بازار کار پایتون – چشم اندازی از حال تا آینده

زهرا سپنج پور
1402/08/27
225
بازار کار پایتون – چشم اندازی از حال تا آینده

میدونیم که یکی از بزرگترین دغدغه های شما برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی، بازار کار اون هست. حالا که دوست دارید در مورد بازار کار پایتون اطلاعات بیشتری بگیرید ما هم بی مقدمه و حاشیه یه راست میبریمتون سر اصل مطلب و به شما میگیم که قراره در این مقاله چه دیتایی دریافت کنید و چه موضوعاتی رو باهم بررسی خواهیم کرد.

  1. دلایل محبوبیت و پیشرفت زبان پایتون
  2. موقعیت های شغلی در بازار کار پایتون
  3. درآمدزایی در بازار کار پایتون! چطور و چقدر ؟!
  4. تاثیر ظهور یادگیری ماشین و علوم داده بر بازار کار پایتون
  5. تحول بازار کار پایتون با اینترنت اشیاء ( IoT )
  6. نقش دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک در بازار کار پایتون
  7. آینده بازار کار پایتون و سهم اون از آینده

دلایل محبوبیت و پیشرفت زبان پایتون

بازار کار پایتون

جواب این سوال خودش به تنهایی یک مقاله جداگانه نیاز داره تا به همه دلایل رشد جمعیت توسعه دهنده ها و به دنبال اون دایره تکنولوژی پایتون بپردازیم، اما به طور خلاصه و قطعی میشه گفت که آسون تر بودن یادگیری نسبت به زبان های مشابه، قدرت و ظرفیت بالا و همینطور کاربردهای بی نظیری که این زبان به مرور پیدا کرده از دلایل اصلی این اتفاق میتونن.

همزمان با این شرایط، گسترش جامعه توسعه دهنده ها در سراسر دنیا از طریق اینترنت و شبکه های تخصصی ارتباطی در تسریع روند توسعه پایتون و تقویت بازار کار اون نقش زیادی داشت. استفاده گسترده از پایتون در زمینه های مختلف مثل توسعه وب، داده کاوی، هوش مصنوعی، مهندسی نرم افزار، علوم داده و … ، باعث شده تا جذابیت این زبان در بین شرکت ها و افراد روز به روز بیشتر بشه و نتیجه اون چیزی نخواهد بود جز افزایش تقاضای بازار کار برای متخصصان پایتون!

موقعیت های شغلی در بازار کار پایتون

موقعیت های شغلی بازار کار پایتون

موقعیت های شغلی مرتبط با پایتون به دلیل گستردگی و قدرت بی حد و مرز این زبان تنوع خیلی زیادی دارن. از توسعه وب و نرم افزار گرفته تا علوم داده و هوش مصنوعی، پایتون حرف زیادی برای گفتن داره و تقریبا زمینه ای وجود نداره که این مار خوش خط و خال در اونجا لونه نساخته باشه!

در ادامه یه لیست خلاصه و شگفت انگیز 15 تایی از مهمترین تخصص ها یا شغل های مرتبط با پایتون رو براتون آوردیم تا با بازار کار پایتون بهتر آشنا بشید و بدونید در چه دنیایی قراره قدم بردارید.

1 – توسعه وب (Web Development)

استفاده از فریمورک های پایتون مثل Django و Flask برای توسعه وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها.

2 – علوم داده (Data Science)

استفاده از کتابخانه های پایتونی مانند Pandas،NumPy و SciPy برای تحلیل داده ها و ایجاد مدل های پیش بینی و الگویابی

3 – هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (AI & Machine Learning)

استفاده از کتابخانه هایی مانند TensorFlow و Keras برای پیاده سازی الگوریتم های یادگیری ماشین و شبکه های عصبی.

4 – توسعه دهنده بازی های رایانه ای (Game Development)

استفاده از پایتون به همراه Pygame برای توسعه بازی های رایانه ای ساده تا پیچیده.

