخصصی برای مدیریت هاست
  • پیکربندی و تنظیمات آن برعهده شما است.
  • برای سایت‌های متوسط مناسب نیست.

در ادامه آموزش خرید هاست و دامین، هاست ابری که یکی از جدیدترین انواع هاست است را معرفی می‌کنیم.

هاست ابری

در هاست ابری، به جای استفاده از یک سرور فیزیکی در یک دیتاسنتر، سایت شما روی مجموعه‌ای از سرورهای مجازی که به صورت شبکه‌ای به هم متصل هستند و در نقاط مختلف یک کشور یا جهان پراکنده هستند، میزبانی می‌شود. اصلی‌ترین مزیت این نوع هاست، قیمت مقرون به صرفه نسبت به هاست اختصاصی و امکان تغییر منابع است. به دلیل استفاده از چندین سرور، نگرانی بابت قطعی سرور و مشکلات مشابه در هاست‌های ابری وجود ندارد و استفاده از این نوع فضای میزبانی، یک راه حل قابل اعتماد برای سایت‌های متوسط و پربازدید تلقی می‌شود.

مزایای هاست ابری:

  • مقیاس پذیری بالا
  • قابلیت اطمینان
  • قیمت به‌صرفه نسبت به هاست اختصاصی
  • امنیت بالا
  • دسترسی‌پذیری فوق العاده
  • عملکرد و پایداری بالا

معایب هاست ابری:

  • پشتیبان‌گیری از اطلاعات کمی دشوار و زمان‌بر است.
  • کیفیت هاست خریداری شده به شرکت ارائه دهنده بستگی دارد.
  • استفاده از این نوع هاست، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

آموزش خرید هاست و دامین

نکات مهم در انتخاب هاست برای سایت

حالا به یکی از بخش‌های اصلی آموزش خرید هاست و دامین رسیدیم. برای خرید هاست، باید به ویژگی‌های هاست توجه کنیم. در ادامه، به طور خلاصه به معرفی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

آپ تایم

آپ تایم یا مدت زمان دردسترس بودن هاست، یکی از مهمترین نکات قبل از خرید هاست است. اگر سایت شما برای چند ساعت یا حتی چند دقیقه از دسترس خارج شود، احتمالا صدها یا هزاران بازدید کننده را از دست خواهید داد. این اتفاق بر تجربه کاربری و SEO سایت نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

هرچه درصد Up-Time بالاتر باشد، مدت زمان قطعی و از دسترس خارج شدن آن در طول یک سال کمتر خواهد بود. مقدار ایده‌آل این فاکتور برای یک هاست ایده‌آل در ایران، 99.9% در سال است؛ یعنی هاست شما 52.6 دقیقه در سال از دسترس خارج باشد. البته این مقدار برای هاست‌های اشتراکی، حدود 99 درصد یا حتی کمتر است.

سیستم عامل

بسته به نوع سایتی که قصد پیاده سازی و توسعه آن را دارید، هاست شما باید سیستم عامل خاصی داشته باشد. برای مثال، اگر قصد توسعه سایت با استفاده از زبان پایتون یا PHP و همچنین CMSهایی نظیر وردپرس، جوملا و پرستاشاپ را دارید، باید از هاست لینوکس استفاده کنید. استفاده از هاست ویندوز برای توسعه سایت‌های مبتنی از ASP.Net و زبان C#استفاده می‌شود.

برخی از شرکت‌های هاستینگ برای هرکدام از این CMSها، هاست‌هایی را بهینه و پیکربندی کرده‌اند؛ به این ترتیب می‌توانید بهترین هاست را برای CMS موردنظرتان انتخاب و خریداری کنید.

نکته مهم دیگر، در کنترل پنل مورداستفاده در سیستم عامل‌های مختلف است. در لینوکس، کنترل پنل‌های دایرکت ادمین و CPanel رایج هستند؛ در حالی که هاست‌های ویندوزی از Plesk استفاده می‌کنند.

پهنای باند

دیگر نکته مهم در راهنمای خرید هاست و دامین، پهنای باند هاست است. به زبان ساده، به حجم اطلاعات منتقل شده از سرور به کاربر، پهنای باند گفته می‌شود. برای مثال، اگر یکی از صفحات سایت ما دارای 1 مگابایت حجم باشد و روزانه 100 نفر از آن بازدید کنند، هر روز 100 مگابایت پهنای باند توسط این افراد مصرف می‌شود.

