50 درصد تخفیف تابستانه سبزلرن رو از دست نده از دستش نمیدم!
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز

API چیست؟ 6 مزیت مهم api

محمد رحمانیان
1403/03/25
240
API چیست؟ 6 مزیت مهم api

api چیست؟ api یکی از این مفاهیم است که اهمیت زیادی در برنامه نویسی دارد و هر توسعه دهنده، باید بتواند از آنها در جای مناسب استفاده کند. APIها به قدری کاربردی و مهم هستند که برخی از بزرگترین کسب و کارها در جهان، در ابتدا تنها از تعدادی API تشکیل شده بودند! API چیست؟ چه کاربردهایی در زندگی روزمره دارد؟ انواع API کدام است؟ نحوه کار و مزایا ای پی آی، از مباحث مهمی هستند که در این مطلب از وبسایت سبزلرن، توضیح داده می‌شوند.

API چیست؟ به زبان ساده

API یا رابط برنامه نویسی اپلیکیشن را می‌توان به عنوان یک پل درنظر گرفت که در هر طرف از آن، یک نرم افزار یا سرویس قرار گرفته است. با استفاده از API می‌توانیم بین دو نرم افزار یا سرویس ارتباط برقرار کرده و در یکی، از امکانات دیگری استفاده کنیم.

برای تعریف دقیق و تخصصی‌تر API، می‌توانیم بگوییم مجموعه‌ای از دستورات، پروتکل‌ها و روال‌ها در برنامه نویسی هستند که امکان برقراری ارتباط و تعامل دو جزء از نرم افزار با یکدیگر را فراهم می‌کند؛ به طوری که بتوان از امکانات یکی از نرم افزارها در دیگری استفاده کرد. به این ترتیب، می‌توان بین فناوری‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و با ادغام آنها، تجربه کاربران از استفاده از محصول موردنظر را بهبود بخشید.

چند کاربرد API در زندگی روزمره

برای اینکه بهتر درک کنیم API چیست و چرا از آن استفاده می‌شود، از تعدادی مثال استفاده کرده‌ایم.

تصور کنید قصد سفارش یک کالا از یک فروشگاه اینترنت را دارید. شما باید محصول موردنظرتان را به سبد خرید اضافه کنید، هزینه آن را پرداخت کرده و بعد از دریافت کد مرسوله، منتظر ارسال آن باشید! در اینجا، حداقل از 2 API استفاده شده:

  1.  API بانکی که شما را مستقیما به درگاه پرداخت بانک منتقل می‌کند و بعد از تایید پرداخت، سفارش شما را در سایت ثبت می‌کند.
  2.  API شرکت پست که یک کد رهگیری برای رهگیری و اطلاع از وضعیت ارسال مرسوله، به سفارش شما اختصاص می‌دهد.

اما مثال دیگر در این زمینه، استفاده از چت آنلاین در سایت‌های خدماتی یا آموزشی است. در این سایت‌ها می‌توانید سوال خود را به صورت آنلاین و در همان صفحه از پشتیبان سایت بپرسید. معمولا قبل از پرسیدن سوال، از شما شماره تلفن واتساپ یا آی‌دی تلگرام خواسته می‌شود؛ در نتیجه در این سایت از API این دو پیام‌رسان استفاده شده است. این دو مثال، متداول‌ترین روش‌های استفاده از ای پی آی هستند؛ اما یک سوال مطرح می‌شود: API مخفف چیست؟

api مخفف چیست

کلمه API مخفف چیست؟

کلمه API مخفف عبارت Application Programming Interface است که همانطور که گفته شد، معادل فارسی آن «رابط برنامه نویسی اپلیکیشن» یا «رابط برنامه نویسی کاربردی» است. در اینجا، حرف A به معنای اپلیکیشن، ممکن است اشاره به کل یک برنامه داشته باشد و یا تنها به بخشی از آن اشاره کند. این موضوع، به مالک آن برنامه مربوط است که یک API برای دسترسی به کل سرویس‌های برنامه خود را ارائه دهد یا اینکه تنها بخشی از آن را از این طریق در اختیار سایر توسعه دهندگان قرار دهد.