5 – توسعه نرم افزار ویندوز، لینوکس و مک (Software Development)

توسعه نرم افزارهای دسکتاپ و کاربردی های مختلف برای سیستم عامل های مختلف با پایتون

6 – تحلیل مالی و مالیاتی (Financial Analysis & Taxation)

تجزیه و تحلیل داده های مالی و اجرای محاسبات مالیاتی پیچیده به خاطر قدرت استثنائی این زبان محاسبات عددی

7 – امنیت سایبری (Cybersecurity)

استفاده از پایتون برای ایجاد ابزارها و اسکریپت هایی جهت تست نفوذ و مدیریت امنیت شبکه ها.

8 – توسعه اینترنت اشیاء (IoT Development)

توسعه برنامه ها و ابزارهای مرتبط با اینترنت اشیاء با پایتون و فریم ورک های اختصاصی اون

9 – توسعه برنامه های اندروید (Android Development)

استفاده از کتابخانه هایی مانند Kivy برای توسعه برنامه های اندروید با پایتون.

10 – تحلیل تصویر و پردازش تصویر (Image Processing & Analysis)

استفاده از کتابخانه های مثل OpenCV به همراه پایتون برای تحلیل و پردازش تصاویر.

11 – توسعه اپلیکیشن های iOS (iOS Development)

استفاده از فریمورک های Kivy یا PyObjC برای توسعه اپلیکیشن های iOS با استفاده از پایتون.

12 – تجارت الکترونیک (E-commerce)

استفاده از پایتون برای توسعه و ادغام فناوری های مختلف در صنعت تجارت الکترونیک و سیستم های مدیریت محتوا (CMS)

13 – آنالیز متون (Text Analysis)

استفاده از پایتون برای پردازش و تحلیل متون، اخبار، نظرات کاربران و اطلاعات متنی بزرگ برای اهداف خاص تجاری و غیر تجاری

14 – بلاک چین و فناوری مالی (Blockchain & FinTech)

استفاده از پایتون در توسعه برنامه ها و ابزارهای مرتبط با بلاک چین و فناوری های مالی

15 – آموزش الکترونیکی (E-learning)

استفاده از پایتون برای توسعه سیستم های آموزشی الکترونیکی، وبسایت های آموزشی و ابزارهای آموزشی تعاملی یا محاوره ای

درآمدزایی در بازار کار پایتون! چطور و چقدر ؟!

بازار کار پایتون

شرکت های مختلف از استارتاپ ها گرفته تا شرکت های بزرگ فناوری یا صنعتی، برنامه نویسان پایتون رو جذب میکنن و همین باعث شده جایگاه شغلی مرتبط با پایتون هم از لحاظ تعدادی و هم تنوع در حد خیلی بالایی قرار بگیره. در واقع افزایش تقاضا برای برنامه نویسان پایتون باعث افزایش رقابت بین شرکت ها برای جلب این استعدادها و در نتیجه افزایش حقوق های پیشنهادی شده و همین مسئله یکی از عوامل جذاب شدن بازار کار پایتون در دنیای امروز شده.

در ادامه خیلی ساده و خلاصه مهمترین حالت هایی که میتونید با پایتون کسب درآمد کنید رو براتون لیست می کنیم :

  • استخدام

طبیعتا استخدام در شرکت های بزرگ به عنوان برنامه نویس پایتون در حوزه های مختلف میتونه یک گزینه ایده آل باشه چون حاشیه امن بالاتری نسبت به بقیه حالت خواهید داشت.

  • پروژه ای

مشارکت در پروژه مختلف به عنوان یکی اعضای تیم توسعه دهنده یکی از حالت های رایج برای کسب درامد در بازار کار پایتون هست. در این حالت به نسبت نوع و بزرگی پروژه و زمانی که از شما خواهد گرفت دستمزد خیلی خوبی دریافت می کنید.

  • دورکاری

بازار کار پایتون اونقدر انعطاف پذیر و متنوع هست که در حالت دورکاری هم میتونید به عنوان فریلنسر همکاری کنید و هم استخدام بشید و از راه دور با ابزارهای ارتباطی تیمی که وجود داره، در روند توسعه پروژه ها نقش خودتون رو انجام بدید.