شرکت‌های هاستینگ حرفه‌ای، پهنای باند نامحدود به خریداران خود ارائه می‌دهند؛ با این حال، ممکن است در برخی شرکت‌ها این ویژگی به صورت محدود شده در اختیار شما قرار بگیرد. برای مثال، در هاست موردنظر شما، پهنای باند 80 یا 100 گیگابایت تعیین شده باشد. این مقدار در نگاه اول زیاد به نظر می‌رسد؛ اما با افزایش بازدیدکنندگان سایت، نیاز به پهنای باند بیشتری خواهید داشت.

ظرفیت رم

هرچه ظرفیت Ram هاست موردنظر شما بالاتر باشد، در زمان اجرای اسکریپت‌ها، افزونه‌ها و دستورات مختلف در سایت سرعت و پایداری بیشتری را تجربه خواهید کرد. در صورتی که این ویژگی به اندازه کافی نباشد، کاربران سایت شما با خطای 500 در زمان ورود به سایت شما مواجه می‌شوند و بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد.

مقدار ظرفیت رم برای وبلاگ‌های کوچک، حداقل 2 گیگابایت است؛ این مقدار برای سایت‌های فروشگاهی تقریبا دو برابر خواهد بود. البته هرچه سایت شما سبک‌تر باشد، نیاز به رم کمتری خواهید داشت.

تعداد هسته‌های پردازشی

تعداد هسته‌ها و قدرت پردازشی سایت شما، رابطه مستقیم با ظرفیت رم و پایداری سایت دارد. اگر از افزونه‌ها و اسکریپت‌های متعددی استفاده می‌کنید، باید قدرت پردازشی موردنیاز آنها را تامین کنید. حداقل 2 هسته پردازشی برای سایت‌های کوچک موردنیاز است و کمتر از این مقدار، شما را با محدودیت‌های مختلف روبرو می‌کند.

فضای هاست

فضای هاست، اصلی‌ترین ویژگی هاست‌های مختلف است. این فضا شامل تمام فایل‌های سایت شما می‌شود و تمام اطلاعات شما نظیر دیتابیس، تصاویر، ویدیوها، صفحات مختلف و هرچیزی که مربوط به سایت شما است، درون این فضا ذخیره می‌شود. شما باید بسته به سایتی که مدنظر دارید و مقدار تصاویر و ویدیوهایی که قرار است در سایت قرار دهید، فضای موردنیاز برای هاستتان را تعیین کنید. دقت داشته باشید هیچوقت اجازه ندهید فضای خالی هاست شما کمتر از یک چهارم شود؛ زیرا سرعت سایت به طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

برای سایت‌های مبتنی بر وردپرس، یک هاست 1 گیگابایتی برای راه اندازی یک سایت بسیار ساده کافی است؛ حداقل 5 گیگابایت برای یک فروشگاه اینترنتی و یک سایت عادی کوچک موردنیاز است!

پشتیبان گیری

اطلاعات شما مهم هستند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که شرکت ارائه دهنده هاست، به صورت مرتب از هاست شما پشتیبان گیری می‌کند. معمولا در هاست‌های اشتراکی، پشتیبان گیری به صورت هفتگی خواهد بود؛ در صورتی که هاست‌های دیگر، دارای پشتیبان گیری روزانه هستند. بهتر است خودتان نیز در بازه‌های زمانی مشخص، از سایت خود و دیتابیس آن یک نسخه پشتیبان تهیه و در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته

شرکتی که هاست را از آن خریداری می‌کنید، باید به صورت 24 ساعته به سوالات و نیازهای شما پاسخ دهد. همچنین باید درخواست‌های فنی شما را با حوصله و دقت کافی ررسی و در صورت نیاز، اعمال کند یا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد. مدت زمان ایده‌آل برای پاسخگویی به سوالات کاربران در شرکت‌های هاستینگ، کمتر از 10 دقیقه است؛ با این وجود، در مورادی نظیر قطعی‌های گسترده ممکن است این زمان کمی بیشتر شود.

امنیت

مهمترین ویژگی یک هاست، امنیت آن است. اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید، اطلاعات مشتریان خود را در دیتابیس خود ذخیره می‌کنید، اگر سایت شما خدماتی باشد، اطلاعات کاربری مشتریان خود را ذخیره می‌کنید و در صورتی که سایت آموزشی داشته باشید، باید از ایمیل و رمز عبور کاربران خود حفاظت کنید. یک هاست امن از فایروال (Firewall) و پیکربندی‌های امنیتی پیشرفته استفاده می‌کند. حتما هاست خود را از سایت‌های معتبر تهیه کنید تا از این بابت، مشکلی برای شما پیش نیاید. همچنین اگر سایت مهمی دارید، بهتر است از هاست اختصاصی یا نیمه اختصاصی استفاده کنید.