انواع API در برنامه نویسی

در برنامه نویسی، APIها یا براساس سطح دسترسی طبقه بندی می‌شوند و یا براساس نوع استفاده! در ادامه، انواع API و توضیحاتی درباره هرکدام از آنها ارائه شده است.

انواع ای پی آی براساس سطح دسترسی

اگر بخواهیم معیار دسته بندی APIها را سطح دسترسی که ارائه می‌دهند، قرار دهیم، به 4 دسته می‌رسم:

  • API خصوصی یا Private API
  • API عمومی یا Public API
  • API شراکتی یا Partner API
  • API ترکیبی یا Composite API

API خصوصی چیست؟

در مواردی، ممکن است یک شرکت برای بخش‌های داخلی خود، اقدام به توسعه API داخلی کند. برای مثال، ممکن است اطلاعات مربوط به اطلاعات کارمندان، حقوق، شماره حساب و… از منابع انسانی یک شرکت به بخش مالی منتقل شود. این کار با استفاده از یک ای پی آی خصوصی یا Private API انجام می‌شود و دسترسی به این API به دلیل اعمال پروتکل‌های امنیتی نظیر احراز هویت و کلمه عبور، برای افرادی که خارج از این شرکت هستند، ممکن نیست.

API عمومی چیست؟

اما APIهای عمومی، کاملا برعکس نوع خصوصی آن هستند و امکان استفاده از آنها برای عموم افراد وجود دارد. البته بسته به سیاست‌های شرکت ارائه دهنده، ممکن است برای استفاده از آنها نیاز به دریافت مجوز یا پرداخت هزینه داشته باشید. نمونه بارز این نوع API، دسترسی به گوگل مپ برای کسب و کارها است.

API شراکتی چیست؟

این نوع از API برای استفاده عمومی طراحی نشده‌اند؛ اما ممکن است یک شرکت یا کسب و کار، آن را با هدف همکاری و ارائه خدمات به برخی شرکت‌های خاص ایجاد کرده باشد. این نوع ای پی آی با اهداف مشخص به شرکت‌های خواهان آن ارائه می‌شوند و توسط برخی کسب و کارها برای ارائه به برخی کسب و کارهای دیگر ارائه می‌شوند.

API ترکیبی چیست؟

این نوع API ترکیبی از APIهای مختلف هستند و ممکن است با اهداف مختلفی توسعه پیدا کنند. برای مثال، ممکن است از طریق یک نرم افزار بتوانید هم آب و هوا را مشاهده کنید، هم مسیریابی کنید و هم خدمات بانکی دریافت کنید؛ این نرم افزار به جای استفاده از سه API عمومی عادی، از یک API ترکیبی استفاده می‌کند که همزمان چند سرویس مختلف را ارائه می‌دهد.

انواع API براساس نوع استفاده

اما اگر بخواهیم نوع استفاده از APIها را به عنوان معیار اصلی برای دسته بندی API درنظر بگیریم، می‌توانیم چندین دسته از آنها را پیدا کنیم. در زیر، برخی از مهمترین آنها آورده شده و برای جلوگیری از طولانی شدن این مطلب، آنها را به صورت خلاصه در لیست زیر معرفی کرده‌ایم.

  • ای پی آی سیستم عامل یا OS API
  • ای پی آی وب یا Web API
  • ای پی آی از راه دور یا Remote API
  • ای پی آی برنامه یا Program API
  • ای پی آی سرور یا Server API
  • ای پی آی پایگاه داده یا Database API

api چگونه کار میکند

تفاوت API و وب‌سرویس چیست؟

در بسیاری از موارد، مشاهده می‌شود که افراد مختلف، از API با نام وب‌سرویس یاد می‌کنند؛ اما Web Service تفاوت‌هایی با API دارد که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

وب‌سرویس به زبان ساده، به این شکل تعریف می‌شود:

منظور از وب‌سرویس، برنامه‌ها (Client) و ارائه دهندگانی (Servers) است که با استفاده از پروتکل HTTP و در بستر وب با یکدیگر در ارتباط هستند.

اما در تعریف کامل‌تر، می‌توان گفت وب‌سرویس مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و استانداردها برای انتقال اطلاعات بین چند برنامه مبتنی بر وب است که بدون توجه به زبان برنامه نویسی مورداستفاده در توسعه برنامه‌ها، آنها را به یکدیگر متصل می‌کند.