  • تدریس

برای افرادی که به تسلط کامل میرسن و از تجربه و فن بیان خوبی برخوردار باشن، برگزاری آموزش های مختلف حضوری و غیرحضوری پایتون یک درآمد عالی و کم دردسر به همراه خواهد داشت و حتی میتونه در کنار گزینه های دیگه به صورت همزمان اتفاق بیفته.

میزان درآمد متخصص پایتون در ایران و جهان

بازار کار پایتون

ایران

طبق داده های موجود در وب سایت های مرجع کاریابی ایران، حقوق یا دستمزد بسته به نوع و بزرگی پروژه و همینطور میزان تخصص فرد، بین 15 تا 60 میلیون تومان و بیشتر تعیین شده که نسبت به اکثر زبان های برنامه نویسی بیشتر هست و جزو تخصص های تاپ در حوزه تکنولوژی محسوب میشه. وقتی این اتفاق برای یک رشته یا تخصص میفته، طبیعتا نشان دهنده پیشرفت اون حوزه و افزایش تقاضای بازار کار برای نیروی متخصص اون هست. بنابراین ناگفته پیداست که پایتون از لحاظ درآمدی و کلاس شغلی جزو بهترین انتخاب های شما میتونه باشه.

اموزش پایتون

جهان

درآمد متخصصان پایتون در حوزه های مختلف و در کشورهای مختلف متفاوت است و تحت تأثیر عواملی مانند سابقه کار، میزان تخصص، موقعیت جغرافیایی و تقاضای بازار قرار میگیره. اینجا یه مقایسه نمونه از میانگین حقوق پرداختی به متخصصان در بعضی از تخصص های کلیدی پایتون براتون انجام دادیم که در جدول زیر می بینید ( مبالغ سالانه هست)

حوزه فعالیت توسعه وب و نرم افزار علوم داده و هوش مصنوعی امنیت سایبری بیوانفورماتیک
آمریکا 100 تا 150 هزار دلار 120 تا 180 هزار دلار 100 تا 160 هزار دلار 90 تا 150 هزار دلار
اروپا 50 تا 80 هزار یورو 60 تا 100 هزار یورو 50 تا 90 هزار یورو 50 تا 80 هزار دلار

البته این اعداد متغیر هستن و ممکنه با توجه به شرایط مختلف اقتصادی و بازار کاری هر کشور تغییر کنن. به علاوه، عواملی که در ادامه بهتون معرفی میکنیم هم در تعیین مبلغ نهایی موثر هستن.

عوامل موثر بر جایگاه شغلی و میزان حقوق

بازار کار پایتون

طبیعتا میزان حقوق و دستمزد یک متخصص پایتون تحت تأثیر عوامل متعددی قرار داره که از جمله اونها میتونیم به چند مورد زیر اشاره کنیم :

  • چقدر سابقه دارید؟

سابقه و میزان تجربه یک متخصص در هر رشته همیشه جزو عوامل اصلی تعیین کنده میزان حقوق بوده و هست و بازار کار پایتون هم از این قاعده مستثنی نیست و معمولاً با گذشت زمان و افزایش تجربه، حقوق متخصصان هم به همون نسبت بیشتر میشه.

  • کدوم کشور یا شهر زندگی می کنید یا قراره زندگی کنید؟

خوبه بدونید که در شهرها و کشورهای با هزینه زندگی بالا، معمولاً حقوق بیشتری پرداخت میشه. بنابراین چه در حالت استخدام و چه دورکاری، اگر در شهرهای بزرگ پروژه بگیرید و با اونها همکاری کنید، قطعا سطح درآمد شما بیشتر از حالتی خواهد بود که در یه شهر کوچیک کار کنید.