گواهی SSL

گواهی SSL یک لایه امنیتی رمزگذاری شده به سایت شما اضافه می‌کند. معمولا شرکت‌های هاستینگ، این گواهی را به صورت رایگان به شما ارائه می‌دهند؛ البته در مواردی از شما مبلغی درخواست می‌شود که معمولا مقدار ناچیزی است. حتما این گواهی را برای هاست و سایت خود فعال کنید تا از اطلاعات حساب و اطلاعات بانکی کاربران خود محافظت کنید.

آموزش خرید هاست و دامین

انواع دامین کدام است؟

به دومین بخش آموزش خرید هاست و دامین رسیدیم.

دامین‌ها براساس پسوند خود دسته بندی می‌شوند. همانطور که در بخش دامین چیست نیز توضیح دادیم، سه نوع اصلی از دامین‌ها وجود دارند. در ادامه، به معرفی انواع دامین و برخی از مهمترین پسوندهای آنها می‌پردازیم.

پسوندهای ملی

دامین‌های ملی، معمولا مخفف دو تا از حروف نام یک کشور هستند. استفاده از این دامین‌ها در کشورهای مختلف رایج است و بهتر است این نوع دامین را با توجه به جامعه هدف خود انتخاب کنید. در ایران، پسوند .ir متداول‌ترین نوع دامین است که با هزینه اندکی قابل تهیه است. پسوندهای خاصی نیز برای .ir دردسترس هستند که نیاز به مجوزهای خاصی برای استفاده از آنها دارید؛ برای مثال .gov.ir یا .ac.ir که به ترتیب رای سایت‌های دولی و موسسات آموزشی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

دقت داشته باشید برای خرید دامین .ir باید در سایت ایرنیک ثبت نام کنید.

پسوندهای بین المللی

این نوع پسوند، قابل استفاده در تمام دنیا هستند و محدودیت جغرافیایی ندارند. شما باید بسته به نوع فعالیت خود، از این نوع دامنه استفاده کنید. برخی از متداول‌ترین دامین‌های بین المللی را در زیر می‌بینید.

  • .com
  • .net
  • .org
  • .co
  • .gov

پسوندهای ویژه

این نوع پسوند به صورت تخصصی به حیطه فعالیت سایت شما مربوط هستند. هدف اصلی از ساخت این دامین‌ها، این بود که بسیاری از نام‌ها و دامنه‌ها در پسوندهای بین المللی رزور شده بودند و افراد مختلف به آنها نیاز داشتند. در لیست زیر، برخی از پسوندهای ویژه به همراه کاربرد آنها آورده شده است:

  • .shop برای فروشگاه‌های اینترنتی
  • .academy برای سایت‌های آموزشی
  • .biz برای سایت‌های تجاری و بیزینس‌ها
  • .io برای سایت‌های نویسندگی آزاد نظیر ویرگول
  • .mobi برای سایت‌های مربوط به تلفن همراه
  • .top برای سایت‌هایی که می‌خواهند در یک زمینه خاص بهترین باشند
  • .car برای سایت‌های مربوط به خودرو
  • .edu برای سایت‌های دانشگاهی و موسسات آموزشی معتبر
  • .company برای سایت‌های شرکتی
  • .chat برای پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های چت
  • .agency برای آژانس‌های تبلیغاتی
  • .travel برای سایت‌های گردشگری و مسافرتی

راهنمای انتخاب دامین مناسب

دامنه موردنظرتان را با توجه به فعالیت سایت خود انتخاب کنید. در صورتی که دامنه مدنظر شما با پسوندهای .com و .ir گرفته شده بود، می‌توانید به دامنه‌های ویژه مراجعه کنید. توجه داشته باشید نمی‌توانید دامنه خود را تغییر دهید؛ مگر اینکه یک دامنه جدید خریداری کنید و سایت خود را به آن منتقل کنید که با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود.

بهتر است کلمه کلیدی اصلی سایت شما یا نام برندتان در دامنه وجود داشته باشد. همچنین حدالامکان از خط تیره و اعداد در دامنه خود استفاده نکنید.

سعی کنید نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که به راحتی در ذهن مخاطب حک شود و بتواند به سادگی آن را به یاد بیاورد. همچنین نام دامنه‌تان را مشابه سایت‌های بزرگ و بسیار مشهور انتخاب نکنید؛ زیرا علاوه بر دیده شدن کمتر، ممکن است مشکلات حقوقی نیز برای شما به همراه داشته باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد به ساده‌ترین شکل ممکن، نحوه خرید هاست و دامین برای سایت را توضیح دهیم و نکات مهم در این مورد را شرح دهیم. حتما در زمان خرید هاست و دامین برای سایت، به نکات گفته شده توجه کنید. همچنین سعی کنید هاست و دامین خود را از شرکت‌های معتبر خریداری کنید.

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است

آموزش پایتون