در آخر، در پاسخ به سوال تفاوت وب‌سرویس و API چیست؟ می‌توان گفت وب‌سرویس نوعی API مبتنی بر وب است که بین دو یا چند برنامه تحت وب و با استفاده از پروتکل HTTP قابل استفاده است؛ در حالی که API مفهوم جامع‌تر و بزرگتری از وب‌سرویس محسوب می‌شود.

همچنین بخوانید: لینوکس چیست؟

API چطور کار می‌کند؟

به زبان ساده، APIها دارای یک سری بخش‌های پایانی هستند که از طریق آنها، می‌توان به سرویس‌ها، داده‌ها و کلا عملکرد آنها دسترسی داشت. این بخش‌ها یا نقاط پایانی، توسط توسعه دهندگان API تعیین و توسعه داده می‌شوند و بسته به سطح دسترسی و اطلاعاتی که از این طریق دردسترس است، می‌توان از این نقاط استفاده کرد. هرکدام از این نقاط پایانی، به عنوان نقطه شروع در سرویس یا برنامه‌های که این API را مورداستفاده قرار داده، عمل می‌کنند.

هر API بسته به دسترسی‌های تعریف شده توسط توسعه دهندگان، مقادیر خاصی را دریافت و ارسال می‌کند و چگونگی و فرآیند ارسال و دریافت این داده‌ها، با توجه به معماری API تعیین می‌شود. برای درک بهتر اینکه API چگونه کار می‌کند، از یک مثال واضح استفاده می‌کنیم. توجه داشته باشید کلاینت، برنامه خودمان است و منظور از سرور، شرکت ارائه دهنده API و زیرساخت آن است که پردازش‌های لازم را انجام می‌دهد.

تصور کنید قصد صرف شام در رستوران را دارید. برای سفارش غذا، مراحل زیر طی می‌شوند:

1| رستوران مدنظر خودتان را براساس غذایی که می‌خواهید، انتخاب کرده و به آن مراجعه کنید. (تعیین نیازها و انتخاب API مناسب)

2| بعد از انتخاب غذا، گارسون را صدا زده و سفارش دهید. (ارسال درخواست‌ها از کلاینت به API)

3| گارسون بعد از دریافت سفارش، آن را به سرآشپز یا بخش پذیرش می‌فرستد. (دریافت درخواست‌ها از API توسط سرور)

4| غذا در آشپزخانه طبق دستورپخت و سلیقه شما طبخ و آماده سرو می‌شوند. (پردازش و انجام فعالیت‌های لازم در سرور)

5| گارسون غذا را از آشپزخانه تحویل گرفته و به میز شما می‌آورد. (ارسال داده‌ها موردنیاز از سرور به برنامه توسط API)

این یک مثال بسیار ساده از نحوه کارکرد API در مواقع مختلف است. البته ممکن است در مواردی، این فرآیند کمی پیچیده‌تر و دارای مراحل بیشتری باشد؛ اما از آنجایی که عموم ای پی آی‌ها از این مکانیزم استفاده می‌کنند، آن را به عنوان یک نمونه ساده درنظر می‌گیریم.

مزایای استفاده از اِی پی آی چیست؟

اما چه دلایلی باعث می‌شوند از API در برنامه‌های خود استفاده کنیم؟ تصویر زیر مهمترین مزایای استفاده از API را درون خود جای داده است

مزایای api

روش‌های کسب درآمد از API چیست؟

بخش بزرگی از ای پی آی‌های موجود در جهان، به صورت غیررایگان دردسترس هستند؛ یعنی شرکت ارائه دهنده می‌تواند بسته به تعداد درخواست‌های دریافت شده از طریق API، مبلغی را از استفاده کنندگان دریافت کند. یکی از مثال‌های بارز در این زمینه، سایت ترب یا ایمالز است که با ارائه API خود به صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی، به ازای هر بازدیدکننده‌ای که از این پلتفرم‌ها به آن فروشگاه وارد شوند، مبلغ مشخصی را از حساب آن فروشگاه کسر می‌کنند.