  • چقدر مهارت و تسلط دارید؟

تسلط بر مهارت های خاص و تخصص های فنی میتونه نقش خیلی زیادی در تعیین دستمزد شما باشه. مثلا اگر شما به فریم ورک ها و کتابخانه های اصلی پایتون مسلط باشید، حتی با سابقه کار کمتر ممکنه حقوق بیشتری از یک توسعه دهنده پایتون عادی با 10 سال سابقه کار بگیرید. از طرفی نوع تخصص هم ملاک هست و متخصصانی که در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی، علوم داده، امنیت سایبری یا توسعه وب تخصص دارن ممکنه حقوق بیشتری نسبت به بقیه پایتون کارها بگیرن.

  • با چه شرکتی همکاری میکنید؟

میزان حقوق با اعتبار و بزرگی شرکتی که با اون همکاری کنید، رابطه مستقیمی داره. برای مثال، حقوق در شرکت های فناوری اطلاعات یا استارتاپ های مدرن، ممکنه با شرکت های صنعتی یا مالی متفاوت باشه. پس انتخاب یک آشیانه هوشمندانه در بازار کار پایتون میتونه شمارو به خواسته های مالی تون نزدیک تر کنه…

  • چه مدرک دانشگاهی دارید و چه دوره های تخصصی در زمینه پایتون گذروندید؟

در بعضی مواقع رشته دانشگاهی، سطح تحصیلات و دوره های پاس شده توسط شما، میتونن بین شما و رقباتون برای تصدی یک جایگاه شغلی تمایز ایجاد کرده و چند قدم جلوتر از اونها قرار بگیرید. اما این موضوع همیشه قطعی نیست و خلاف اون در بازار کار پایتون فعلی به تعداد زیاد وجود داره چون مهمترین چیز در برنامه نویسی میزان تسلط فنی هست و باقی موارد در اولویت های بعدی قرار میگیرن.

تاثیر ظهور یادگیری ماشین و علوم داده بر بازار کار پایتون

بازار کار پایتون

تأثیر فناوری های جانبی مثل Machine Learning (یادگیری ماشین) و Data Science (علوم داده) بر بازار کار پایتون کاملا محسوس بوده و در این حوزه ها به عنوان یکی از زبان های برنامه نویسی اصلی مورد استفاده قرار گرفته. اساسا میشه گفت که یکی از عوامل پیشرفت این حوزه های دانش همین زبان قدرتمند پایتون هست.

در واقع پایتون با بهره گیری از کتابخانه های موفقی مثل TensorFlow، PyTorch، scikit-learn و NumPy به عنوان زبان اصلی برای توسعه مدل های یادگیری ماشینی و انجام تحلیل های علم داده محسوب میشه

به عنوان یک مثال دیگه، شاید براتون جالب باشه که این تخصص پایتونی با پیاده سازی الگوریتم های هوش مصنوعی در علوم پزشکی، برای تحقیقات و آزمایشات پزشکی، پیش‌بینی وضعیت سلامتی، تصویربرداری پزشکی و تشخیص انواع بیماری و عوارض استفاده میشه.

اموزش پایتون

این تحولات روند توسعه پروژه های هوش مصنوعی از طراحی و آموزش تا استفاده و کمک به حوزه های مختلف از پزشکی تا بانکداری و بازار سرمایه رو به وسیله پایتون شتاب داده و همه این حوزه ها از علم داده و یادگیری ماشین برای بهبود فرآیندها و تصمیم گیری های دقیق تر، از پایتون کمک میگیرن. همین مسئله تونسته تخصص ها و جایگاه های شغلی جدیدی در سراسر دنیا برای بازار کار پایتون ایجاد کنه.

تحول بازار کار پایتون با اینترنت اشیاء ( IoT )

بازار کار پایتون

تأثیر وجود پایتون در حوزه اینترنت اشیاء (IoT) و توسعه برنامه های مرتبط با اون به دلیل ویژگی ها و کاربردهای خاصی که این زبان برنامه نویسی داره به شدت محسوس بوده و هست. همونطور که میدونید این حوزه از طریق ارتباط بین اشیاء فیزیکی (مثل وسایل خانه) و دنیای دیجیتال، امکان اتصال و کنترل اشیاء مختلف رو به صورت هوشمند و از راه دور فراهم میکنه.

پایتون با داشتن سینتکس ساده تر و قابل فهم تر نسبت به خیلی از زبان های دیگه، برای توسعه برنامه ها IoT  کاملا مناسب هست و پیچیدگی کمتری داره.

این زبان به برنامه نویسان اجازه میده با استفاده از کتابخانه ها و ابزارهای مخصوص، ارتباط و واکنش های سریعی بین اشیاء از طریق اینترنت برقرار کنن که احتمالا نمونه این موارد در زندگی خودتون یا دیگران دیدید.

اگر بخوایم کمی وارد بحث فنی بشیم، پایتون با استفاده از از Raspberry Pi تا Arduino و سایر میکروکنترلرها، امکان کنترل و ارتباط با سخت افزارهای مختلف رو فراهم میکنه و باتوجه به کارایی فوق العاده ای که تا الان از خودش نشون داده، شرکت های فعال در این حوزه هم به صف متقاضیان متخصصان پایتون اضافه شدن تا افرادی مثل شمارو در بازار کار پایتون شناسایی و به هر قیمتی جذب کنن.

نقش دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک در بازار کار پایتون

بازار کار پایتون

یکی از مواردی که باید خیلی خوب در مورد بازار کار پایتون بدونید همین موضوع هست. اگر به نوعی در زمینه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال فعالیت داشتید، علاوه بر امکان توسعه وب و اپلیکیشن به وسیله پایتون، احتمالا با ابزارهای مختلفی که برای کسب و کارها نوشته شده تا با جمع آوری و تحلیل داده های مشتریان، تصمیمات دقیق تری برای افزایش فروش و موفقیت کمپین های خودشون بگیرن هم آشنا هستید.

خوبه بدونید که اکثر این ابزارها از جنس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستن که با زبان پایتون توسعه داده شدن و در حال حاضر این اتفاق به حدی در بین شرکت های بزرگ تجاری فراگیر شده که به یکی از اجزای مهم سیستم بازاریابی و فروش تبدیل شده و نقش خیلی زیادی در موفقیت اونها داشته و خواهد داشت.

اموزش پایتون

پایتون به عنوان یک ابزار قوی در علوم داده، برای تحلیل داده های مشتریان و الگوریتم های پیشنهاد دهی استفاده میشه (مثل کالایی که اسنپ مارکت در حالت های مختلف بهتون پیشنهاد میده). این اطلاعات میتونن برای بهبود تجربه مشتریان، بهبود استراتژی های بازاریابی و تصمیم گیری های استراتژیک تجاری حکم الماس رو داشته باشن.

از طرف دیگه پایتون در توسعه ابزارها و اسکریپت هایی که در اتوماسیون فرآیندهای بازاریابی از جمله ارسال ایمیل ها، مدیریت ربات های اجتماعی و تحلیل داده های بازاریابی کاربرد هم نقش اول رو بازی میکنه. بنابراین کسب و کارهای مختلف برای رسیدن به اهداف تجاری مدنظرشون، شبانه روزی در حال توسعه این سیستم های مبتنی بر پایتون هستن که این مسئله یه خبر خوب برای شما پایتونی ها محسوب میشه.

آینده بازار کار پایتون و سهم اون از آینده

بازار کار پایتون

آینده بازار کار پایتون به دلیل گستردگی و کاربردهای متعدد، کاملا روشن و تضمین شده ست. این زبان برنامه نویسی به دلایلی که قبلا اشاره شد خیلی زود به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده و پیش بینی میشه در آینده هم سهم عمده ای از بازار تکنولوژی رو در اختیار خودش داشته باشه. در این صورت متخصصان پایتون هم در این بازار کار جذاب حق انتخاب های بیشتری خواهند داشت و کمی راحت تر از دیگران مسیر موفقیت مالی خودشون رو طی خواهند کرد.

واقعیت اینه که هر روزه کاربردهای جدیدی برای این مار دوست داشتنی پیدا میشه و به عنوان یک زبان چندمنظوره مثل یک تار عنکبوت بی نهایت در حال نفوذ به همه حوزه هاست. اگه بخوایم کمی مبالغه کنیم باید گفت هر تکنولوژی جدیدی میاد یا از پایتون استفاده کرده که به اینجا رسیده یا در ادامه مجبور به استفاده از اون خواهد شد.