البته حتما لازم نیست به اپلیکیشن‌های موبایل یا برنامه‌های بزرگ فکر کنید؛ برای مثال می‌توانید یک افزونه وردپرس را با استفاده از یک API رایگان توسعه داده و در سایت‌هایی نظیر ژاکت و راستچین به فروش برسانید!

روش دیگر که ساده‌تر و کم هزینه‌تر است، یادگیری توسعه API است. با یادگیری برنامه نویسی و کسب تخصص کافی در زمینه توسعه انواع ای پی آی، می‌توانید به عنوان توسعه دهنده در شرکت‌هایی که به تخصص شما نیاز دارند، مشغول به کار شوید.

حتی اگر اطلاعات یا امکانات کافی برای ایجاد یک API و قرار دادن در اختیار سایر شرکت‌ها را دارید، می‌توانید API خود را به صورت ترکیبی ایجاد کنید. در این حالت، عموم افراد می‌توانند از نسخه رایگان این رابط برنامه نویسی استفاده کنند؛ اما برای دریافت دسترسی‌ها و امکانات بیشتر، می‌توانید نوعی اشتراک تعریف کنید که با پرداخت هزینه آن، دسترسی به امکانات غیررایگان ممکن شود!

بهترین منابع پیدا کردن API چیست؟

تعدادی دایرکتوری آنلاین برای پیدا کردن API رایگان در جهان وجود دارد که تنها چند مورد از آنها، می‌توانند به خوبی پاسخگوی توسعه دهندگان باشند.

ساید Rapid API و سایت Public APIs بزرگترین و بهترین منابع برای پیدا کردن انواع ای پی آی در دسته بندی‌های مختلف هستند. مزیت این دو پلتفرم، این است که می‌توانید قبل از خرید یا دریافت API موردنظر، آن را در پلتفرم خود آزمایش کنید و در صورت رضایت، اقدام به دریافت آن کنید. می‌توانید بیش از 15 هزار API را در این دو پلتفرم جستجو کنید.

همچنین بخوانید: رابط کاربری چیست؟

چطور استفاده از API را یاد بگیریم؟

در قدم صفر، باید به برنامه نویسی علاقمند باشید؛ زیرا استفاده از APIها نیاز به دانش برنامه نویسی دارد.

سپس قدم اول، اگر علاقمند به توسعه برنامه‌های تحت وب هستید و آشنایی زیادی با طراحی وب ندارید، بهتر است در ابتدا در دوره مفاهیم وب که به صورت رایگان در سایت سبزلرن منتشر شده، شرکت کنید. طی این دوره، با مفاهیم مهم و اساسی در زمینه برنامه نویسی وب آشنا می‌شوید و قدم اول برای یادگیری برنامه نویسی را برمی‌دارید.

در ادامه، می‌توانید در دوره رایگان درک عمیق API ثبت نام کرده و به صورت کامل و عمیق، با مباحث مربوط به ای پی آی آشنا شوید. فراموش نکنید علاقه به برنامه نویسی و عطش یادگیری، دو پیش‌نیاز مهم برای ورود به دنیای برنامه نویسی هستند!

پیشنهاد دوره: شروع فرانت اند

جمع‌بندی مطالب API چیست؟

در این مقاله، دانستیم API چیست و کلمه API مخفف چیست. در ادامه با انواع API براساس سطح دسترسی و نوع استفاده آشنا شویم و فهمیدیم چه فرآیندی طی می‌شود تا یک درخواست از طریق API اجرا شود. در بخش بعد، با مزایای استفاده از API آشنا شدیم و روش‌های کسب درآمد از طریق آنها را یاد گرفتیم. انتهای مقاله نیز به معرفی منابع رایگان برای پیدا کردن API و اینکه چه مراحلی را طی کنیم که بتوانیم از APIها استفاده کنیم، پرداختیم.

فراموش نکنید یادگیری مباحث پایه‌ای در برنامه نویسی، از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند در روند یادگیری برنامه نویسی، تاثیر مثبت داشته باشد. بسته به اینکه در چه شاخه‌ای از برنامه نویسی فعالیت می‌کنید، ممکن است نیاز به یادگیری مفاهیم خاصی داشته باشید.

نظرات
ثبت نظر جدید

نظری برای این مقاله ثبت نشده است