نکته جالب در مورد برنامه نویسان پایتون اینه که برخلاف اکثر زبانهای دیگه یه جورایی آچار فرانسه میشن. یعنی چی ؟!

یعنی اینکه تو هر تخصصی از پایتون که هستن، با کمی مطالعه و تمرین به راحتی میتونن حوزه کاری خودشون رو عوض کنن و به این ترتیب تنوع شغلی زیادی خواهند داشت.

از آینده بازار کار پایتون گفتیم و حیف هست که به این موضوع اشاره نکنیم تا الان چه برندهای بزرگی از این زبان برنامه نویسی برای توسعه وب سایت یا اپلیکیشن خودشون استفاده کردن. این موضوع میتونه صحبت هایی که در طی این مقاله از پایتون شد رو تایید کنه و به شما کمک کنه شناخت خیلی بیشتری از قدرت و انعطاف پایتون پیدا کنید. این شما و این هم پروژه هایی که از پایتون در توسعه اونها استفاده شده ( حتما میدونید که بعضیاشون چند میلیارد کاربر دارن!).

بازار کار پایتون

  • Instagram

مشهورترین شبکه اجتماعی جهان از پایتون برای توسعه بخش های مختلفش مثل تحلیل داده، مدیریت سرورها و توسعه وب سایت استفاده کرده

  • Spotify

معروفترین سرویس پخش موسیقی جهان هم از پایتون برای توسعه وب سایت و همچنین توسعه برنامه های مبتنی بر API  استفاده میکنه

  • Dropbox

سرویس ذخیره سازی ابری Dropbox از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود برای توسعه سیستم های داخلی خودش استفاده کرده

  • Quora

سرویس پرسش و پاسخ Quora پایتون رو برای توسعه و مدیریت پلتفرم خودش به کار برده

  • YouTube

اپلیکیشن و وب سایت محبوب ویدیویی YouTube گوگل از پایتون برای توسعه برنامه و بعضی از سیستم های داخلی خودش استفاده کرده

  • Pinterest

اپلیکیشن جذاب Pinterest از پایتون به عنوان یکی از زبان های برنامه نویسی اصلی خود برای توسعه استفاده کرده

  • Netflix

بزرگترین VOD جهان (همکار فیلیمو) از پایتون برای توسعه و مدیریت برخی از سیستم های داخلی و همچنین تحلیل داده ها استفاده میکنه

  • Facebook

شبکه اجتماعی میلیاردی Facebook هم از پایتون برای بخش هایی از زیرساخت و تحلیل داده ها استفاده میکنه ( مثلا برای آنالیز رفتار کاربران و مسائل مربوط به تبلیغات)

  • Google

گوگل هم از پایتون برای توسعه بخش های مختلف خودش و تحلیل داده ها از پایتون کمک گرفته

  • WhatsApp

اپلیکیشن محبوب ایرانی ها پیام رسان WhatsApp هم همچنان از پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی استفاده میکنه.

از کجا می‌تونم یادگیری پایتون رو شروع کنم؟

آینده شغلی و بازار کار پایتون به عنوان یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب و چندمنظوره، با توجه به رشد استفاده و روند توسعه ی اون، کاملا امیدوارکننده به نظر میاد و افرادی که از الان به فکر پایتونی شدن هستن و با گذروندن آموزش‌های استاندارد و اصولی مثل دوره آموزش پایتون رایگان سبزلرن به درجه تخصص و تسلط کامل برسن، قطعا سهم بزرگی از آینده خواهند داشت و اتفاقات بزرگی رو برای دنیای تکنولوژی رقم خواهند همونطور که پایتونی های قبلی معجزه های زیادی تا به امروز خلق کردن…

اموزش پایتون

نظرات
ثبت نظر جدید
sinahatefi | کاربر
1402/08/30

عالی و جامع بود👌

آموزش پایتون